Ľudia, ktorí utrpeli zranenia pri železničných nehodách pri Jablonove nad Turňou a Pezinku, získajú odškodnenie zo štátneho rozpočtu. Informoval o tom minister dopravy Jozef Ráž po rokovaní vlády.
Ľahko zranení dostanú tritisíc eur, stredne ťažké zranenie bude kompenzované sumou desaťtisíc eur a ťažké 20-tisíc eurami.
Ráž upozornil, že tieto peniaze sú nad rámec štandardnej náhrady škody. „Všetky ostatné nároky – od rozbitého notebooku až po náhradu trvalého postihnutia – sa budú riadiť štandardným postupom v zmysle európskej smernice,“ povedal. Postup bude zverejnený na webe ZSSK aj v médiách.
Pri zrážke vlakov neďaleko Rožňavy sa v októbri zranilo 113 ľudí, z toho osem ťažko. Pri nehode blízko Pezinka utrpelo zranenia 150 pasažierov, ťažko sa zranilo päť z nich.
Priznanie sumy odškodnenia bude podľa Ráža vychádzať z triáže zranených na mieste nehôd a z dát záchranárov.
Ráž po rokovaní vlády predstavil rámec opatrení, ktoré majú zlepšiť bezpečnosť na železniciach. Zabezpečovacie zariadenie ETCS má podľa neho v roku 2030 byť na 770 kilometroch najdôležitejších tratí. Do roku 2050 má byť na všetkých tratiach u nás.
ETCS momentálne funguje na úsekoch Bratislava – Žilina a Žilina – Čadca, čiže na niečo viac ako 200 kilometroch železníc. S inštaláciou systému sa začalo za vlády Ivety Radičovej v rokoch 2010 a 2011. Ďalších desať rokov však do zabezpečovacieho systému štát neinvestoval.
„Keď zoberieme do úvahy, čo sa dialo – covid, zdraženie materiálov, energetická kríza a nakoniec konsolidácia –, myslím si, že sme stále ešte v pohode,“ komentoval stav zavedenia ETCS na slovenských tratiach Ráž.
Podľa ministra dopravy momentálne prebieha diskusia o tom, či v budúcnosti nezakázať vlakom bez ETCS vstup na trať vybavenú zabezpečovacím systémom. Upozornil, že montáž zariadenia do jedného vlaku stojí 500- až 800-tisíc eur. Zaviesť ETCS do všetkých vlakov všetkých prepravcov by podľa neho vyšlo na 400 miliónov eur, štátnu ZSSK by to stálo 40 miliónov.
Štát podľa neho buduje aj sieť GMRS, čiže predprípravu na systém ETCS a predpoklad na komunikáciu vlakov. Dnes je už na celom severnom železničnom koridore.
Ráž predstavil aj ďalšie opatrenia na zvýšenie bezpečnosti.
Rušňovodičov majú pri práci snímať kamery. „Je to opatrenie za pár eur, aby sme videli, čomu sa rušňovodič venuje. Možno je na mobile,“ povedal.
Vie, že sa to rušňovodičom nebude páčiť. Zdôraznil však, že aj v banke zamestnanci pracujú pod dohľadom kamier.
Pripomenul, že rušňovodičom za posledný rok narástli platy o 17,5 percenta a o pol hodiny sa im skrátil pracovný čas. „Vychádzame im v ústrety, mali sme tento rok nekonečné stretnutia s odborármi,“ povedal Ráž. „Kamery im budú vadiť, ale máte lepšie riešenie, keď niekto šoféruje vlak, kde sa nachádza tisíc ľudí?“
Prepravcovia majú po novom mať tablety, na ktorých budú vidieť polohu vlakov. „Dnes to nevedia. To nás bude stáť jeden tablet a jednu SIM kartu,“ povedal Ráž.
Predstavil aj ďalšie nepopulárne opatrenie – zavedenie elektronickej karty rušňovodiča. Má strážiť, či si rušňovodič v čase povinného voľna neprivyrába prácou pre súkromného prepravcu. „Je mi ľúto, že na to doplatia tí, ktorých sa to netýka,“ dodal minister. „Ak niekto vymyslí lepšie riešenie, sem s ním.“
Ráž má do dvoch týždňov predložiť na rokovanie vlády konkrétny zoznam opatrení aj so zodpovednými osobami a s návrhmi uznesení.

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.