Pred chvíľou sme mali pred očami Pašie, teda tie state evanjelia, ktoré opisujú umučenie Ježiša, Božieho Syna. Ak sme sa aspoň trošku dokázali vcítiť do jeho utrpenia, možno aj v nás sa ozve pochybnosť: „Kde bol Boh Otec, o ktorého dobrote rozprával Ježiš také krásne podobenstvá?“
Podobenstvo o márnotratnom synovi nám ukazuje nesmiernu dobrotu Boha Otca, ktorý miluje človeka a chce spasiť hriešnika. Ponúknem vám zamyslenie, či dobre chápeme postavenie Boha Otca na Krížovej ceste. Aké miesto máme pripísať Bohu Otcovi?
Sv. Pavol v liste Rimanom hovorí: „Boh dokazuje svoju lásku k nám tým, že Kristus zomrel za nás, keď sme ešte boli hriešnici." (Rim 5,8) A na inom mieste v tom istom liste hovorí: „Keď ani vlastného Syna neušetril, ale vydal ho za nás všetkých." (Rim 8,32). Toto prehlásenie sv. Pavla nás prekvapuje. Nám sa skôr zdá, že skutočnosť, že Ježiš musel zomrieť na Kríži, nedokazuje Otcovu lásku, ale naopak „jeho krutosť"', alebo aspoň „neúprosnú spravodlivosť". Poznanie Boha Otca je u mnohých kresťanov zanesené týmito falošnými predstavami. Pán Ježiš by aj pred nami znovu mohol zopakovať: „Spravodlivý Otče, svet ťa nepoznal!" (Jn 17,25)
Zabúdame na to, že Boží Syn je Otcovou Láskou i Blaženosťou. A práve tohto Syna dal za nás hriešnikov a svoju nesmiernu blaženosť zamenil za bolesť ľudského údelu. Na rozdiel od predstáv antických filozofov, ktorí nepripúšťali možnosť, že by Boh mohol byť láskou, lebo ako správne usudzovali, to by musel trpieť a utrpenie nie je podľa nich zlučiteľné s Božou dokonalosťou, Biblický Boh, Boh Starého i Nového zákona, sa zjavuje ako Boh milujúci, a preto aj súcitiaci a trpiaci. Prvotná cirkev si tejto pravdy bola plne vedomá.
Tertulián píše: „Ak Syn trpel, trpel Otec s ním. Akoby mohol Syn trpieť, bez toho aby Otec trpel spolu s ním?" Podobne uvažuje Origenes: „Či Otec, Boh celého tvorstva, ktorý je plný zhovievavosti, milosrdenstva a dobroty, nejakým spôsobom netrpí? Či nevieš, že keď sa zaoberá ľudskými vecami, trpí ľudským spôsobom? Trpí muky lásky." Kristovo utrpenie je len zjavením a dejinným prejavom toho, čo sa deje v samotnom Bohu, v samotnom Božom srdci. Na otázku, prečo Boh trpí, nachádzame odpoveď u prorokov: „Čujte nebesia a počúvaj zem, lebo Pán hovorí: „Synov som si vychoval a vyvýšil, oni sa mi však spreneverili."
Božie utrpenie je však kvalitatívne iné ako naše, pretože my trpíme, lebo musíme, zatiaľ čo Boh trpí zvrchovane slobodne a jeho utrpenie nič neuberá na Božej neporušiteľnosti a nemennosti. Sv. Gregor Divotvorca hovorí: „Je to utrpenie toho, ktorý nie je schopný utrpenia." Boh trpí, pretože miluje. Pápež Ján Pavol II. vo svojej encyklike „Dominum et vivificantem" píše: „že v človečenstve Ježiša Vykupiteľa sa konkretizuje utrpenie Boha."
„Spravodlivý Otče, svet ťa nepoznal!" (Jn 17,25) Bolesť nášho sveta je v tom, že nepozná Otca. Keď' človek opustil Boha Otca, opustili synovia svojich otcov. A každý pozemský otec si prežije nejakým spôsobom túto bolesť, aby aspoň trochu prenikol do bolesti Boha Otca.
Dnes rozjímame nad príbehom božskej lásky jedného Otca k Synovi a jedného Syna k Otcovi. Nech vyrastie z tohoto tajomstva pre cirkev i pre svet uzdravujúca milosť, ktorá znovu obráti srdcia otcov k synom a srdcia synov k otcom. Nech obmäkčí naše skamenené srdcia i vo vzťahu k Bohu Otcovi. Človek musí znovu uveriť v lásku Boha Otca, aby pochopil svoju vlastnú cenu, aby znovu našiel radosť z toho, že je mužom, že je ženou, že je otcom alebo matkou, synom alebo dcérou. Radosť z toho, že je na svete, že existuje a je milovaný Bohom.
Ak denne vystupuje z nášho chorého sveta, ktorý nepozná Otca, mnoho rúhaní a vzbury a toľko kliadieb, my si prisvojme slová apoštola Pavla a volajme: „Nech je zvelebený Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista!"
Na záver kratučká epizóda zo života sv. Františka: „Raz išiel okolo kostola Panny Márie Anjelskej a hlasne nariekal a vzdychal. Jeden duchovný človek sa preto domnieval, že František trpí nejakou chorobou alebo bolesťou. Dojatý súcitom sa ho pýtal: „Prečo plačeš?" A František mu odpovedal: „Oplakávam utrpenie môjho Pána Ježiša Krista a nehanbil by som sa ho oplakávať po celom svete." Ten muž začal hlasne nariekať spolu s ním."
P. Bernardín Šmid, OFM
www.frantiskani.sk/kazatel
Foto: Flickr.com
Každú nedeľu nájdete na Postoy.sk zamyslenie k Božiemu slovu.
Staňte sa fanúšikom Postoy.sk na Facebooku a budete mať prehľad o nových článkoch.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.