Ak sa údaje agentúry Reuters oficiálne potvrdia, Airbus pozíciu najväčšieho výrobcu lietadiel získa prvýkrát od roku 2011, po rokoch za americkým Boeingom.
Trhy očakávali, že v oblasti objednávok sa situácia pre Airbus výrazne zlepší po tom, ako sa Boeing dostal do problémov v dôsledku krízy spojenej s haváriami svojho najpredávanejšieho lietadla 737 MAX. Najnovšie údaje o dodávkach však naznačili, že priepasť medzi Airbusom a Boeingom je väčšia, než sa pôvodne čakalo. A to aj napriek revidovaným plánom Airbusu pre problémy s komponentami v závode v Hamburgu.
V porovnaní s rokom 2018 sa však dodávky európskej spoločnosti zvýšili o 7,9 %. Európsky výrobca sa k zverejneným údajom agentúry Reuters nevyjadril. Údaje totiž pred ich finalizáciou a oficiálnym zverejnením musia prejsť auditom.
Na porovnanie, americký Boeing dodal v období od januára do konca novembra 345 lietadiel, väčšinou na diaľkové lety. To je o vyše polovicu menej, než dodal za rovnaké obdobie v roku 2018, keď jeho dodávky dosiahli 704 strojov. Za celý rok 2018 dodal Boeing zákazníkom 806 lietadiel.
Situáciu americkej spoločnosti dramaticky zhoršili havárie jeho lietadla 737 MAX, ktoré nasledovali v relatívne krátkom čase po sebe a za prakticky rovnakých okolností. Po páde lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air koncom októbra 2018 havarovalo začiatkom marca lietadlo etiópskej spoločnosti Ethiopian Airlines.
V obidvoch prípadoch sa havárie, ktoré si vyžiadali takmer 350 životov, pripisujú stabilizačnému systému MCAS. Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) zatiaľ upraveným strojom povolenie na návrat do prevádzky nedal a problémy Boeingu s uzemnenými 737 MAX sa tak presúvajú do roku 2020.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.