Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spravodlivosť Komentáre a názory
20. máj 2020

Nový šéf prokuratúry

Chabá argumentácia ministerky Kolíkovej

Debata o generálnom prokurátorovi sa začína a ak nás chce ministerka spravodlivosti presvedčiť, musí sa viac snažiť.

Chabá argumentácia ministerky Kolíkovej

Foto: TASR/Martin Baumann

V parlamente je poslanecký návrh zákona, ktorý mení pravidlá voľby generálneho prokurátora. Najzásadnejšou zmenou je, že po novom sa o tento post bude môcť uchádzať aj kandidát, ktorý nie je prokurátorom.

Najvýraznejšou tvárou odporu voči tejto zmene je ministerka spravodlivosti Mária Kolíková. Tá zastáva názor, že aj nový šéf prokuratúry by mal vzísť z radov prokurátorov.

Pokiaľ ide o politickú rovinu, tak vo vnútri vládnej koalície je ministerka s týmto názorom dosť osamotená. Nielenže nemá podporu u koaličných partnerov, ale ani vo vlastnej strane.

To by samo osebe ešte nemuselo byť prekážkou, aby sme tu o tejto téme mali zaujímavú verejnú debatu. Táto pomerne veľká systémová zmena by si ju určite zaslúžila. Lenže Kolíková ako najviditeľnejšia tvár protinázoru je zatiaľ v obhajobe svojho stanoviska dosť nepresvedčivá.

Jej prvý argument je politický, keď tvrdí, že taká radikálna zmena, akou je otvorenie systému aj pre neprokurátorov, nemá oporu vo vládnom programe.

Sama je pritom autorkou pasáže z programového vyhlásenia vlády, ktorá hovorí toto: „Vláda presadí transparentný a širšiemu okruhu kandidátov otvorený model navrhovania a voľby kandidátov na funkciu generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora podľa štandardov pre kandidátov na funkciu ústavného sudcu.“

Dnes Kolíková tvrdí, že „širšiemu okruhu kandidátov otvorený model“ nemal nikdy znamenať možnosť kandidatúry pre neprokurátorov, ale len rozšírenie okruhu navrhovateľov. Doteraz mohli generálneho prokurátora navrhovať iba poslanci, po novom by túto možnosť mali mať aj iné subjekty.

Hoci by to bola aj pravda, táto jej formulácia je taká nešikovná a mnohoznačná, že sa vôbec nemôže čudovať, ak si ju mnohí vládni poslanci vysvetlili podobne ako Ondrej Dostál zo SaS. Teda tak, že ak má byť nový model otvorený širšiemu okruhu kandidátov, nemôže ostať uzavretý iba pre prokurátorov. A s týmto vedomím aj zdvihli za vládny program ruku.

Dnes sa ministerka čuduje, že jej predmetnú pasáž nikto z ostatných koaličných strán nepripomienkoval. Nemôže byť dôvodom náhodou to, že ju všetci pochopili podobne jednoznačne ako jej kolega zo SaS?

Inzercia

Možno aj slovenská prokuratúra má svoje špecifiká, vzhľadom na ktoré je lepšie, keď ju riadia iba ľudia zvnútra systému. Len ministerka spravodlivosti ich zatiaľ nedokázala presvedčivo pomenovať. Zdieľať

Krívajú však aj Kolíkovej odborné argumenty.

Jasné, že má pravdu v tom, keď hovorí, že aj vo vnútri prokuratúry sa dajú nájsť odborne a morálne zdatní kandidáti. Nik im však možnosť kandidovať neupiera.

Len treba otvorene povedať aj to, že vzhľadom na historickú skúsenosť je istá skepsa na mieste. Mnohí na to už zabudli, ale i Dobroslav Trnka a Dušan Kováčik boli v začiatkoch vnímaní ako kvalitní, nestranní prokurátori a v zásade sympaťáci.

Názor, aby sme podobnému zlyhaniu predišli aj tým, že výber skvalitníme otvorením pre neprokurátorov, má váhu. A nedá sa zhodiť zo stola len tvrdením, že aj na prokuratúre je dosť sympaťákov. Kto verí, že prokurátor je akosi z logiky veci imúnnejší voči politickým tlakom ako povedzme bývalý politik, nech si tiež pripomenie mená dvoch vyššie spomenutých pánov.

V rozhovore pre Aktuality svoje presvedčenie o privilegovanom prístupe prokurátorov k šéfovskej stoličke v tejto inštitúcii zdôvodnila tiež analógiou s Najvyšším súdom. „Tak ako šéfom Najvyššieho súdu musí byť sudca, rovnako aj generálnym a špeciálnym prokurátorom by mal byť len prokurátor.“

Ale prečo to tak musí byť? Osem generálnych prokurátorov v krajinách EÚ predtým v systéme prokuratúry nepracovalo. Pôsobili ako sudcovia či advokáti, alebo v iných právnických profesiách.

Medzi prokuratúrami v jednotlivých štátoch sa, samozrejme, len ťažko robia paralely. Majú rôzne postavenie, kompetencie, spôsob výberu šéfov. Niekde ide o nezávislé inštitúcie, inde o súčasť exekutívy a sú podriadené napríklad ministerstvu spravodlivosti. V Poľsku je dokonca generálnym prokurátorom aktívny politik, keďže táto funkcia je zlúčená s postom ministra spravodlivosti.

Možno aj slovenská prokuratúra má svoje špecifiká, vzhľadom na ktoré je lepšie, keď ju riadia iba ľudia zvnútra systému. Len ministerka spravodlivosti ich zatiaľ nedokázala presvedčivo pomenovať.

Odporúčame