Agentúre PAP to potvrdil poľský veľvyslanec pri EÚ Andrzej Sadoś. Podľa zistení agentúry je približne 500 miliónov eur potrebných na rozšírenie hraničných priechodov pre kamióny, ako aj úpravu železničnej infraštruktúry v meste Przemyśl na východe Poľska.
Ostatných 500 miliónov eur by bolo určených na modernizáciu železničných hraničných priechodov medzi Poľskom a Ukrajinou, vybudovanie nových hraničných priechodov pre nákladné vozidlá i výstavbu colných kontrolných stanovíšť.
„Už rok a pol chceme zvýšiť tranzit ukrajinského obilia do tretích krajín, najmä do Afriky. Na to sú však potrebné investície a my sme opakovane podali konkrétne žiadosti Európskej komisii, aby sme zvýšili kapacitu infraštruktúry,“ vyhlásil Sadoś.
Poľský veľvyslanec pri EÚ svojich kolegov už v júli upozornil na to, že na zabezpečenie svetovej potravinovej bezpečnosti je potrebné uľahčiť vývoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov do tretích krajín. Poľsko to podľa Sadośových vyjadrení už robí. PAP poznamenala, že v máji a júni prešlo poľským územím rekordné množstvo pšenice a kukurice.
Problém s vývozom ukrajinského obilia nastal po tom, čo Rusko v júli odstúpilo od tzv. čiernomorskej obilnej dohody, ktorá Kyjevu garantovala bezpečný export obilia zo svojich čiernomorských prístavov k spotrebiteľom po celom svete.
Po stiahnutí sa z dohody Moskva zintenzívnila aj útoky na infraštruktúru dôležitú pre export ukrajinského obilia.
Hoci sa časť vývozného tovaru dostane na svetové trhy cez poľsko-ukrajinskú hranicu, podľa PAP je nevyhnutné investovať do infraštruktúry, ktorá by navýšila objem exportu prostredníctvom tohto tranzitu v čase ruskej blokády v Čiernom mori.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pred niekoľkými mesiacmi bez uvedení ďalších podrobností oznámila, že na tento účel budú vyčlenené finančné prostriedky EÚ.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.