Elektronický register by mal znížiť chybovosť na hlasovacích lístkoch najmä v komunálnych voľbách. Zároveň má zabezpečiť informovanosť verejnosti o kandidujúcich subjektoch z jedného miesta.
"V súčasnosti vyhotovujú zoznam kandidátov volebné komisie zodpovedné za registráciu kandidátov a kandidátnych listín. Aplikačné problémy nastávajú najmä vo voľbách do orgánov samosprávy obcí. Vyskytovali sa rozdiely v údajoch na hlasovacom lístku a na zozname zaregistrovaných kandidátov," načrtlo ministerstvo súčasný stav.
Kvôli chybám na hlasovacích lístkoch bolo treba lístky vymieňať tesne pred voľbami. V najvážnejších prípadoch musel výsledkov volieb zrušiť súd. "Chyby spôsobovala potreba prepisovania údajov. Správnosť údajov na kandidátnej listine sa dala overiť iba vizuálne, porovnaním s občianskym preukazom. Táto kontrola vo viacerých prípadoch zlyhala," zdôvodnilo ministerstvo.
Rezort tiež tvrdí, že voliči mali pred komunálnymi voľbami problémy získať údaje o kandidátoch. Zdôvodňuje to tým, že neexistuje jedno miesto, kde sa verejnosť môže s kandidátmi oboznámiť. Informácie je treba dohľadať na webových sídlach samosprávnych krajov či na stránkach alebo úradných tabuliach obcí.
Zmeny by mali priniesť aj kontrolu správnosti údajov na kandidátnych listinách v registri fyzických osôb. Cieľom je tiež zefektívniť prácu volebných komisií zodpovedných za registráciu kandidátnych listín a kandidátov. Domácnosti by mohli dostávať zoznam zaregistrovaných kandidátov.
Verejnosť sa môže zapojiť do prípravy návrhu zákona zasielaním podnetov a návrhov. Pripomienkové konanie by sa malo začať v apríli.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.