Rozhovor bol zverejnený v stredu 25. 10. 2023, jeho úvod bol aktualizovaný v piatok 27. 10. 2023 o 14.05 h.
Špeciálna prokuratúra len nedávno udelila status chráneného oznamovateľa elitným vyšetrovateľom NAKA známym ako čurillovci. Nový minister vnútra Matúš Šutaj Eštok však počas druhého dňa v úrade postavil obvinených vyšetrovateľov NAKA okolo Jána Čurillu mimo služby. A to bez toho, aby o tom upovedomil šéfku Úradu na ochranu oznamovateľov Zuzanu Dlugošovú. Tá tvrdí, že podobný úkon je bez jej súhlasu neplatný.
Čo bude nasledovať? Ak napriek podobnej ochrane došlo k danému kroku, je Úrad na ochranu oznamovateľov naozaj nevyhnutný? A môže byť chráneným oznamovateľom aj policajt, ktorý má protispoločenskú činnosť vyšetrovať? Odpovedá predsedníčka Úradu na ochranu oznamovateľov Zuzana Dlugošová, ktorá na čele novozriadenej inštitúcie stojí druhý rok.
Úrad v priebehu tohto týždňa nedostal žiadnu žiadosť o udelenie súhlasu s pracovným úkonom od žiadneho zamestnávateľa.
Bez ohľadu na iné okolnosti je prípadný úkon voči chránenému oznamovateľovi bez súhlasu úradu zo zákona neplatný.
K tomu možno nateraz povedať len toľko, že ak by naozaj zamestnávateľ urobil takýto úkon bez nášho súhlasu, možno mu uložiť peňažnú pokutu.
Viac k tomu v tejto chvíli nemôžem povedať.
Úrad v týchto otázkach nerozhoduje svojvoľne. Platí, že každý zamestnávateľ má ako základné východisko Zákonník práce, svoje interné predpisy, napríklad aj zákon o Policajnom zbore a to, či postupuje v zmysle týchto zákonov. My máme za úlohu preventívne chrániť, aby nedošlo k žiadnemu svojvoľnému preradeniu.
Tak to nadizajnoval zákonodarca a v tomto type konania je na pleciach zamestnávateľa, aby aktívne preukázal, že motívom navrhovanej zmeny nie je odveta za oznámenie protispoločenskej činnosti, ale má na to iné dobré zákonné dôvody. Nestačí len požiadať o náš súhlas. Ak zamestnanec s návrhom zamestnávateľa nesúhlasí, úrad je ten, kto to nakoniec rozsúdi.
Naše štatistiky ukazujú, že pri zhruba polovici prípadov sme takéto súhlasy udelili a pri druhej polovici nie.
Z pozície úradu nebudem konkretizovať ani potvrdzovať, kto je chránený. Ak by takáto situácia prišla na stôl, budeme sa ňou zaoberať. Ide o prípad, ktorý možno vysvetliť aj na pozícii prezidenta Policajného zboru, kde ide o politickú nomináciu ministra vnútra. V takom prípade by štatút chráneného oznamovateľa nebol celkom na mieste.
Bude to zaujímavá otázka, ak by sa v budúcnosti niečo podobné ocitlo na našom stole. My vždy vychádzame z rozhodnutia prokurátora. Nepostupujeme svojvoľne, sme vykonávateľom zákona.
Nemôžeme namietať, ak už bol status udelený. Ak sú pri jeho udelení nejaké pochybnosti, my s nimi nepracujeme, pretože sú to výlučne prokurátori, ktorí majú právomoc status udeliť.
Je to zaujímavá otázka. V tomto prípade by išlo o vec, ktorá by bola pre náš úrad výzvou. Jej súčasťou by bola aj analýza, v ktorej časti sa zákon na takéto pozície vzťahuje a v ktorej už nie. Zákon znie pomerne všeobecne a nešpecifikuje medzi jednotlivými pozíciami. Ide o pozíciu, ktorá nespadá medzi typické zamestnávateľské vzťahy. Ale ak príde na úrad vec týkajúca sa politickej nominácie, úrad bude brať do úvahy aspekt legitimity, a teda istú mieru slobodného priestoru. Treba však dodať, že zákon v tomto smere nie je veľmi detailný.
Ak k takej situácii dôjde, určite sa k nej postavíme čelom.

Zuzana Dlugošová. Foto: Postoj/Andrej Lojan
Záleží na tom, akú vec policajt oznamuje. Samozrejme, bolo by úplne nenáležité, aby niekto, kto má sám povinnosť vyšetrovať alebo dozerať na vyšetrovanie, bol v tej istej veci chránený. To je logicky absurdné. Platí základná téza, že v tom, v čom mám povinnosť konať, nemôžem byť zároveň chránený. Ale ak poukazujem na trestnú činnosť mimo tohto spektra, môžeme o ochrane uvažovať.
Napríklad ak by išlo o záležitosť, kde by policajta niekto nútil robiť niečo, čo je v rozpore so zákonom, môže nastúpiť situácia, keď sa môže obrátiť na de facto externé časti Policajného zboru či prokuratúry a upozorniť na trestnú činnosť, ktorá sa môže rozvíjať aj v rámci Policajného zboru.
To vždy závisí od veci, ktorú oznamovali. Detaily má k dispozícii príslušná prokuratúra, ktorá v tej-ktorej veci status oznamovateľa udelila, preto treba podobné otázky smerovať na ňu. V tomto štádiu konania veľmi špekulujeme.
Nebudem sa vyjadrovať k tomu, ako tieto veci vnímame.
Úrad pri potenciálnom rozhodovaní o udeľovaní súhlasu na nejaký typ úkonu v rámci pracovnoprávneho vzťahu medzi policajtom a zamestnávateľom nerozhoduje o veci samotnej, o ktorej sa dnes toľko mediálne hovorí. To je záležitosť úplne iných konaní. Ani de facto, ani de iure o týchto otázkach nerozhodujeme. A je dobré na to vopred upozorniť, aby sa nevytvárali falošné očakávania, že sa úrad svojím rozhodovaním stavia na niektorú zo strán.
Jediné, o čom budeme rozhodovať, je to, či navrhovaný pracovnoprávny úkon mohol byť alebo sa javí odvetou a či zamestnávateľ, teda Policajný zbor, respektíve ministerstvo vnútra, dostatočne preukázal, že má na svoje rozhodnutie zákonné dôvody, prečo o takýto súhlas žiada. Nič viac a nič menej. Náš úrad nemá právo rozhodovať o tom, kto má pravdu v takzvanej vojne v polícii.
Podľa zákona je oznamovateľom ten, kto v dobrej viere oznámi nekalé praktiky u zamestnávateľa alebo pri výkone svojej práce a chce na to poukázať. Motív konania nie je to najpodstatnejšie. Dobrá viera sa viaže najmä na skutočnosť, či to, čo oznamuje, je za daných okolností a jeho vedomostí pravdivé. Teda či si nevymýšľa.
Oznamovateľ môže mať aj zmiešané motívy, ale my to ako psychológovia neskúmame. Ani z pohľadu verejnej politiky štátu to nie je podstatou whistleblowingu. Cieľom je efektívne odhaľovať nekalé praktiky, nie do detailov skúmať motívy ľudského konania. Z pohľadu štátu je najdôležitejšie, či k nekalej praktike alebo podvodu došlo a či to chce štát vyšetriť a potrestať.

Zuzana Dlugošová. Foto: Postoj/Andrej Lojan
Nedá sa povedať, že pri whistleblowingu máme jeden meter a postup na všetky situácie. Každý prípad je individuálny, je dôležité, ako sa človek v danej situácii cíti a ako veci zvláda. Či chce byť súčasťou systému alebo sa chce aj od prípadných toxických vzťahov v zamestnaní oddeliť. Či má podporu na došetrenie prípadu v okolí alebo má veľmi hostilné prostredie na ďalšie pôsobenie v práci. Neexistuje jednoznačná odpoveď, čo je v danej situácii pre whistleblowera vhodnejšie. Je to náročná situácia, keď človek čelí množstvu rôznorodých tlakov. Svedčí o tom aj fakt, že polovica zo všetkých vyše 60 relevantných prípadov ľudí, ktorí sa na nás v minulom roku obrátili, nám deklarovali, že čelili nejakej forme šikanovania či odvety.
Chcela by som zdôrazniť, že podstata ochrany oznamovateľov nespočíva len v udeľovaní statusu chráneného oznamovateľa, pri ktorom ľudí poúčame o tom, ako ho možno získať. Je však faktom, že počet chránených oznamovateľov medziročne štvornásobne narástol.
Je to lepšia cesta, ak chce zvážiť, čo všetko mu hrozí. Samozrejme, nie sme povinnou jazdou pre ľudí na to, ak chcú oznámiť trestný čin, ale ak tak spravia, vieme oznamovateľom poradiť a poskytnúť komplexnejší servis.
Úrad dokáže poskytnúť celkové sprevádzanie v danej chvíli, a to aj vo veci psychosociálnej podpory. Človek sa môže na nás obrátiť v každom štádiu, aj vtedy, keď si nie je istý, čo sa okolo neho deje a či to vôbec možno interpretovať ako trestný čin, alebo si nie je istý, na koho sa obrátiť. V prípade obáv môže nahlásiť prípad aj anonymne, a to dokonca aj vo vzťahu k úradu, ktorý ho následne, ak je dobre podložený, môže vziať na svoje plecia.
Dokážeme v rámci konania u zamestnávateľov aj intervenovať, vplývať na pracovné prostredie, a ak človek odvetu za poukázanie na nekalosti ohlási až neskôr, sme tiež jedinou inštitúciou, ktorá môže v prípade potreby zmraziť výpoveď do 15 dní po doručení, ak ide o podozrenie z pomsty. Človek sa môže následne obrátiť na súd a namietať výpoveď. A súd môže následne zvážiť, že pozastavenie výpovede bude trvať počas celého súdneho sporu do právoplatného verdiktu, čo je takisto typ ekonomickej ochrany zamestnanca, a to aj bez udelenia statusu chráneného oznamovateľa.
V niektorých veciach sme teda inštitúciou s jedinečnými právomocami, ktoré žiadna iná nemá.
Každá z členských krajín Európskej únie má zriadený nejaký typ inštitúcie, ktorá sa špecificky venuje ochrane whistleblowerov. Táto povinnosť vyplýva z európskej smernice. My máme osobitný úrad, podobný úrad má zriadené Holandsko, vo Francúzsku zas majú napríklad ombudsmana.
V drvivej väčšine prípadov členské štáty EÚ zverili túto agendu iným inštitúciám, ako je prokuratúra. Je veľmi pozitívnym krokom zo strany Slovenska, že išlo do osobitnej ochrany ľudí, ktorí sa chcú postaviť za správnu vec, poukázať na závažné nezákonné aktivity a pomáhajú ochrane verejného záujmu.
My ako spoločnosť máme voči nim dlh, preto by sme ich mali chrániť a podporovať. Je to veľmi dôležité. Úrad vznikol po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, keď sme si ako spoločnosť uvedomili, že systémovo neriešená korupcia nemusí byť len o strate finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ale môže sa stať otázkou života a smrti.

Zuzana Dlugošová. Foto: Postoj/Andrej Lojan
Ide o veci, kde tečie najviac peňazí, teda verejné obstarávania, ich manipulácie či obchádzania na ministerstvách a ešte viac v štátnych podnikoch. Pre krátkosť nášho fungovania však zatiaľ nie sme lakmusovým papierikom toho, kde sa v štátnej správe deje najviac nekalostí.
Určite áno, len sú tieto osoby nateraz neviditeľné. Naša skúsenosť ukazuje, že sú to práve ľudia, ktorí pracujú priamo s citlivou agendou. Či už hovoríme o kontrolóroch vnútri štátnych firiem, alebo o stredných manažéroch, ktorí vidia, ako sa veci obstarávajú a využívajú finančné prostriedky. Množstvo vecí je ešte stále v štádiu vyšetrovania. Ale máme už aj prípady, ktoré viedli k udeleniu pokút zo strany Úradu pre verejné obstarávanie, napríklad v prípade ministerstva hospodárstva.
Úrad na ochranu oznamovateľov bude vždy rovnako dôležitý. Každý štát čelí nejakej forme korupcie, ide len o to, ako efektívne s ňou dokáže bojovať. Nikdy ju nevykynožíme, ale môžeme ju obmedzovať. To, či oznamovateľov prípadov bude viac, ukáže budúcnosť, ale nemá zmysel vyjadrovať sa k tomu, kedy je to viac či menej dôležité. Bojovať s korupciou musíme za každých okolností.
Vo všeobecnosti platí, že nízke čísla oznámení neznamenajú, že firma či štát nemá problém, v inštitúcii sa nič nedeje a všetci sú spokojní. Môže to byť vizitka nedôvery ľudí vo funkčnosť systému či neznalosť o možnostiach a spôsoboch oznamovania. Zvýšené čísla, ktoré očakávam, keďže fungujeme len dva roky a stále sa o nás mnohí iba dozvedajú, môžu byť odznakom toho, že ľudia nám začínajú dôverovať a skúšajú riešiť nespokojnosť aj na inej adrese. Neodvádzala by som z toho závery, že je za tým zmena vlády alebo ide o dôkaz, že sme viac skorumpovaná krajina.
Je veľmi dôležité, aby tu bola dôveryhodnosť, nezávislosť a efektívnosť orgánov činných v trestnom konaní (OČTK). Bez toho nevieme korupciu efektívne vyšetrovať, stíhať ani trestať. Sme dôležitým kolieskom v súkolí, ale nie sme všemocní. Jeden nezávislý úrad tohto typu korupciu ako takú nevyrieši. Môžeme pomôcť, ale v právnom štáte je dôležitá štruktúra dôveryhodných a odborne zdatných OČTK, ktoré postupujú nestranne, a takisto nezávislých súdov, ktoré vo veci rozhodnú.
Nie je dobré, keď médiá rovno dávajú nápady politikom, ako rôznymi spôsobmi útočiť na jednotlivých predstaviteľov verejných inštitúcií. Som advokátka s desaťročnou praxou naďalej zapísaná v advokátskej komore, doteraz popritom učím právnu etiku, pracovala som aj na Európskom súde pre ľudské práva, takže nemám žiadne zásadné obavy. Prešla som piatimi verejnými vypočutiami, verím teda, že keď ma volili poslanci Národnej rady, poznali môj životopis. Každý nech si urobí názor.
A nebudem špekulovať ani o tom, ako budú jednotliví politici rétoricky pracovať s existenciou tohto úradu. Úrad je nezávislý a nepolitický, striktne dodržiavame zákon a sme presvedčení o tom, že úrad je potrebný stále, bez ohľadu na to, kto je pri moci. Máme výhodu, že ide o nezávislý úrad bez politických nominácií, ktorý nemusí vyhovovať žiadnym politikom.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.