Maliarka Šimkovičová vs. maliar Dúbravský To niektorí konzervatívci pekne spadli do progresívnej pasce

To niektorí konzervatívci pekne spadli do progresívnej pasce
Z výstavy Andreja Dúbravského v Koppelovej vile Galérie Jána Koniarka v Trnave, august 2022. FOTO TASR – Lukáš Grinaj
Na Slovensku ste iní, vaše umelecké štandardy sú v porovnaní s na­ši­mi mimoriadne cudné.
13 minút čítania 13 min
Vypočuť článok
Maliarka Šimkovičová vs. maliar Dúbravský / To niektorí konzervatívci pekne spadli do progresívnej pasce
0:00
0:00
0:00 0:00
Martin Leidenfrost
Martin Leidenfrost
Rakúsky spisovateľ, publicista a scenárista. Stĺpčekár rakúskeho denníka Die Presse, prispieva do viacerých popredných európskych denníkov, spolupracuje s denníkom Postoj a je členom redakčnej rady revue Impulz. Žil dvanásť rokov na Slovensku, žije na rakúskom vidieku. Je ženatý, má dcéru a syna.
Ďalšie autorove články:

Toto ukrajinské prekliate Ani ruská agresia neurobila z malého kriváka Vladimira lepšieho človeka Volodymyra

Nevídané vzrušenie na Konzervatívnom summite Dokázali naši kresťanskí konzervatívci obrátiť mladú africkú moslimku?

Obnovená vízia osem a pol Na protivládnom kádeháckom portáli bez štipky hanby drukujem KDH

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Keď váš najlepší exminister kultúry s nádychom kozmopolitného sno­biz­mu ironizoval kultúrno-etický spor tohto týždňa („Zem zasľúbená pre umeleckú provokáciu ešte existuje. Je to Slo­vens­ko, čuduj sa sve­te.“), z textu Mareka Maďariča na mňa vyskočila veta: „Nevšimol som si, že by v konzervatívnej Viedni tie tuč­né nahé telá niekoho po­hor­šo­va­li.“

Nuž, v tej Viedni som dvanásť rokov žil a je pravda, že nahota, obs­ce­ni­ta, blasfémia ani pornografia v umeleckom kontexte tam už dávno ni­koho nepohoršujú.

Odhliadnuc od toho, že ani viedenskí progresívci by v živote ne­pou­žili slov­né spojenie „konzervatívna Viedeň“, má Rakúsko a zvlášť aj katolícka cirkev v ňom bohatú históriu s obscénnym mo­derným umením.

Vedúci galerista a impresário moderných umelcov vo Viedni bol kňaz monsignor Otto Mauer, ktorého podľa všetkého nevyrušovalo, keď sa svätý Pe­ter na maľbe Záchrana Petra z Galilejského jazera po­do­bal na Le­nina.

Hermann Nitsch, ktorému (pod­ľa Ma­ďa­ri­čo­vej politológie asi arci­reak­cionárska) Ľudová stra­na Dolného Rakúska da­ro­vala múzeum, viedol neďaleko od Viedne svoj Orgien-Mysterien-Theater, v kto­rom nahá mládež pokrytá prasacou krvou neraz vykonávala verejný orálny sex.

No a v Innsbrucku máme jedného biskupa, ktorý sa cíti umelcom a dal v pôstnom období už aj oltár pokryť fotografiou mladého na­hé­ho muža.

Konkrétne v tej konzervatívnej Viedni som už v deväťdesiatych ro­koch videl divadelné predstavenie, v ktorom si herečky s odhalenou va­gí­nou sadli na kopiráky, aby následne rozdávali divákom čerstvé vý­tlačky svojej ženskej anatómie.

Neviem o tom, že by ten ob­raz v konzervatívnej Vied­ni niekoho ­po­hor­šoval.Zdieľať

Niekedy v tom istom desaťročí som bol vo veľmi úzkom divadelnom bo­xe v konzervatívnom Hamburgu svedkom toho, ako herec strčil svoj úd do úst herečky, kým v konzervatívnom Berlíne som mohol naživo sle­do­vať, ako atletický ta­nečník prehryzne živému holubovi krk.

Nespomínam tu všetky verejne kopulácie, masturbácie a sado­ma­so­chis­tické happeningy, nechcem vás nudiť.

Aby sme sa vrátili do Viedne a k výtvarnému umeniu: vo viedenskej Kunsthalle, ktorá je pod gesciou tradične konzervatívnej vie­dens­kej radnice, som zbadal obraz, ktorý s fotografickým realizmom uká­zal ukrižovaného Krista – s gigantickým vztýčeným falusom.

Váš exminister kultúry má pravdu: áno, neviem o tom, že by ten ob­raz v konzervatívnej Vied­ni niekoho ­po­hor­šoval. Ak áno, tak si to dotyčný nechal pre se­ba. Cirkev sa nijako ne­vy­jadrila.

Na Slovensku ste iní, vaše umelecké štandardy sú v porovnaní s na­ši­mi mimoriadne cudné. Ešte aj v Moldavsku som zahliadol viac na­ho­ty v umení ako u vás.

A tak sa mohlo stať, že značná časť konzervatívcov na Slovensku spa­dla do pasce, ktorá bola v podobe ob­razu Andreja Dúbravského pre vás pri­pra­ve­ná.

Autori a čitatelia Postoja sa našťastie vyjadrovali väčšinou múd­ro, o mnohých iných slovenských konzervatívcoch sa to nedá po­ve­dať.

Niektorí ste reagovali s in­sit­nos­ťou do­mo­rod­cov.

Po prvé, aj inač dobrí, skvelí a ostroumní ľudia označili obraz, kto­rý má bezpochyby obscénny a provokačný charakter, za por­no­grafický: „Stoporené údy vy­stavovať na verejnom mieste??!!“ „Glo­rifikujete pedofilné ho­mo­por­no! Nič viac!“

To je nezmysel, úplne rozmazaný a nerozpoznateľný úd ani zďaleka ne­spĺ­ňa definíciu pornografie.

Po druhé, mnohí vážne spochybňovali, či tvorba medzinárodne uznávaného slovenského ume­lca Dúbravského vôbec je umením: „To nie je ume­nie, ale hnus, zvrhlosť, totálny umelecký šmejd!“ „Vý­tvar­ník? Obyčajný deviantný imbecil je to. Do soľných baní s ním!“

Na to je tá „mazanica“ príliš iritujúca, nepríjemná, pravdivá, ška­redá.Zdieľať

Chcelo by to viac znášanlivosti. Keď si ministerka kultúry nárokuje určiť, že jedna konkrétna maľba je „niečo, čo nie je prípustné“, ma­li by sa spustiť poplašné zvony.

Po tretie, niektorí naši dobrí ľudia sa nehanbili predvádzať chá­pa­nie umenia ako z obdobia biedermeieru na začiatku 19. storočia: „Sku­točné umenie má človeka povznášať, nie mu ro­biť ne­voľ­no.“ „Umenie má človeka povznášať, prinášať krásu a ra­dosť.“

Ak to myslia vážne, tak musíme upratať takmer všetko moderné ume­nie a ešte aj podstatnú časť klasického dedičstva našej ci­vi­li­zá­cie.

Najväčšia škoda je, že niektorí v návale svojej znechutenosti ne­vi­deli, že tento obraz pred­sta­vuje všet­ko iné než homopropagandu, kto­rá najmä v médiách reálne val­cuje a proti ktorej vedieme spra­vod­livý boj.

Na to je tá „mazanica“ príliš iritujúca, nepríjemná, pravdivá, ška­redá.

Náznakovo to pochopil podpredseda vášho parlamentu Ľuboš Blaha, kto­rý na obraze videl, „ako si ne­jaký zbohatlícky tučko objedná mla­dého za­ja­či­ka, aby sa s ním pohral“.

Niekto iný tam videl „nechutného obtlstlého milionára, kto­ré­ho ,ob­slu­huje‘ mladý chlapec. Určite zadarmo a z Lásky… Je to le­gi­ti­mi­zá­cia prostitúcie či priamo návod?“

Jedna čitateľka písala: „Autorovu tvorbu som si pozrela a videla v nej veľa poníženia a utrpe­nia. Až mi skoro slza z oka vyšla, lebo som videla bez­bran­ného nevinného chlapca, pretvoreného ,He­ro­de­so­vým‘ svetom v za­ja­ca.“

Iný recipient zase takto: „Vyžratý bu*erantský brav sa svojím prekypujúcim sad­lom lepí na vy­ziableho chcípačka. Mne to pripadá ako dielo nejakého anti-LGBTI hnutia, aby vyprovokovali proti LGBTI ešte aj tých, ktorí sa do­teraz držali.“

Aj to je legitímna interpretácia.

Mňa nesmierne fascinujú dvaja hlavní protagonisti kultúrno-etickej debaty tohto týždňa.

Na jednej strane máme amatérsku maliarku, ktorú národ v minulosti poz­nal ako televíznu hlásateľku s nevýraznou tuctovou peknosťou, z kto­rej sa však v priebehu rokov svojho pobytu na dezinfoscéne vy­kľu­la malebná kráska, na ktorú sa človek chce dívať ako na sochu od Michelangela (čo by mohlo čiastočne vysvetliť ús­pech jej bied­nej obý­vač­k­ovej ne­te­le­ví­zie TV Slovan).

A teraz tá 52-ročná obdivuhodná kráska maľuje seba v podobe tuc­to­vej markizáčky, ktorou bola v minulosti. Šimkovičovej asi nemožno uprieť technický ta­lent, pro­por­cie nejako sedia, absencia akej­koľ­vek hĺbky a tajomstva však vedú k tomu, že divák po krátkom čase od­vráti pohľad.

Ukazuje to, že dielo presahuje svojho autora.Zdieľať

Na druhej strane máme mladšieho, rovnako atraktívne vyzerajúceho profesionálneho ma­li­ara. Dúbravský vo svojej tvorbe skúmal prie­pasti a démonov svojej homosexuality, najmä v iritujúcom cykle autoportrétov so zajačími uša­mi a s príležitostnými erekciami.

Zväčša to nie je pekný pohľad, málokoho to povznáša, a predsa sa človek na to musí dlho po­ze­rať. Dúbravského tvorba dýcha hĺbkou, tem­notou a ne­po­kojom.

Obaja kontrahenti sú politicky jasne ukotvení.

Martina Šimkovičová je in­teg­rálnou súčasťou extrémnej pravice, kto­rá sa na TV Slovan explicitne solidarizovala s kot­le­bovcami („držte sa svor­ne“).

Slovenská kultúra v jej chápaní „nie je zmie­ša­va­nie iných kul­túr“. To je nová národná doktrína, ktorú Šim­ko­vi­čo­vá pre­sad­zuje z rakúskeho za­hra­ni­čia, kde má už takmer desať ro­kov svoje bydlisko.

Andrej Dúbravský nerobí politiku, ale prijal vo volebnej kampani pred­sedu najradikálnejšej progresívnej strany vo svojej záhrade a to­čil tam s Michalom Šimečkom spot.

Vysvetlenia inkriminovanej maľ­by, ktoré maliar v pondelok ponúkol či­tateľom Denníka N („queer telo s nadváhou po­ru­šuje normu dvojnásobne“), pôsobia paradoxne stereotypnejšie ako to, čo v tej is­tej maľbe vidia diváci.

Ukazuje to, že dielo presahuje svojho autora.

A tak to má byť.

Nás Rakúšanov už nič nepohorší. Nebuďte ako my!Zdieľať

O tom je skutočné umenie.

A je tu ešte ďalší prekvapivý paradox: spôsob, akým sa „pro­gre­sí­vny maliar“ Dúbravský ponorí do svojej záhrady v juho­slo­vens­kej de­di­ne, dýcha viac zakorenenosťou a večnosťou ako kitt­seesky pop-art „konzervatívnej ma­liarky“ Šimkovičovej – kto­rý vždy tak trošku vy­zerá, ako keby ho vy­robila globálna ume­lá in­te­li­gen­cia.

To je čaro tohto sporu.

A že sa vôbec dokážete celý týždeň o jednom obraze hádať.

Nás Rakúšanov už nič nepohorší. Nebuďte ako my!

Mimochodom, aby som nezabudol: aj keď sa niektorí slovenskí kon­zer­vatívci v týchto dňoch vyjadrovali tak trošku insitne, mali v jed­nej kľúčovej veci pravdu.

Ten obraz síce nie je pornom – ale deti ho aj tak nemusia vidieť.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
herec divák Rakúsko Viedeň
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť