LVI. koncertnú sezónu otvorí Štátna filharmónia Košice vo štvrtok 17. októbra o 19. h romantickým programom. Orchester pod vedením srbského dirigenta Aleksandra Markovića uvedie v prvej časti v rámci Dní českej kultúry 2024 Koncert pre violončelo a orchester Antonína Dvořáka, melancholické dielo, ktoré spôsobuje citové rozochvenie.
Je to autobiografické dielo reflektujúce v záverečnej časti smrť skladateľovej dobrej priateľky Jozefíny Kounicovej, a to citáciou jej obľúbenej piesne Kéž duch můj sám z autorovho skoršieho cyklu Čtyři písně.
Ako sólistka sa predstaví mladá cenami ovenčená belgická violončelistka Stéphanie Huang hrajúca na výnimočnom violončele francúzskeho výrobcu strunových nástrojov 19. storočia Jeana-Baptista Vuillauma.
Tento výrobca bol nielen skvelým husliarom, ktorý vylepšil viacero strunových hudobných nástrojov a sláčikov, ale aj výborným obchodníkom. V roku 1855 kúpil 144 výnimočných nástrojov talianskych majstrov vrátane 25 huslí Antonia Stradivariho. Medzi nimi aj jeho husle Mesiáš, v súčasnosti najdrahšie husle na zemi.
V druhej časti koncertu zaznie Symfónia č. 7 Antona Brucknera, dielo, ktoré najlepšie odzrkadľuje autorov rukopis pomaly sa rozvíjajúcej intenzity, silných vrcholov a intímnej lyriky.
Je to dielo, ktoré prešlo už rok po premiére v roku 1884 prvou z viacerých revízií. Nie je pritom zrejmé, ktoré z nich sa udiali so súhlasom autora. Každé jeho uvedenie je preto tak trochu novou premiérou. Umožňuje totiž dirigentovi prikloniť sa vo viacerých častiach k rôznym inštrumentáciám, tempám i rozličnej farebnosti.
Hudba 20. storočia bude na programe druhého symfonického koncertu sezóny Štátnej filharmónie Košice vo štvrtok 24. októbra o 19 h. Orchester pod vedením odborníka na toto hudobné obdobie, maďarského dirigenta Zsolta Nagya, uvedie hravú a farebnú orchestrálnu skladbu Ernőa Dohnányiho Symfonické minúty, Koncert pre husle a orchester č. 1 Béla Bartóka, výnimočne citovo angažované dielo autora venované objektu skladateľových túžob, huslistke Stefi Geyer, a napokon suitu pre veľký orchester Dolu Váhom Alexandra Moyzesa, ktorá je podľa smetanovského vzoru oslavou rodnej zeme.
Slovenská filharmónia si dvojicou slávnostných koncertov pod vedením šéfdirigenta Daniela Raiskina vo štvrtok 24. októbra a v piatok 25. októbra o 19. h pripomenie 75. výročie založenia svojho orchestra.
Prvý koncert orchestra Slovenskej filharmónie bol 27. októbra 1949 pod vedením dirigenta Ľudovíta Rajtera. Zaznela na ňom suita Dolu Váhom Alexandra Moyzesa, ktorou orchester otváral tohtoročné Bratislavské hudobné slávnosti, a Symfónia č. 8 Antonína Dvořáka, ktorého si orchester pripomenie úvodnou skladbou koncertu, predohrou Karneval.
Nasledovať bude Koncert pre klavír a orchester č. 3 Ludwiga van Beethovena v podaní kanadského klaviristu poľského pôvodu Jana Lisieckeho. Tento 29-ročný virtuóz už hral azda so všetkými najvýznamnejšími orchestrami aj dirigentmi a je považovaný za najkomplexnejšieho klaviristu svojej generácie.
V druhej časti koncertu zaznie svetová premiéra symfonickej skladby našej najúspešnejšej hudobnej skladateľky Ľubice Čekovskej.
Tento rok má za sebou už úspešnú premiéru symfonickej skladby At Béla’s Window (Pri Bélovom okne) Košickou filharmóniou v januári, ktorú uvedie Slovenská filharmónia počas jesenného turné v Čechách a v Nemecku, ako aj premiéru opery Here I am, Orlando v júni v Národnom divadle v Brne. Táto opera Ľubice Čekovskej bola nominovaná na najlepšiu svetovú premiéru roka 2024 na International Opera Awards.
Teraz uvedie „prvý“ slovenský orchester dosiaľ jej najdlhšiu inštrumentálnu skladbu pre veľký symfonický orchester, ktorú si objednala spoločnosť Gesamtkunstwerk s mecénskou podporou poisťovne UNIQA a Nadácie EPH.
Dielo s názvom Maison de la Musique en sept périodes (Dom hudby v siedmich častiach) je podľa slov skladateľky „inšpirované príbehom budovy Reduty, stojacej v srdci kedysi korunovačného mesta Bratislavy“. Od čias Márie Terézie, keď sa na rovnakom mieste postavila obilná sýpka Schuttkasten, sa toto miesto vďaka predstaviteľom mesta, ktorí v roku 1901 odkúpili pozemok od kráľovského eráru, stalo hlavným „palácom kultúry“. Autorka tak v siedmich častiach, voľne inšpirovaná príbehom Reduty, Slovenskej filharmónie i našej krajiny, píše „svoj“ príbeh hudby.
Štátny komorný orchester Žilina uvedie pod vedením slovenského dirigenta Petra Valentoviča vo štvrtok 24. októbra o 19. h zaujímavý program zložený z diel rakúskej, španielskej, maďarskej a francúzskej hudby.
Mladá len 20-ročná slovenská violončelistka Iveta Cibulková, tohtoročná víťazka prestížnej súťaže Talents for Europe, ukáže svoje majstrovstvo v Koncerte pre violončelo a orchester č. 2 Josepha Haydna, ktorý posunul hranice interpretačných možností tohto nástoja. Violončelo sa tu pohybuje aj v registroch typických skôr pre husle a odkrýva tak dovtedy netušené možnosti svojho zvuku.
Renomovaný chorvátsky gitarista Petar Čulić uvedie spektakulárny Concierto de Aranjuez pre gitaru a orchester Joaquina Rodriga. Koncert má názov po letnom sídle španielskych kráľov Palacio Real de Aranjuez, kde skladateľ so svojou manželkou trávil veľa času.
V koncerte tak možno cítiť, ako to opísal sám autor, sugestívnu atmosféru „vône magnólií, spevu vtákov a šumu fontán” palácových záhrad, ale aj tragické ozveny bombardovania španielskej Guernicy v roku 1937.
V druhej časti koncertu zaznie jedno z najpopulárnejších diel na ľudové motívy Tance z Galanty Zoltána Kodálya. Autor v nich zvečnil melancholické i temperamentné melódie Cigánov z Galanty zo zbierok uhorskej hudby, ktoré vychádzali začiatkom 19. storočia vo Viedni.
Bodkou koncertu bude svieže dielo Le boeuf sur le toit (Vôl na streche) Dariusa Milhauda, pätnásť minúť hudby pôvodne zamýšľanej pre nemú grotesku Charlieho Chaplina, nakoniec úspešný balet, ktorý dal meno kabaretnému baru v Paríži a neskôr aj v Bruseli a New Yorku.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.