„Quo vadis, Domine,“ alebo po našom: „Kam ideš Pane,“ sa mal podľa apokryfov spýtal apoštol Peter zmŕtvychvstalého Ježiša, keď sa mu ten zjavil, idúc oproti pri apoštolovej snahe opustiť Rím počas prenasledovania kresťanov. „Idem do Ríma, aby som sa nechal ukrižovať druhýkrát,“ odpovie mu Pán.
Keď sa povie „Quo Vadis“, väčšina z vás si nepochybne spomenie na svetoznámy historický román poľského spisovateľa Henryka Sienkiewicza. Ten vyšiel ešte na konci 19. storočia, presnejšie v roku 1896, no odohráva sa v antickom Ríme počas panovania vyšinutého cisára Neróna v 1. storočí nášho letopočtu.
Samotný Sienkiewicz deväť rokov po vydaní románu, teda v roku 1905, dostal Nobelovu cenu za literatúru. Hoci treba dodať, že nie za jedno svoje konkrétne dielo, ale za celkové jeho kvality ako autora epickej literatúry.
Všetci sme sa o románe Quo Vadis učili na strednej škole a niektorí sme si pozreli aj filmy, ktoré na jeho motívy vznikli. Asi najzaujímavejším je poľská snímka z roku 2001, v ktorej hral postavu básnika Petrónia poľský herec Boguslaw Linda, ktorého môže poznať aj náš divák z vynikajúceho filmu Je třeba zabít Sekala...
Ako som povedal, mnohí sme videli niektorú filmovú alebo seriálovú adaptáciu románu Quo Vadis, ale málokto čítal knihu. Ja som sa k tomu nedávno odhodlal a zostal som veľmi príjemne prekvapený.
Nielenže je toto Sienkiewiczovo dielo napísané sviežim a stále prístupným jazykom. Zároveň v našej dobe získava novú aktuálnosť. Hneď vysvetlím prečo, ale najskôr v stručnosti načrtnem dej.
Ako už bolo povedané, dej románu Quo Vadis sa odohráva okolo roku 60 po Kristovi v starovekom Ríme za vlády cisára Neróna – tyrana, ktorý si o sebe namýšľal, že je mimoriadne talentovaný umelec.
Na tomto historickom pozadí sa odvíja príbeh lásky mladého rímskeho dôstojníka a šľachtica Marka Vinícia, ktorý sa vracia do večného mesta zo zahraničnej vojenskej výpravy. Na návšteve v dome starého generála Aula Plautia sa zahľadí do dievčaťa menom Lýgia. Je to dcéra náčelníka spojeneckého barbarského kmeňa, ktorý obýva územie na sever od Dunaja. Lýgia od detstva vyrastá v Ríme, je vychovávaná ako urodzená Rimanka a pre Aula Plautia je ako dcéra.
No Markus Vinícius je mladý muž, sukničkár, ktorým plieskajú hormóny, a Lýgia má byť pre neho sprvu len ďalším dobytým srdcom, ďalším zárezom na kopiji. Snaží sa s ňou telesne zblížiť počas večierka či skôr neviazanej orgie v cisárskom paláci, no keďže je opitý, správa sa hrubo, neslušne a Lýgia pred jeho vtieravými návrhmi utečie. Stratí sa niekde v uličkách Ríma.
Pohan Vinicius nevie, že Lýgia vyznáva novú vieru, ktorá do Ríma prišla len v posledných pár rokoch z východu ríše. A to kresťanstvo. Prirodzene, pod vplyvom tejto viery dievča odmieta sexuálne uvoľnené rímske mravy.
Markus Vinicius začne po Lýgii pátrať. V jednom bode ju skoro nájde, no dostane sa do potýčky s jej osobným strážcom – silákom Ursom. Markus vyjde z bitky s Ursom ťažko zranený, no kresťania, ktorí Lýgiu schovávajú, ho prevezú k sebe, kým sa nevylieči z utŕžených rán. Lýgia a Markus sa opäť stretnú, ona sa do neho postupne zaľúbi, kým na neho začína silno pôsobiť jej kresťanská viera. Kresťanov je zatiaľ málo, stretávajú sa neoficiálne, kade-tade. No v Ríme sú momentálne apoštoli Peter i Pavol – hlboko zapôsobia na všetkých, ktorí sa s nimi stretnú.
Kým sa však Markus a Lýgia zbližujú, na cisárskom dvore čoraz väčšmi rastie Nerónovo šialenstvo, ktoré nedokáže držať na uzde ani jeho arbiter elegancie – dôvtipný básnik Petrónius. Navyše sa schyľuje ku katastrofálnemu požiaru Ríma a obvineniu kresťanov z jeho založenia. Udalosti, ktoré majú zomlieť aj našich mladých zaľúbencov...
Toľko základný náčrt deja. Nuž, román Quo Vadis je klasikou, lebo čitateľa oslovuje na mnohých úrovniach. Politika a psychológia sa prelínajú v dejovej línii okolo Neróna a Petrónia. Ich dialógy, a ako sa prešibaný básnik snaží uchlácholiť psychopatického cisára, sú naozaj na nezaplatenie. Potom je tu ľúbostný príbeh Lýgie a Marka. A napokon je tu, samozrejme, náboženský rozmer v podobe života prvých kresťanov. Veľmi živo a grandiózne sú tiež vykreslené historické udalosti ako požiar Ríma.
Pri všetkých prednostiach knihy, skoro 130 rokov po uverejnení tohto románu, ktorý sa odohráva pred dvetisíc rokmi, mi ako najaktuálnejšia, paradoxne, prišla tá ľúbostná línia. Pri čítaní mi dokonca zišlo na um, že keby som mal dcéru v tínedžerskom veku a dokázal by som odpútať jej pozornosť od smartfónu k 400-stranovej knihe, skúsil by som ju namotať práve na Quo Vadis. Zvlášť to platí, ak je reč o kresťanských rodičoch, ktorí sa snažia povzbudiť svoje deti, aby sa viera stala súčasťou ich životov.
Prečo?
Myslím si, že to, čomu v románe čelila Lýgia, teda ústredná dievčenská postava, je v 21. storočí možno ešte aktuálnejšie, než bolo na konci 19. storočia, keď Sienkiewicz dielo napísal. Ide o otázku, ako si udržať ideály, čistotu či osobnú integritu, vyplývajúcu z kresťanského presvedčenia, v silno svetskom prostredí, ktoré mojim ideálom nepraje.
Veľa ľudí svetu podľahne kvôli konformite a snahe zapadnúť. Lýgia však veľmi zrelo a rozhodne hovorí dobovej rímskej zhýralosti nie. A môže tak urobiť, lebo má svoju vlastnú komunitu, kresťanské spoločenstvo, do ktorého patrí a s ktorým žije ona i jej pestúnska rodina.
A skutočne, keď čítate román, vzťahy medzi prvými kresťanmi sú akési úprimnejšie a priamočiarejšie než na prvý pohľad nablýskaný život dekadentnej rímskej smotánky, ktorý je však pri bližšom pohľade len pozlátkou, pod ktorou sa ukrýva plytkosť a prehnitosť.
Popri Lýgii je tu, samozrejme, rovnako pozoruhodná osobná transformácia Marka Vinícia pod vplyvom lásky k nej. Ako sám spoznáva a osvojuje si novú vieru, aj jeho rebríček hodnôt sa úplne mení. No pri rozjímaní o postave Marka môže tiež čitateľovi na um zísť otázka, či to azda poľský spisovateľ nevykreslil celé priveľmi romanticky. Veď v reálnom živote sa nejedno dobré dievča nechá očariť „zlým chlapcom“ v domnienke, že ho zmení, a väčšinou sa im to, samozrejme, nepodarí, česť výnimkám, akurát tým dievčatám zostane zlomené srdce, oči pre plač a možno ešte dokonca neželané dieťa nosené pod srdcom.
Keď som o tom takto uvažoval, hovorím si, že asi by som Quo Vadis svojej hypotetickej tínedžerskej dcére čítať predsa len nedal, nech v nej neživím falošné ilúzie o nás mužoch a možnosti meniť nás zvonka k lepšiemu. No možno som len dej toho románu čítal neúplne.
Možno sa Lýgii podarilo Marka úspešne zmeniť práve preto, že od začiatku odmietala sedieť na dvoch stoličkách – byť aj trochu kresťankou, aj byť akceptovanou v urodzenej rímskej spoločnosti s jej svetskými hodnotami. Lýgia si dôsledne strážila svoj etický štandard a odmietala robiť kompromisy so svojou vierou. Stanovila si sama tú najvyššiu latku a Marka Vinícia postavila pred voľbu: prispôsob sa alebo nechaj tak...
Milí priatelia, toto je slávny román Quo Vadis od poľského nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Henryka Sienkiewicza. Vznikol v 19. storočí ako veľkolepá historická freska a na začiatku 21. storočia máme možnosť objaviť ho znova ako román pre tínedžerky hľadajúce mapu, aby sa dokázali zorientovať v dospelom svete mužsko-ženských vzťahov.
No aj to je znak kvalitnej literatúry. Skutočne dobrá kniha je nadčasová a tá nadčasovosť spočíva aj v tom, že dokáže odpovedať na rôzne otázky, ktoré jej kladú rôzne dejinné epochy.
Zatiaľ nie sme tak ďaleko, aby kresťanov opäť predhadzovali levom ako v pohanskom Ríme. No motívy ako na jednej strane osobné obrátenie alebo na druhej strane individuálna voľba kresťana, zvlášť mladého dospievajúceho kresťana medzi hodnotami sveta a ideálmi viery, sú už tu. A sú pre nás dennodenne aktuálne.
„Quo Vadis“ alebo „Kam ideš?“ je otázka, ktorú Sienkiewiczov román kladie každému z nás.
Prečo o tejto klasike hovoríme práve teraz? Len nedávno vyšiel román Quo Vadis v tomto novom slovenskom vydaní. Autorkou prekladu je Zuzana Demjánová a nachádza sa tu aj doslov o dobových rímskych reáliách. Kniha vyšla vo vydavateľstve Premedia, a ak vás táto videorecenzia zaujala, môžete si román Quo Vadis zakúpiť aj v e-shope Postoja na linku, ktorý nájdete TU, s menšou zľavou oproti kníhkupectvám.
Milí priatelia, ak sa vám toto video páčilo, dajte mu lajk a staňte sa odberateľmi kanála Postoj TV. Potom už žiadne vydanie relácie Knihomoľov zápisník neunikne vašej pozornosti. Dovidenia a pekný deň.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.