Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Dnes treba vedieť
10. november 2016

Bratislavské Staré Mesto je pripravené na vlastné VZN o parkovaní

„Všetky parkovacie miesta budú k dispozícii všetkým. Rezidenti budú mať predplatené parkovanie na celý rok formou akejsi permanentky, návštevníci budú platiť hodinové parkovanie,“ priblížil staromestský starosta Števčík.

Bratislavské Staré Mesto je pripravené prijať vlastné všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o spoplatnenom parkovaní na svojom území. Bolo by to v prípade, aby by nebolo prijaté VZN hlavného mesta k jednotnej parkovacej politike spolu so zmenou štatútu mesta. „Ak mestskí poslanci schvália VZN aj zmenu štatútu, tak mestská časť je pripravená zapojiť sa do systému spoplatneného parkovania. Pokiaľ tieto dokumenty neschvália a nezmenia legislatívu, je pripravená schváliť vlastné VZN,“ uviedol staromestský starosta Radoslav Števčík.

Vlastný parkovací systém v Starom Meste by sa mal podľa neho týkať všetkých komunikácií v správe mestskej časti, teda ciest III. a IV. triedy. Nastavený by mal byť pritom tak, že by boli spoplatnené všetky parkovacie miesta. „Všetky parkovacie miesta budú k dispozícii všetkým. Rezidenti budú mať predplatené parkovanie na celý rok formou akejsi permanentky alebo nejakého parkovacieho preukazu, návštevníci budú platiť hodinové parkovanie,“ priblížil Števčík.

O samotných cenách by mali rozhodovať miestni poslanci. Starosta však má v pláne zastupiteľstvu navrhnúť, že ak by celomestský systém spustený nebol a každá mestská časť by „išla svojou cestou“, výška parkovného by mala byť jedno euro na hodinu. Táto sadzba by platila podľa neho pre všetkých, teda pre bratislavských i mimobratislavských vodičov. Ak by celomestská parkovacia politika prijatá bola a zapojili by sa do nej aj iné mestské časti, hodina parkovania v Starom Meste by bola spoplatnená dvoma eurami. Ale s tým, že rezidenti iných mestských častí by mali v centre 50-percentnú zľavu. Starosta pritom opätovne zdôraznil, že v každom prípade je snahou mestskej časti dostať autá z ulíc, napr. do podzemných parkovísk a garáží.

Hlavné mesto ešte koncom októbra zverejnilo návrh VZN k jednotnej parkovacej politike. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal ho chce na rokovanie mestského zastupiteľstva predložiť 16. novembra. V tejto súvislosti Števčíka mrzí, že primátor chce predložiť iba návrh VZN, nie aj návrh na zmenu štatútu. „Pretože pred rokom a pol sme sa dohodli, že tieto dve zmeny legislatívy pôjdu ruka v ruke,“ hovorí staromestský starosta, pričom v znení samotného nariadenia nie je podľa neho za ten čas žiadny posun. „Čo je nové, je predstava primátora, ktorú dokumentoval na analýze audítorskej firmy o tom, že mesto by malo centralizovať všetky činnosti spojené s prevádzkou parkovacieho systému a mestským častiam by v rukách ostal čierny Peter. To znamená určovať výšku parkovného na svojom území, maľovať čiary na cestách a upratovať parkovacie miesta,“ konštatuje. Zdá sa mu to nefér, keďže pôvodná dohoda znela, že mestské časti budú zabezpečovať všetky činnosti spojené s prevádzkovou parkovacieho systému na svojom území a výnos budú deliť medzi mesto a mestské časti v pomere 25:75.

Primátor Ivo Nesrovnal minulý týždeň deklaroval, že mestské časti, ktoré sa zapoja do celomestskej parkovacej politiky by mali dostať 75 % príjmu z parkovania, mestu by patrilo zvyšných 25 %. S takouto deľbou sa podľa neho počíta aj v návrhu dodatku štatútu hlavného mesta, ktorý je v druhom kole pripomienkovania mestskými časťami. „Môže sa stať, že mestské časti nevyčerpajú celú lehotu na jeho pripomienkovanie a bude schválený skôr. Ak nie, predložím ho spolu s návrhom VZN na zastupiteľstvo a požiadam poslancov, aby mi dali mandát, aby som štatút v tomto znení dorokoval s mestskými časťami," skonštatoval primátor.

Niektoré mestské časti sa do čiastočného riešenia parkovania púšťajú aj samy. Napríklad Karlova Ves spustila začiatkom októbra na skúšku nový parkovací režim zvýhodňujúci rezidentov. O podobnom parkovacom systéme v roku 2017 uvažuje aj Lamač, a to v prípade, ak nebude do konca roka 2016 prijaté VZN hlavného mesta k jednotnej parkovacej politike.

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.