Vo štvrtkovej diskusnej relácii TV JOJ Na hrane súčasný minister školstva Tomáš Drucker z Hlasu diskutoval so svojimi predchodcami, exministrami Branislavom Gröhlingom (SaS) a Jánom Horeckým (KDH) o probléme duševného prežívania detí v kontexte posledných tragických udalostí, pod ktoré sa podpísalo šikanovanie.
Ján Horecký zdôraznil tlak vnemov, ktorými sú v súčasnosti deti ovplyvňované prostredníctvom komunikačných technológií, rovnako vplyv virtuálnej reality a ideálu, ktorý znižuje ich schopnosť sebaakceptácie.
Je preto naklonený myšlienke regulovať prístup k mobilom, na základných školách by ich nepovolil, na stredných školách ich používanie obmedzil. Odvoláva sa pritom aj na odporúčania psychológov.
„Smartfón nie je len potenciálny nástroj kyberšikany, ale je to aj prostriedok, ktorý odoberá deťom možnosť rozvíjať sociálne zručnosti. Čím viac trávia času na mobile, tým menej sa rozprávajú, menej hrajú, menej športujú,“ argumentoval.
S iniciatívou regulovať mobily na školách nedávno prišiel aj komisár pre deti Jozef Mikloško.
„Prax nám ukazuje, že mobily sa často stávajú v školskom prostredí nástrojom na šikanovanie. Odvádzajú pozornosť od výchovno-vzdelávacieho procesu, znižujú kognitívne schopnosti, vedú k osamelosti dieťaťa a v neposlednom rade ovplyvňujú jeho zdravý duševný vývoj,“ vysvetlil Mikloško.

Rozhovor s českým neurológom Martinom Janom Stránskym pôsobiacim aj na prestížnej americkej Yale University o tom, aký dosah majú moderné technológie na detský mozog.
S podobným opatrením prišli v Holandsku a ohlásili ho aj na Novom Zélande. Novozélandský premiér Christopher Luxon si od tohto opatrenia sľubuje zastavenie rušivého správania detí, ale aj zvýšenie úrovne ich gramotnosti. Rovnako verí, že školy bez mobilov pomôžu žiakom sústrediť sa.
Vo Francúzsku zas platí zákaz mobilov počas celého vyučovacieho dňa a v celom areáli školy. Spojené štáty na školách zakázali sociálnu sieť Tik Tok.
Minister školstva Tomáš Drucker tvrdí, že duševné zdravie detí musí byť v oblasti vzdelávania a výchovy jednou z kľúčových tém. Drucker zdôraznil, že sa musí venovať dôsledná pozornosť skúmaniu toho, čo všetko v súčasnosti ovplyvňuje vzdelávanie i výchovu.
„Tak ako škola dnes nepredstavuje monopol na vzdelávanie, nepredstavuje ani monopol na výchovu. Do tej výrazne vstupuje už nielen rodina, ale aj sociálne interakcie,“ vysvetlil. Práve lepšie pochopenie previazanosti všetkých faktorov pomôžu podľa Druckera tiež lepšie nastavovať v školách podmienky na efektívnejší boj so šikanovaním.
Branislav Gröhling zdôraznil zásadu nulovej tolerancie. Poukázal na to, že sa musí zmeniť všeobecný postoj k šikanovaniu ako k niečomu, čo tu vždy bolo. „Nemôže sa báť niekto nahlásiť šikanu, musí sa báť ten, kto šikanuje, musí sa báť šikanovať. Takto sa k tomu musí postaviť celé prostredie,“ vyhlásil.

Skutok sa nestal, agresor zostáva na škole nepotrestaný, šikanované dieťa hľadá novú školu. Asi takto vyzerá modelová situácia, ako sa ešte stále na mnohých školách rieši šikana.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.