Námorný obchod sa pre útoky jemenských povstalcov zmieta v rozbúrených vodách

Námorný obchod sa pre útoky jemenských povstalcov zmieta v rozbúrených vodách
Ilustračné foto: TASR/DPA
Útoky v Červenom mori nie sú jediné, ktoré narúšajú medzinárodný obchod. Panamský prieplav postihlo najhoršie sucho za celé desaťročia, čo prinútilo tamojšie úrady spomaliť tranzit.
4 minúty čítania 4 min
Vypočuť článok
Námorný obchod sa pre útoky jemenských povstalcov zmieta v rozbúrených vodách
0:00
0:00
0:00 0:00
TASR
TASR
Ďalšie autorove články:

Biela vrana Ocenenie získali odbojár Otto Šimko, psychológ Anton Heretik a tri bývalé zamestnankyne SNG

Robert Fico požiadal šéfa NATO Marka Rutteho o posilnenie protivzdušnej obrany Slovenska

Dodávateľ vody v Gaze pozastavil svoje služby po zadržaní zamestnanca Hamasom

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Medzinárodný námorný obchod sa zmieta v rozbúrených vodách, keďže útoky jemenských povstalcov na lode v Červenom mori zasiahli kľúčové trasu cez Suezský prieplav. Zvyčajne tadiaľ prúdi 12 percent svetového obchodu. Veľké lodné skupiny si namiesto toho zvolili dlhšiu cestu okolo južnej Afriky, čo však prinieslo aj rast nákladov na kontajnerové zásielky.

Jemenskí húsíovia tvrdia, že podnikajú útoky zo solidarity s Palestínčanmi v Pásme Gazy. Najskôr útočili raketami a dronmi iba na lode spojené s Izraelom, no neskôr začali útočiť na všetky lode, ktoré podozrievajú, že smerujú do Izraela.

Dánsky lodný gigant Maersk v piatok oznámil, že po útokoch jemenských povstalcov na jeho lode odkloní všetky plavidlá na dlhšiu trasu okolo Afriky. Podľa Arthura Barillasa, generálneho riaditeľa spoločnosti Ovrsea, ktorá organizuje nákladnú dopravu, plavba okolo celej Afriky a Mysu dobrej nádeje predĺži cestu medzi Áziou a Európou v priemere o desať až 20 dní. Prepravné spoločnosti už ohlásili výrazné zvýšenie cien, aby pokryli náklady spojené s obchádzkou.

Francúzska prepravná skupina CMA CGM zdvojnásobila cenu takzvaného 40-stopového kontajnera (s dĺžkou 12,19 metra, šírkou 2,44 metra a výškou 2,59 metra) medzi Áziou a Stredomorím na 6000 dolárov. Taliansko-švajčiarsky líder v sektore MSC zvýšil svoje ceny na 5900 dolárov z 2900.

Odvetvie už trpí aj nedostatkom kontajnerov v Ázii pre dlhší čas prepravy. To komplikuje situáciu pred oslavami nového lunárneho roka na budúci mesiac.

Do Ázie pritom mieri veľa tovaru pred novým lunárnym rokom, ktorý sa začína desiateho februára. Všetky lode sú plné, čo tiež spôsobilo nárast cien za prepravu, dodal Barillas. Zákazníci sa ponáhľajú, aby dodali tovar pred tým, ako sa v Číne zatvoria brány mnohých firiem na celý týždeň.

Referenčný ukazovateľ na meranie colnej sadzby pre náklad prepravovaný z Číny – Shanghai Containerized Freight Index – sa za pár týždňov takmer zdvojnásobil. Takéto náhle zvýšenie pripomína vývoj počas pandémie ochorenia COVID-19, keď sadzby za prepravu kontajnerov dosiahli bezprecedentné výšky po prerušení dodávateľských reťazcov.

Útoky v Červenom mori nie sú jediné, ktoré narúšajú medzinárodný obchod. Panamský prieplav postihlo najhoršie sucho za celé desaťročia, čo prinútilo tamojšie úrady spomaliť tranzit. Potenciálnym ďalším rizikom by podľa analytikov mohol byť výsledok prezidentských volieb na Taiwane, ktoré sa majú uskutočniť 13. januára, ak by to viedlo k ďalšej kríze s Čínou.

„Aj napriek hrozbe určitého preťaženia a nedostatku vybavenia sú dopravcovia v oveľa lepšej pozícii ako počas pandémie,“ tvrdí izraelská platforma na rezerváciu nákladu a platieb Freightos v poznámke pre klientov. Poukázala pritom na fakt, že lodné spoločnosti využili nedávne obrovské zisky na objednanie stoviek nových lodí, ktoré im výrobcovia začínajú dodávať.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
obchod
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
pred 6 hodinami

Súhrn udalostí v utorok 18. novembra:

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť