V 5. storočí sa vzdelávanie dostalo na okraj záujmu Západu. Len kde-tu pretrvali staré mestské školy a „na trhu“ nebolo miesto pre vzdelaných ľudí, neexistovala potreba. Chod germánskych kráľovstiev zvládlo zopár rímskych technokratov v službách nových kráľov.
V dnešnom Historickom podcaste sa pozrieme na vzdelávanie, transfer poznatkov, školy, formy štúdia a vzdelancov na Západe v období medzi pádom Rímskej ríše a vznikom katedrálnych škôl.
Hlavnou výnimkou, ktorá nemohla zanevrieť na vzdelávanie, bola cirkev. Za všetkým treba hľadať liturgiu a práve liturgia do značnej miery určovala obsah vzdelávania. Na jej správne slúženie cirkev potrebovala vzdelaný klérus, čo znamenalo, že kňazi museli vedieť čítať, písať, mať vedomosti z latinčiny, rétoriky, hudby a aj trochu znalostí astronómie a iných vedomostí. Potom už všetko záležalo na individuálnych záujmoch a vlastnom vedeckom bádaní.
V ranom stredoveku vznikli dva typy škôl – biskupské a kláštorné. Išlo skôr o minimalistickú infraštruktúru. Zopár študentov, jeden učiteľ (biskup alebo opátom poverený mních), malá knižnica a budova školy, prípadne sa schádzali len v biskupovej rezidencii alebo v niektorej z miestností kláštora. Vhod im prišiel rímsky vzdelávací koncept siedmich slobodných umení, lebo poskytoval solídny základ. Samozrejme, rímsky koncept bol naplnený kresťanským obsahom.
Vplyv na vzdelávanie mali cirkevné synody, ktoré sa venovali aj organizácii vzdelávania, štúdiu latinčiny a rečníctva, a rímsky biskup, ktorý mal vlastné plány a propagoval ich ďalej. Prvá revolúcia sa odohrala vďaka top intelektuálovi z prelomu 8. a 9. storočia Alkuinovi z Yorku, ktorý podstatne ovplyvnil vzdelávanie v nasledujúcich storočiach. Hlavnými bodmi sa stali práca s textom, jeho porozumenie a interpretácia. Nasledoval rozbor textu učiteľom a diskusia o texte v širších súvislostiach.
Kto boli tí nemnohí intelektuáli po páde Ríma? Ako sa študovalo v ranom stredoveku a aké metódy používali? Kedy a ako študovali sedem slobodných umení? Aj to sa dozvieme v dnešnom podcaste, v ktorom je hosťom Gabriel Hunčaga.
PhDr. Gabriel Hunčaga, PhD., je dominikán a medievalista, ktorý sa zaoberá výskumom stredovekých náboženských hnutí, vzdelávania a mestského prostredia. Je členom Slovenskej historickej spoločnosti pri SAV, Historického inštitútu rádu kazateľov v Ríme a iných. Má za sebou výskumné pobyty vo Viedni, v Jeruzaleme a Ríme. Je autorom dvoch monografií a v spoluautorstve s Dr. Miroslavom Huťkom nedávno vydal tretiu monografiu s titulom Žobravé rehole a stredoveké mestá. Pôsobenie mendikantov v stredovekom urbánnom prostredí.
00:00 – 4:18 Úvod
4:33 – 19:12 Vzdelávanie v ranom stredoveku po páde Rímskej ríše – ľudia, školy, formy štúdia
19:25 – 31:20 Vzdelávanie, zmeny v 7. storočí, Rím a Aachen
31:20 – 40:55 Reformy Karola Veľkého a karolínska renesancia
41:10 – 46:35 Tri veci, ktoré pretrvali z tohto obdobia do súčasnosti
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.