Vlakovú nehodu pri Jablonove nad Turňou v okrese Rožňava v polovici októbra spôsobilo to, že rušňovodič jedného z vlakov prešiel na červenú a nerešpektoval teda signalizáciu pred tunelom. Ide o záver vyšetrovacieho orgánu ministerstva dopravy, o ktorom informoval šéf rezortu Jozef Ráž.
Zdôraznil, že vyšetrovací orgán je oddelený od orgánov činných v trestnom konaní. V tomto zmysle sa nezaoberá zavinením, ale príčinou nehody, teda opisom toho, čo sa v danej situácii stalo. Takisto je jeho úlohou navrhnúť opatrenia, ktoré budú pôsobiť preventívne, aby sa predišlo pochybeniam v budúcnosti.
„Záverom vyšetrovania tejto nehody je to, čo sa ponúkalo ako veľmi pravdepodobná príčina, a teda to, že rušňovodič prešiel na červenú. To znamená nerešpektovanie návesti Stoj pred tým tunelom,“ konštatoval Ráž.
Vyšetrovací orgán vo svojej záverečnej správe podľa neho navrhol dve opatrenia. Prvé sa týka dopravcu, v tomto prípade Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a to preukázateľne zintenzívniť kontrolnú činnosť. „Druhé je preukázateľne rozšíriť prevenčnú činnosť, a to najmä pre oblasť opakovaného poznania trate pre rušňovodičov. Opakovanie je matka múdrosti, aby sa opätovne, znova a znova učili rušňovodiči jazdiť po danej konkrétnej trati,“ priblížil minister.
Pre manažéra infraštruktúry vymysleli podľa neho inovatívne riešenie. „Na traťových úsekoch, na ktorých sa mimo obvod železničnej stanice alebo výhybne zbieha jednokoľajová a dvojkoľajová trať, zabezpečiť pri najbližšej rekonštrukcii alebo modernizácii daného úseku realizáciu stavebnej a technologickej úpravy, spočívajúcej vo vybudovaní odvratnej výhybky a bočnej slepej koľaje ukončenej brzdiacim zarážadlom,“ citoval Ráž. Znamenalo by to, že keď bude svietiť červená, výhybka vlak nepustí na „jednokoľajku“ a automaticky ho posunie do slepej koľaje.
Čo sa týka väčšieho využívania bezpečnostného systému ETCS na Slovensku, Ráž pripomenul európsku smernicu, podľa ktorej majú byť kľúčové železničné koridory pokryté týmto systémom do roku 2030.
„Máme rok 2025 a máme pokrytú necelú jednu tretinu. Nie sme na tom najlepšie, ale nie sme na tom ani najhoršie, čo sa týka štátov Únie,“ zhodnotil s tým, že je možné, že tento termín sa bude posúvať. „Budeme robiť všetko pre to, aby sme to do tohto termínu stihli, zavádzame to postupne,“ doplnil minister.
Rezort dopravy sa podľa neho zároveň snaží čo najrýchlejšie vyšetriť aj druhú, novembrovú zrážku vlakov pri Pezinku, k čomu ich zaviazala aj vláda. „Budeme robiť všetko pre to, aby bola (záverečná správa z vyšetrovania) čo najskôr. Ja verím tomu, že bude do konca roka a možno bude aj výrazne skôr. Ale naozaj nechceme sľubovať žiaden dátum, aby ste nás potom nenaháňali,“ konštatoval Ráž.
Pri otázke na prípadné vyvodenie politickej zodpovednosti za viaceré vlakové nehody v krátkom čase minister dopravy upozornil na to, že nie je politik a o jeho osude rozhoduje premiér Robert Fico. „Ja nemám ani toľko skúseností, ani politického citu na to, aby som ja rozhodoval o tom, či pôjdem do Prezidentského paláca dávať demisiu. Ja som ju ponúkol jemu, a keby mi povedal, že to mám urobiť, tak to, samozrejme, urobím... Pán premiér sa rozhodol, ako sa rozhodol, a ja to rešpektujem,“ doplnil.
Predseda vlády s odchodom Ráža z funkcie nesúhlasil. Nariadil mu však, aby odvolal vedenie ZSSK.

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.