Dielo zaznie v naštudovaní sólistov Hilda Gulyás – soprán, Elsa Voima – alt, Matúš Šimko – tenor, Dávid Harant bas, Vokálneho ansámblu ZOE, inštrumentálny sprievod zabezpečí Nitriansky komorný orchester ZOE pod vedením Samuel Mikláša a spevy gregoriánskeho chorálu Schola Seraphica Urbis Superioris.
Vzhľadom na obmedzené priestorové podmienky chóru zaznie Requiem v komornej úprave Bratislavského rodáka Petra Lichtenthala, Mozartovho takmer súčasníka. (Lichtenthal bol o generáciu mladší, priatelil sa s Wolfgangovym synom Carlom Thomasom Mozartom).
Peter Lichtenthal sa narodil v Bratislave, bol vyštudovaný lekár a zároveň veľký milovník hudby. Sám skomponoval viaceré diela, napísal Traktát o možných liečivých účinkoch hudby, Krátky životopis W. A. Mozarta, Hudobný slovník, no dnes je známy predovšetkým ako upravovateľ Mozartových skladieb do komornej podoby.
To bola už v tej dobe rozšírená prax, kedy sa populárne veľké orchestrálne diela upravovali pre menšie obsadenia, tak aby ich bolo možné uvádzať v menších salónoch.
Lichtenthal takto upravil napr. Symfóniu g-mol KV550 a „Jupiterskú“ symfóniu KV551 pre sláčikové kvinteto, Klavírny koncert d-mol K466 pre sprievod sláčikového kvarta a tiež Requiem pre sláčikové kvarteto (bez spevu).
Je známe, že Mozart svoje Requiem nestihol dokončiť, a urobil tak až po jeho smrti Mozartov žiak a asistent Franz Xaver Süssmayr, s ktorým spolupracoval už aj pri príprave Čarovnej flauty. Vzniklo okolo toho mnoho špekulácií a dohadov, existuje viacero verzií od rôznych upravovateľov, každopádne práve Süssmayerova verzia sa stala akýmsi štandardom a je to práve ona, čo si predstavíme ak sa dnes povie Mozartovo Requiem.
V Nitre uvádzaná verzia je kombináciou Lichtenthalovej (sláčikové kvarteto) a Süssmayrovej (sóla, zbor a basso continuo), kde niektoré časti Lichtenthalovej verzie sú prispôsobené orchestrálnemu „originálu“.
„Libera me Domine“ k obradu záverečnej absolúcie skomponoval Ignaz Seyfried pri príležitosti uvedenia Requiem na pohrebe L. van Beethovena.
Hudobné dielo zaznie počas zádušnej sv. omše v tradičnom latinskom obrade (pre ktorý bolo komponované) v priestore Baziliky sv. Emeráma na Nitrianskom hrade, a veríme že táto jednota formy, hudby, liturgie a priestoru prinesie hlboký, nie len umelecký, ale najmä duchovný zážitok.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Realizované s finančným príspevkom Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.