Komentáre a názory K veci 07. november 2015

Myšlienky, ktoré mladé páry ešte nikdy nepočuli

George Sim Johnston
George Sim Johnston
Už viac ako dvadsať rokov vyučujem predmanželskú prípravu v newyorskej arcidiecéze. Páry, ku ktorým som prehovoril, pokojne by zaplnili Madison Square Garden.
Už viac ako dvadsať rokov vyučujem predmanželskú prípravu v newyorskej arcidiecéze. Páry, ku ktorým som prehovoril, pokojne by zaplnili Madison Square Garden.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

George Sim Johnston

Myšlienky, ktoré mladé páry ešte nikdy nepočuli

Ešte stále ma z času na čas zavolajú zo striedačky prehovoriť pred asi päťdesiatimi zasnúbenými pármi, ktoré si potrebujú zaškrtnúť políčko „predmanželská príprava“, aby sa mohli zobrať v kostole.

Nikoho neprekvapí, že medzi týmito pármi možno vidieť každý odtieň viery i neviery. Nekatolíkov je medzi nimi viac než len trocha a bezpečne možno povedať, že väčšina rodených katolíkov nevie o viere takmer nič. Každý druhý pár už spolu žije a asi ani nečakajú, že slávnostný sľub, ktorý si idú navzájom dať, by mal na ich vzťahu niečo zmeniť. Možno to vidieť aj na tom, že po obrade ani neplánujú ísť spolu na svadobnú cestu.

V chápaní sexu sa väčšina z nich s Cirkvou, samozrejme, nezhodne. Pre mileniánov je sex vzájomné odovzdávanie si rozkoše založené na dohode medzi dvomi dospelými ľuďmi, ktorí si jeho význam určujú ad hoc. Pri sexe nie je nič dané: jednoducho je tým, čo si z neho spravíme. Preháňam – ale iba trochu.

Manhattan ako neveľmi príjemné periférium

A keďže sme v New Yorku, niektorí prichádzajú s nepriateľským postojom a sú pripravení pustiť sa do rečníka počas priestoru na otázky. Preto niektorí rečníci v rámci predmanželskej prípravy priestor na otvorené otázky ani nedávajú, lebo táto časť večera sa môže vymknúť spod kontroly.

Všetky tieto faktory spôsobujú, že predmanželská príprava v Manhattane je jednou z „periférií“, ktoré tak často spomína pápež František. Pre rečníka to rozhodne nie je vždy príjemné. Je to však veľmi dôležitá práca. Dobrá predmanželská príprava by mala byť prioritou pre každého biskupa – spolu so seminárom a katechézou. Mnohých jej účastníkov možno Cirkev vidí pri tejto príležitosti naposledy.

Smrteľný hriech, samozrejme, existuje a používanie antikoncepcie je naozaj ťažko nezriadené. Keď však na predmanželskej príprave pre mileniánov prvýkrát zaznie slovo hriech, polovica poslucháčov prestane byť poslucháčmi.Zdieľať

Rečníci na predmanželskej príprave si často volia jeden z dvoch prístupov, pričom ani jeden z nich nefunguje. Prvým je ľahký, terapeutický spôsob. Objaví sa diakon v strednom veku a začne sypať vtipy. Používa množstvo psychologického žargónu a prekrúca každé učenie Cirkvi, ktoré podľa neho poslucháči neprijmú. Môže sa to však skončiť peknou hanbou. Dokonca i neveriaci medzi poslucháčmi sa nahnevajú, keď uvidia, ako sa tu niekto snaží vyhovovať svojej predstave o mentálnych návykoch mladých.

Potom sú tu rigoristi. Zvlášť pri téme sexuálneho správania to vezmú pekne zostra. Napríklad vyhlásia, že antikoncepcia je smrteľný hriech. Smrteľný hriech, samozrejme, existuje a používanie antikoncepcie je naozaj ťažko nezriadené. Keď však na predmanželskej príprave pre mileniánov prvýkrát zaznie slovo hriech, polovica poslucháčov prestane byť poslucháčmi. Vypnú a nepočúvajú už nič ďalšie, čo chce ešte rečník povedať. Ten sa dopustil omylu, pred ktorým učiteľský úrad Cirkvi opakovane varuje – legalizmu.

Vidia nešťastné manželstvá a nechcú opakovať chyby

Uvedomujem si, že týmto asi pobúrim konzervatívnych katolíkov, ktorí povedia, že katolícku náuku treba hlásať jasne a pevne. Stopercentne súhlasím. Súhlasím však i s pápežom Františkom, že prvou povinnosťou Cirkvi je stretnúť ľudí tam, kde sú, s ohľadom na ich dobro. Preto si musíme v prvom rade uvedomiť, že vymenúvanie pravidiel či hriech ako teologická kategória mileniánom veľa nehovoria.

Zároveň však tieto páry hľadajú orientáciu. Vidia okolo seba samé nešťastné manželstvá a nechcú opakovať chyby svojich rodičov a priateľov. Chcú urobiť správnu vec. Budú počúvať empatické rady na témy ako komunikácia či ako sa správať počas hádky (a potom sa zase udobriť). Budú počúvať zábavné a poučné historky z rečníkovho vlastného manželstva.

Od ľahkého rozhovoru sa potom môže prejsť k hlbším témam. Páry je možné konfrontovať s myšlienkami, ktoré možno ešte nikdy predtým nepočuli výslovne formulované. Napríklad, že skutočná láska nespočíva v citoch, ale vo vôli. Že manželská láska je rozhodnutím neustále sa rozhodovať. Že radikálne „sebadarovanie“ paradoxne robí život lepším. Že Kristovo učenie o nerozlučnosti manželstva je povolaním snažiť sa, aby vzťah fungoval. (Šťastie nie je pre ľudí, čo sa ľahko vzdávajú.) Že prirodzené metódy plánovania rodičovstva podporujú sexuálne šťastie. (Ak máte mať ďalších tridsať či štyridsať rokov sex s jedným človekom, musí tam byť aj trocha askézy, aby to fungovalo.) Že naším najtrvalejším odkazom sú naše deti. (Aj tá najzáslužnejšia práca v kancelárii skončí ako kopa šanónov na povale – alebo ju zmažú firemní IT-čkari.)

Ako hovorí sv. Tomáš, Boha urážajú len skutky, ktoré nie sú pre naše dobro.Zdieľať

Rečník – alebo rečníci, najlepšie manželské páry – by mal aspoň zanechať dojem, že Cirkev nad týmito vecami vážne rozmýšľala. Napríklad katolícke učenie o sexualite nevymysleli na začiatku stredoveku niekoľkí mnísi, ktorí sa ako celibátnici každému snažili priškrtiť sexuálny život. Naopak, zakladá sa na hlbokom chápaní mužov a žien ako sexuálnych bytostí. Snaží sa pomôcť nám k dobrému životu. Ako hovorí sv. Tomáš, Boha urážajú len skutky, ktoré nie sú pre naše dobro. A zároveň má radosť vtedy, keď stále plnšie žijeme „zákon darovania“ vpísaný do nášho bytia.

Predovšetkým by sme mali tieto páry presvedčiť, že ak budú na svojom manželstve pracovať, budú mať z toho osoh oni i celá spoločnosť. A, samozrejme, aj Cirkev. Bude niečo na myšlienke Mary Eberstadtovej, že úpadok náboženstva bol urýchlený skôr úpadkom rodiny než naopak.

Na konci večera si možno páry ani neuvedomia, koľko toho práve počuli o náuke Cirkvi. Často je to len dobre. Cestou domov sa o tom možno dokonca i porozprávajú.

George Sim Johnston
Autor knihy „Did Darwin Get it Right? Catholics and the Theory of Evolution“ (Prišiel na to Darwin? Katolíci a evolučná teória), ktorá vyšla vo vydavateľstve Our Sunday Visitor.

Pôvodný text: Preparing Millennials for Marriage, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0