Europoslanec Ivan Štefanec (KDH) inicioval rezolúciu Európskeho parlamentu, odsudzuje snahy vlády meniť trestné právo a zrušiť Úrad špeciálnej prokuratúry. V rozhovore vysvetľuje, aké mal na to dôvody, a reaguje aj na argumenty, ktoré túto jeho aktivitu spochybňujú.
Štefanec však v tejto veci išiel priamo proti rozhodnutiu predsedníctva KDH. Prečo? Vníma skutočnosť, že vo viacerých dôležitých hlasovaniach koná opačne ako jeho stranícka kolegyňa v Bruseli Miriam Lexmann?
Prvú časť rozhovoru, v ktorom Ivan Štefanec objasňuje svoje pozície k pálčivým otázkam EÚ, vám ponúkame v textovej podobe. Celý rozhovor si môžete pozrieť alebo vypočuť.
Vláda na Slovensku začala po uchopení moci ako prvú tému riešiť tresty pre zločincov. Je jasné, že im ide o riešenie problémov ich ľudí, nie o riešenie problémov, ktorých je u nás veľa.
Keďže to zasahuje do európskych kompetencií, tak som inicioval tento proces, ktorý sa začal diskusiou a vyvrcholil rezolúciou. Tá je zdvihnutým prstom pre slovenskú vládu, aby nerobila zmeny, ktoré majú vplyv aj na ochranu európskych finančných zdrojov.
Európsky parlament má v kompetencii kontrolu európskeho rozpočtu, a pokiaľ čokoľvek súvisí s peniazmi, je v kompetencii Európskeho parlamentu konať.
Nie. Táto rezolúcia nemá právne následky, to sa predsa rieši v našej národnej rade. Je to však zdvihnutý prst. Európsky parlament sa vyjadruje bežne, nielen v rámci kompetencie v Únii, ale aj mimo nej. Len na poslednom zasadnutí sme mali rezolúcie k Číne, Tadžikistanu, Sudánu, v rámci Únie k Maďarsku a Slovensku, rieši sa Španielsko.
Európsky parlament sa vyjadril už v roku 1988, keď podporil ľudí, ktorí protestovali za slobodu viery na Sviečkovej manifestácii. Parlament sa vyjadril v roku 1997, keď tu bola mečiarizácia. Vyjadril sa v roku 2018, keď boli zavraždení Ján Kuciak a Martina Kušnírová. Boli to situácie, v ktorých bolo treba povedať, že nie všetko je v poriadku – a malo to aj svoj význam.
Pretože kontrola európskeho rozpočtu je v kompetencii Európskeho parlamentu.
Samozrejme. Ale Parlament má v kompetencii kontrolovať Komisiu a kontrolovať rozpočet.
Táto rezolúcia je upozornením na to, že tá zmena legislatívy nie je úplne v poriadku a že sa to nemá robiť v skrátenom konaní. Mal sa Parlament vyjadriť k Sviečkovej manifestácii alebo k vražde Jána Kuciaka? Vyjadruje sa k viacerým pálčivým otázkam. Sme slobodný a zvrchovaný štát, ale zároveň sme sa slobodne zaviazali rešpektovať určité pravidlá.
V princípe v Európskom parlamente robíme a hovoríme to isté, čo hovoria naši kolegovia v národnom parlamente. A hovoríme aj to, čo hovoria ľudia na námestiach.
Myslím si presný opak. Myslím si, že táto rezolúcia je povzbudením pre ľudí, ktorí bojujú za rovnosť pred zákonom. Cítia, že nie sú sami, ako to bolo aj pri Sviečkovej manifestácii či po vražde Jána Kuciaka.
Presne tak. Ľudia tomu veľmi dobre rozumejú. Rezolúciu po útoku na Zámockej som nepodporil, lebo tam niektoré veci neboli pravdivé a tiež zasahovali do kompetencie členských štátov.
Parlament je politická inštitúcia, ktorá sa vyjadruje k tomu, čo považuje za nebezpečné. Na európskej úrovni je napríklad všeobecná zhoda, že zlé veci, ktoré sa dejú v Maďarsku, napríklad vysoká miera korupcie, akademická nesloboda či obmedzená sloboda médií, boli predmetom kritiky a upozorňovania až príliš neskoro.
Je v poriadku dvíhať varovný prst pri veciach, ktoré sa Európskeho parlamentu týkajú a evidentne idú zlým smerom.

Europoslanec Ivan Štefanec (KDH) v štúdiu Postoj TV.
Podráždená reakcia Roberta Fica a ďalších vládnych politikov na túto rezolúciu je najlepším dôkazom, že sme trafili a naše upozornenie je namieste. A ľudia na námestiach tomu veľmi dobre rozumejú.
Aj pri tejto rezolúcii boli náznaky, ktoré by zasahovali do kompetencií členských štátov. Ustrážili sme to však. Táto rezolúcia je preto namieste a má význam.
Ešte pred tým, ako bola táto téma na stole, som písomne informoval predsedu aj predsedníctvo KDH, že niečo takéto sa chystá. Celý čas som bol v kontakte so svojimi kolegami, dostali sme pozvanie na dve predsedníctva. Prijali sme dve uznesenia. Prvé bolo o tom, že sa máme snažiť tú rezolúciu stiahnuť, a ak sa to nepodarí, tak máme odstraňovať všetko, čo by nebolo v kompetencii Európskeho parlamentu.
Nemal som s tým najmenší problém a rešpektoval som to. Keďže Európska ľudová strana, a mimochodom, aj naša delegácia, nebola väčšinovo za stiahnutie rezolúcie, tak sa išlo ďalej. Presadzoval som líniu striktne v tom zmysle, aby v rezolúcii nebolo nič, čo by zasahovalo do kompetencie členského štátu. To sa aj podarilo.
Áno, bolo také rozhodnutie.
Nebol som prizvaný do diskusie k takémuto typu uznesenia, bolo nám len predložené rozhodnutie s tým, že sa k nemu môžeme vyjadriť. Bolo to také zvláštne. Písomne som sa vyjadril, že za tú rezolúciu budem hlasovať a kedykoľvek som pripravený o tejto téme diskutovať.
Hovorili sme už o vecnej rovine, kde som vysvetlil, prečo som za túto rezolúciu...
Áno, prevážila aj zodpovednosť voči voličom, ktorým to vždy rád vysvetlím. A prevážilo to aj preto, že vidím, aká je situácia na Slovensku. Má to aj politickú rovinu. Iný pohľad na rezolúciu mali tí, ktorí reprezentujú občianskodemokratický prúd, a tí, ktorí reprezentujú extrémistov. Na Slovensku sú proti rezolúcii extrémisti a smeráci, v zahraničí fideszáci a nezaradení.
Iste chápete, že chcem hovoriť za seba, svoj názor a nechcem nikoho stavať do nepríjemnej roviny či hovoriť za iného. Ale viem povedať, že polhodinu pred hlasovaním sme sa rozprávali na túto tému. Ona ma informovala o svojom postoji a ja o svojom.
Môj postoj bol, že nie je možné, aby sme nepodporili niečo, čo je úplne v poriadku, čo je v kompetencii europarlamentu, a nesmieme vyslať signál, že hlasujeme či nehlasujeme v šíku so smerákmi.
Išlo aj o to, či ideme proti vláde, alebo s vládou. Môj postoj je jasný a musíme byť konzistentní. To, čo hovoríme na námestiach a v národnej rade, musíme robiť aj v Európskom parlamente – každý v rámci kompetencií.
Každý si obhajuje svoje hlasovanie. Mimochodom, každý europoslanec hlasuje slobodne, podľa svojho vedomia a svedomia a nemôže byť za to postihovaný.
Samozrejme. Dôležité je komunikovať a vysvetľovať. Je prirodzené, že vznikajú otázniky, keď nastane takáto situácia. Mojou odpoveďou je, že každému, kto má záujem o vysvetlenie mojej pozície, to rád poviem. Pripravil som vysvetlenie aj v písomnej podobe, komunikujem priamo s členmi strany.
V ďalšej časti diskusie odpovedá europoslanec Ivan Štefanec aj na tieto otázky:
Prečo podporil niektoré vášnivo diskutované rozhodnutia Únie smerom k Poľsku a Maďarsku?
Neobáva sa, že pojem právny štát je taký ideologizovaný, že orgány Únie budú pod heslom ochrany právneho štátu postihovať členské štáty aj za legitímne postoje v kultúrno-etických otázkach?
Prečo je otvorený diskusii o zrušení práva veta v otázkach spoločnej zahraničnej a obrannej politiky EÚ? Existujú oblasti, v ktorých by právo veta, naopak, zaviedol?
Z akého dôvodu si myslí, že EÚ je dnes v lepšom stave, v akom bola pred piatimi rokmi?
Je Plán obnovy a odolnosti úspešným nástrojom a mal by mať podobu trvalého mechanizmu?
Pred istým časom sa prihlásil aj do výberového konania na post člena Európskeho dvora audítorov, čo by znamenalo jeho koniec v straníckej politike. Teraz však plánuje opätovne kandidovať za KDH do europarlamentu. Čo ho motivuje? Je naozaj odhodlaný?
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.