Od pondelka 8. februára sa otvoria materské školy, špeciálne školy a prvý stupeň základných škôl. Do škôl sa od tohto dátumu budú môcť vrátiť aj žiaci končiacich ročníkov stredných škôl. Ostatné ročníky druhého stupňa (vrátane deviatakov) a stredných škôl pokračujú v dištančnom vzdelávaní.
Otvorené budú tiež základné umelecké školy na individuálnu výučbu, stredné zdravotnícke školy a ich internáty. Informoval o tom minister školstva Branislav Gröhling (SaS).
Zároveň by mal podľa jeho slov opätovne platiť školský semafor, ktorým sa školy riadili na jeseň. Môže sa teda stať, že niektoré regionálne úrady rozhodnú, že škola sa v určitom meste neotvorí.
Testovanie mladších žiakov nebude povinné, avšak otestovaný musí byť jeden z ich rodičov a učitelia. Stredoškoláci sa pri návrate do školských lavíc budú rovnako musieť preukázať negatívnym testom, platí to aj pre všetkých zamestnancov škôl.
Podľa Gröhlinga nebude podmienkou, aby k pretestovaniu rodičov došlo ešte pred pondelkovým otvorením škôl, lehota sa môže predĺžiť podľa možností samotných zriaďovateľov a škôl, minister o tom bude ešte hovoriť aj so samosprávnymi združeniami.

Materské školy aj prvý stupeň sa postupne otvárajú aj v iných európskych krajinách. Vo väčšine z nich však lockdown trvá dlhšie ako na Slovensku a sú v lepšej epidemiologickej situácii.
Presný počet detí, ktorý by sa mal vrátiť v pondelok do škôl ministerstvo ešte povedať nevie, v prípade prvého stupňa základných škôl by malo ísť o približne 220-tisíc žiakov.
Zabezpečiť naraz plnohodnotné prezenčné aj dištančné vzdelávanie nie je podľa Gröhlinga možné. Rodičia tak budú možno musieť prekonať odpor voči testovaniu.
Minister informoval, že školy si prostredníctvom okresných úradov už objednali 350-tisíc testov antigénových testov pre žiakov, rodičov a zamestnancov, ministerstvo bude preplácať päť eur na jedného testovaného.
Ak rodičia nedovolia dieťaťu ísť do školy, bude mať neúčasť v škole ospravedlnenú.
„Ak sa rodič rozhodne, že sa nebude testovať a dieťa nebude môcť nastúpiť do školy, ostáva v dištančnej forme, rodičom však nebude v tomto prípade preplácaná OČR,“ zdôraznil minister s tým, že nepredpokladá, že by takýchto prípadov bolo veľa vzhľadom na aktuálny „tlak na otvorenie škôl aj zo strany rodičov“.
Testovanie kloktaním zatiaľ nie je možné spustiť, pretože ho musí najprv schváliť vláda. Momentálne prebieha výberové konanie na firmy, ktoré ho budú zabezpečovať. Gröhling vraví, že by sa s kloktaním mohlo začať najprv iba v niektorých regiónoch, laboratóriá by totiž mohli mať problém vyhodnocovať desiatky tisíc týchto testov naraz.
Internáty sa zatiaľ otvárajú len v prípade stredných zdravotníckych škôl, keďže epidemiológovia vnímajú internáty ako veľké riziko. Na internátoch musia študenti bývať po jednom. Ak to nie je možné u všetkých, ktorí majú bývať na internáte, takíto študenti budú musieť dochádzať alebo ostať na dištančnom vzdelávaní.
V čiernej fáze sa nebudú otvárať posledné ročníky základných škôl, to podľa ministra predpokladá situácia v červenej fáze.

Od 13. februára sa na strednom Slovensku začínajú jarné prázdniny. O týždeň neskôr ich budú mať deti na východnom Slovensku a začiatkom marca západné Slovensko. Minister potvrdil, že ich rušiť neplánuje.
Počas nich by sa však mohli konať tzv. „jarné školy“, počas ktorých môžu učitelia so žiakmi dobiehať učivo. Vzdelávať sa budú môcť prezenčne v počte päť žiakov plus jeden učiteľ.
Gröhling priznáva, že môže nastať situácia, že sa školy po otvorení opäť o dva či tri týždne zatvoria. Bude to závisieť od vývoja situácie, minister dúfa, že sa tento scenár nenaplní.
Vyjadril sa aj k záverečným skúškam. Ústne maturity by sa mali konať v obmedzenej forme, písomný test sa už dávnejšie zrušil, uvažuje sa aj o zrušení slohovej časti. Testovanie deviatakov sa bude konať v júni, piatakov testovať nebudú.
V dôsledku zákazu vychádzania a zatvorených škôl sa o 33 percent zvýšil počet detí do 18 rokov, u ktorých sa prejavujú depresívne syndrómy. Informovala o tom riaditeľka odboru inkluzívneho vzdelávania Svetlana Síthová.
Podľa jej slov prišlo k štvornásobnému nárastu psychických ťažkostí detí do deviatich rokov. „Preto je aj také potrebné otvoriť prvý stupeň základných škôl,“ vysvetlila.
Ďalšie poznatky, ktoré zozbieral rezort od odborníkov na duševné zdravie, hovoria o tom, že prišlo k zvýšenému výskytu samovražedných sklonov u detí do 14 rokov, 30-násobne sa zvýšilo domáce násilie a polovica detí, ktoré sa učia dištančne, má s touto formou vzdelávania problém.
„Všetky tieto ťažkosti spôsobujú, že sa zhoršuje u detí ich školská výkonnosť,“ upozornila Síthová. „Zhoršujú sa pozornosť, kognitívne schopnosti, pamäť a logické myslenie,“ dodala.
Výsledkom je, že aj deti, ktoré sa učili bez problémov, začínajú mať problém. „To, samozrejme, ovplyvňuje nielen deti, ale aj učiteľov a zasahuje to aj do života v rodinách,“ upozornila na dôsledky zhoršujúcej sa situácie a argumenty, prečo je dôležité začať s otváraním škôl.
Hlavná odborníčka Ministerstva zdravotníctva pre všeobecnú starostlivosť o deti a dorast Elena Prokopová priznala, že otvorenie škôl v súčasnej epidemiologickej situácii predstavuje určité riziko.
„No uvedomujeme si nielen dôležitosť prezenčného vzdelávania, najmä v prípade tých najmenších, ale aj to, aký je dôsledok zatvorených škôl na duševné zdravie detí,“ uviedla. Verí, že ak budú dodržané všetky nastavené opatrenia, deti „budú v najväčšom bezpečí, aké sa dá vytvoriť“.
Foto: TASR/Jakub Kotian
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.