Gróf z Luxemburgu – opereta žije!

Gróf z Luxemburgu – opereta žije!

Predpoklady o tom, že opereta sa dožije dvadsiateho prvého storočia boli v polovici minulého storočia dosť chabé, takmer nulové.

 Hlavný riaditeľ – štátny intendant všetkých slovenských divadiel Andrej Bagar – operetu vnímal ako prežitý buržoázny žáner, ktorý je v novom socialistickom divadle nežiaduci. Napriek jeho intervenciám a otvorenej nevôli voči operete zdarne prežila až do obdobia raného kapitalizmu v „demokratických“ reláciách novodobého Slovenska.

Začalo sa to ponajprv zlikvidovaním orchestra na Novej scéne v rámci úsporných opatrení a „noc dlhých nožov“ v kultúre zasiahla rovnako aj prešovskú spevohru. Takto takmer potichu demokratické riadenie slovenskej divadelnej kultúry reprezentované konkrétnymi ľuďmi v čase zlikvidovalo naše dve špičkové spevoherné telesá, ktoré sa okrem operety venovali aj muzikálu. Likvidácia tradície a kontinuity patrí v slovenskej kultúre k často sa opakujúcim sprievodným javom, ktoré majú zväčša fatálne následky. Jednoduché je zrušiť, ťažšie odznova vybudovať. Koľkí riaditelia Novej scény v Bratislave už túžili po obnovení živého orchestra, no zatiaľ na to nieto v slovenských pomeroch žiadnej kultúrno-politickej vôle.

V súvislostiach divadla Nová scéna človeku napadne niekoľko mien a konkrétnych riaditeľov, najmä v demokratickom období, ktoré v divadle zaťali poriadnu sekeru. Ak by fungovali v našej demokratickej spoločnosti právo a spravodlivosť pre všetkých občanov rovnako, museli by dnes čeliť obvineniam na súdoch kvôli majetkovej trestnej činnosti. Na Slovensku sa však nič nedeje, ba dotyční umelci dokonca bezostyšne ostávajú v danom divadle a ďalej účinkujú a berú plat. 

Pozitívne a dosť symptomatické je, že inscenáciu Gróf z Luxemburgu nepripravila Nová scéna, ale Divadlo Colorato, ktoré dostalo za „veľmi výhodný prenájom“ komorný priestor v kaviarni Olympia, ktorý je totálne najmä divácky nedivadelný. Dramaturgicko-režijnú úpravu textu pripravili režisér inscenácie Peter Weinciller a dramaturg Juraj Fotul. Nepredávali žiadnu mačku vo vreci, ale priznali hneď v bulletine, že pôjde o komornú podobu tejto Lehárovej operety. Divák sa v príbehu orientoval veľmi ľahko. Ponúkli mu priestor nielen na zábavu, ale rovnako aj na premýšľanie. Hlavnou semantémou inscenácie je láska, jej podoby, túžby, hľadania a nachádzania. Opravdivý bytostný cit, ktorý zmáha inteligentné ľudské bytosti väčšmi než čokoľvek iné na svete. Prekvapivo nepôsobila opereta svojím javiskovým jazykom ani rečou postáv a piesní, akoby bola zo začiatku minulého storočia. To je vďaka Petiškovým prekladom piesní a Janovicovmu modernému prekladu libreta.

Divadelná inscenácia ponúka nielen možnosť dívať sa, ale aj príjemne žasnúť, čo sa dá, ak jestvuje vôľa, chuť aj dostatočná pracovitosť a cieľavedomosť tendujúca viac ako dosť k métam profesionálneho prístupu a výkonov. Nadštandardne sa spevácky predstavili všetci predstavitelia na druhej premiére 4. februára 2016, z ktorej píšem svoju reflexiu inscenácie. Kvalitu javiskovej výpovede a intenzitu divadelného pôsobenia inscenátori stavajú na výbornom hudobnom naštudovaní. Živá hudobná zložka inscenácie, ktorú tvorí komorný orchester The Ladies Ensemble spolu s klaviristkou Oksanou Zvinekovou, prináša do javiskového diela stimulujúce dynamické, dramatické akcenty aj zmeny nálady a atmosféry. Decentne sa hneď premietajú do speváckeho výrazu a stvárnenia postáv. Kontakt dirigenta (Daniel Simandl) so spevákmi a hudobníkmi je intenzívny a životodarný, miestami pôsobí až strhujúco.

 Režisér zvyknutý na komorné priestory v Bratislave si zvolil jednoduché scénické prostriedky. Všetko štylizoval do bielej až sterilnej čistoty – biely paraván, biele stoličky, biely rebrík. Pracuje sa s nimi v duchu sujetu a príbehu. Tvorcovia konkretizujú  a robia významovo dominantnou prácu s rekvizitou. Režisér sa pri tom riadi heslom: „menej je viac“. Niekedy si však na ozvláštnenie neodpustí nejaký ten divadelný fígeľ, aby inscenačný tvar urobil pestrejším. Niekedy sa mu to darí viac, inokedy to zapôsobí trochu ako „zelený pes“. Stáva sa to vo chvíľach, keď je gag trochu zdĺhavý. Kostýmy komornej verzie Grófa z Luxemburgu (návrhy Barbora Yurkovic) sú elegantné, decentné, štýlovo čisté až krásne. Vyžaruje z nich remeselná precíznosť, umelecký a estetický názor a rovnako aj významový akcent. Kostýmy ženských postáv pôsobia aj očarujúco a aj nevtieravo eroticky a dráždivo.

Inscenačné dielo vyznieva ako súhra všetkých výrazových prostriedkov. Dynamika výstupov, zmien, dramatických akcentov primerane kooperujú a dramaticky vyznievajú v súznení so živou hudobnou zložkou. Režisér inscenácie Peter Weinciller nám sprítomnil na javisku veľké divadlo v komornej podobe. Prezentoval v javiskovo pôvabnej podobe všedne nevšedný príbeh lásky, priateľstva a úvahu o našich ľudských hodnotách. Pachtíme sa za všeličím nepodstatným a uniká nám to hlavné. V hereckých výkonoch najmä v práci s javiskovou rečou a hereckou akciou na javisku sa zračí režisérova veľká miera nasadenia. Dokázal spevákov niekedy prerobiť na mieru činoherných výkonov, čo je asi zavše nadľudská námaha. Myslím si, že jeho intenzívna práca našla svoje ovocie v tom, že rozdiel medzi speváckymi partami a činoherným prejavom nebol až priveľmi markantný. Režisér sa usiluje dosiahnuť istú mieru prirodzenosti, čo však vôbec nie je také jednoduché. Herecká neskúsenosť je pre spevákov zavše dosť veľkým hendikepom, s ktorým sa spolu s režisérom statočne pasujú.

Inscenácia Grófa z Luxemburgu ponúka skvelé javiskové dielo, ktoré mierou vrchovatou uspokojuje divácke požiadavky a nenechá ľahostajného ani otvoreného divadelného odborníka. Na záver sú vhod slová rumunského dramatika absurdnej drámy Eugena Ionesca, divadlo nezmení svet, ale ponúka zmenu a slobodu myslenia. Takouto náležite využitou príležitosťou a umeleckým činom je aj inscenácia Gróf z Luxemburgu.

Foto: Archív

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo

Prečítajte si tiež