Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Film Kultúra
27. august 2020

Film Fatima

Mohol to byť sladký gýčový film

Fatima pritiahla aj ľudí, ktorí bežne do kina nechodia. Ale nie je to film iba pre tých, ktorých fascinujú mariánske zjavenia.

Mohol to byť sladký gýčový film

FOTO - Continental Film

„Nečakaný kinohit!“ napísalo jedno slovenské médium o filme Fatima po tom, čo už počas premiérového víkendu videlo film vyše 8700 divákov.

Nazvať film nečakaným kinohitom bolo naivné. Medzi katolíkmi sa správa o filme šírila rýchlo a boli tu dopredu veľké očakávania. Do kina tak prišli aj ľudia, ktorí bežne do kina nechodievajú, nezaujíma ich ani hollywoodska produkcia, ani nezávislé artfilmy. Keď som bola v kine na tomto filme ja, celý rad predo mnou obsadili rehoľné sestričky. Do kín zamierili kňazi, farské spoločenstvá, veriace rodiny.

Klasických návštevníkov filmu, ktorí chcú vidieť na plátne najmä veľa napätia, humoru či romantiky, teda bez problému vystriedali iné skupiny divákov. Tvorcovia, distribútori a majitelia kín mohli byť spokojní. Ukázalo sa, že tých ľudí je dosť.

Film pritom nenašiel takmer žiadnu odozvu medzi klasickými filmovými recenzentmi. Rozumiem tomu. Predstaviť si, že by mal ísť na tento film novinár, ktorý nemá rád nič, čo je spojené s vierou, zjaveniami či Katolíckou cirkvou, je naozaj ťažké. Hoci klobúk dolu pred každým, kto odhodí predsudky a ide.

FOTO - Continental Film

Ale priznávam sa, aj ja som mala predsudky, hoci iného druhu. Nechcelo sa mi najprv do toho kina ísť. Bála som sa jednej veci: že ten film bude gýč. To je častý problém filmov, ktoré majú podobný námet. Tvorcovia sú často viac misionármi ako umelcami. Lenže potom to nefunguje dobre.

To je ako s obrazom. Môže mať krásny biblický námet, ale keď tvorca nemá dostatok talentu, skôr vás to odpudzuje. Podobne je to s filmom. A vidieť niečo také je potom utrpením. Človeku je niekedy až trápne.

Lenže tu sa to jednoducho nestalo. Hoci filmári stáli pred naozaj hrozne ťažkou úlohou. Veď ako stvárniť zjavujúcu sa Pannu Máriu, víziu pekla, anjela mieru a ako priblížiť slnečný zázrak, ktorý sa viaže k Fatime? Ako to celé nafilmovať, aby to bolo aj verné, ale aby to nebolo smiešne, primitívne či zjednodušujúce?

No dala sa dokopy skupina talentovaných ľudí, ktorí tušili, aké nástrahy sú pred nimi. Taliansky režisér Marco Pontecorvo má najmä bohatú kameramanskú kariéru, čo celej veci pomohlo, lebo kamera je tu veľmi dôležitá.

Je to prosto veľkorysá americko-portugalská produkcia s hercami prvého rangu. Napríklad Harvey Keitel, známy aj z Tarantinových filmov, tu má rolu skeptického akademika. Asi najdramatickejšiu postavu matky najstaršej vizionárky hrá portugalská herečka Lúcia Moniz, ktorú si mnohí pamätajú z kultového filmu Láska nebeská (v ňom v úlohe pôvabnej Portugalčanky Aurélie, do ktorej sa zamiluje britský spisovateľ v podaní Colina Firtha).

Teda nič urobené na kolene nadšencami, bez urážky. Má to všetky parametre, ktoré čakáte od profesionálne dobre urobeného filmu.

Obdiv si zaslúžia najmä autori scenára. Mali ťažkú úlohu. Mimochodom, producent filmu je protestant, takže zjavne tu bola väčšia ambícia, ako iba film pre tých najpravovernejších katolíkov, ktorých priťahujú mariánske zjavenia.

Film je vystavaný komplikovanejšie. Dokonca je tu aj postava skeptického profesora, ktorý sa po dlhých rokoch od udalostí vo Fatime stretáva s jednou z vizionárok. Už je to rehoľná sestrička vo vysokom veku. A títo dvaja ľudia vedú dialóg, ktorý zachytáva všetky relevantné pochybnosti, ktoré o Fatime  sú. To je aj intelektuálne zaujímavá debata.

Ale podstatný je príbeh. Ten skutočný je známy, ale urobiť z toho veľkú drámu nebolo také jednoduché. Je o ľuďoch, ktorí zažili niečo mimoriadne, neuveriteľné, nadprirodzené, a musia o tom presvedčiť iných. Navyše sú to malé deti bez veľkého vzdelania, znalostí a skúseností. Nikto im najprv neverí, ani vlastní rodičia, ani kňaz, ani biskup, ani starosta, pre všetkých sú to malí podvodníci. Alebo deti, ktoré chcú na seba pritiahnuť pozornosť utrápených a zaneprázdnených rodičov.

A všetky tie obvinenia, prenasledovania, podozrenia, musia tie detí ustáť, to je známa línia príbehu. Zaujímavý je však pohľad na dospelých, ktorí sú konfrontovaní s takouto nevšednou situáciou. Všetci sú unavení, vyčerpaní z vojnových rokov, z utrpenia, strachu, biedy. Deti hovoriace o zázraku im len pridávajú ďalšie starosti.

FOTO - Continental Film

Portugalsko sa krátko predtým stalo republikou a krajinou, kde vládnuca strana pretláčala ateizmus. V tom istom roku v Rusku prebrali moc boľševici a chvíľu sa to javilo tak, že komunistická revolúcia sa bude masovo šíriť po celom svete. Naozaj ťažké časy, zlá doba. A do toho tri deti s tvrdením, že videli krásnu ženu, ktorá k nim prišla a predstavila sa ako Kráľovná posvätného ruženca. No čistá absurdita, ktorá všetko ešte sťažuje a komplikuje.

Inzercia

Najviac je rozrušený starosta, ktorý síce nie je žiadny protikresťanský fanatik, ale musí počúvať, čo mu nariaďujú zhora, držať ideologickú líniu republiky. Ale aj jeho manželka vypovie poslušnosť a uverí tým deťom.

Zjavenia ničia aj susedské vzťahy v mestečku, komplikujú život miestnemu kňazovi. Narúšajú vzťahy v rodine, mimoriadne kritické je to pre najstaršiu Luciu. Rozpoltený otec, nahnevaná matka. Nevedia si s tou situáciou dať rady. Asi najsmutnejšia scéna filmu je tá, keď matka zo zúfalstva bije svoju dcéru. Ako veľmi v tej chvíli rozumieme tej strhanej žene, jej bezmocnosti, bolesti, hnevu!

Dobre je zachytená atmosféra malého mesta s utrápenými matkami, ženami, ktorých muži bojujú kdesi na fronte a stále sa boja o ich život. Z frontu sa občas vrátia domov chlapi – kaliky. Priveľa chudoby, biedy, trápenia.

A zrazu sú tu tie deti a ich tvrdenia. Len ďalšia komplikácia a trápenie. Ale niektorí túžia po nádeji a načúvajú tým deťom.

Lebo čo iné môžu robiť? Nemajú ako zastaviť zabíjanie, utrpenie, vojnu. Cítia sa bezmocne, ale tie deti majú návod, radu, víziu. Od ženy, ktorá prišla odkiaľsi zhora.

Viera či odriekanie ruženca tu má celkom iný rozmer ako v našej dobe a pomeroch. Je to existenciálna záležitosť.

FOTO - Continental Film

Najfascinujúcejšie sú samozrejme tie deti, ktoré dostanú poslanie presahujúce ich schopnosti, možnosti, skúsenosti. Je proti nim celý svet, aj ich najbližší a ešte si samy dobrovoľne ukladajú utrpenie. Ani tá Pani, ktorá sa im zjavuje, im najprv nepomáha. Veď by stačilo pár jednoduchých zázrakov hneď na začiatku a ľudia by rýchlo pochopili, že je tu čosi mimoriadne, že musia deťom veriť.

Ale v tom filme vidíte, že to celé – napriek zdanlivej absurdnosti – má logiku inej dimenzie. Môžeme a nemusíme ju prijať. Máme slobodnú vôľu.

Film má takmer dve hodiny, od začiatku do konca je to skutočná dráma, v ktorej rozumiete motiváciám všetkých, aj tých negatívnych hrdinov. Rozumiete, prečo robia to, čo robia. A nemôžete si vydýchnuť, bojíte sa o tie deti, ale aj o tých zmätených, ubolených dospelých, ktorí si so situáciou nevedia dať rady.

Nie je to len film pre veriacich. Film je aj o tom, ako ťažko prijímame niečo, čomu celkom nerozumieme, s čím nemáme skúsenosť a čoho sa aj bojíme.

Iste, keď už je všetko dovolené, potvrdené, schválené, tak je príjemné putovať niekam do Fatimy a obdivovať statočných vizionárov. Ale ten film vás stavia pred otázku, ako by sme celú tú vec vnímali vtedy. Uverili by sme tomu?

No ukrutne ťažká situácia to je. Ale speje ku katarzii aj k zázraku.

Natočiť film tak, aby nepoburoval veriacich, teológov, znalcov zjavení a aby zároveň zaujal aj iné skupiny divákov, aby teda nebol gýčom, nudou či zlátaninou, to je naozaj ťažká úloha. Ale keď sa čosi také podarí, je to svojím spôsobom zázrak.

FOTO - Continental Film

Odporúčame

Krotitelia displejov

Z našich kníh

Krotitelia displejov

Počas leta vám formou podcastov prinášame vybrané kapitoly z našich najúspešnejších kníh. Tento týždeň si môžete vypočuť kapitolu Ako firmy hekli ľudskú pozornosť z knihy Krotitelia displejov.