Európa vo výrobe vlakových súprav čelí čínskej a americkej konkurencii

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Európa vo výrobe vlakových súprav čelí čínskej a americkej konkurencii

Šéf Alstomu Henri Poupart-Lafarge pózuje na slávnostnom predstavení súprav celosvetovo prvého vlaku na vodíkový pohon v nemeckom meste Bremervörde 16. septembra 2018. Foto: TASR/AP

V Európskej komisii (EK) sa diskutuje o možnom zlúčení vlakovej divízie nemeckého Siemensu a francúzskej spoločnosti Alstom.

Podľa nemeckého denníka Süddeutsche Zeitung európska komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová pri rozhodovaní o ich fúzii urobila na jednej strane všetko dobre, a súčasne aj všetko zle.

Ak sa totiž na problém pozerá len z pohľadu Európy, potom by všetky súpravy ICE a TGV pochádzali od jednej spoločnosti. Nový koncern by totiž na európskom trhu dominoval. Nemal by mu kto vážne konkurovať. V tomto prípade by očakávané rozhodnutie komisárka na vytvorenie "Airbusu na koľajniciach" dať nemala.

Lenže Európa sa musí pripraviť aj na konkurenciu z Číny a Spojených štátov. Pred štyrmi rokmi v Číne došlo k zjednoteniu firiem vyrábajúcich koľajové súpravy. Vznikol kolos CRRC, ktorý má teraz už celosvetový dosah. V odvetví je s náskokom najväčší. A zostane ním aj po zlúčení vlakových divízií Siemensu a Alstomu. Pekinská vláda silno podporuje expanziu CRRC aj za hranicami krajiny. Hra v odvetví na celom svete nie je už férová. Siemens, Alstom a kanadský Bombardier sa obávajú gigantov v odvetví z jasných dôvodov.

Doteraz sa výrobcovia vlakových súprav z Číny a Spojených štátov presadili v Indii, Afrike, Turecku a v Rusku. V nasledujúcich rokoch sa očakáva ich vstup aj do strednej Európy.

EK spojenie divízií Siemensu a Alstomu zrejme schváli. Otázkou zostáva, či nový európsky šampión v železničnom odvetví bude na amerických a čínskych konkurentov stačiť. Tí už teraz majú pred Európou solídny náskok.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo