Niekoľko faktov o Sviečkovej manifestácii

Niekoľko faktov o Sviečkovej manifestácii
Foto: www.svieckovamanifestacia.sk
Dvanásť vecí o Sviečkovej manifestácii, ktoré stojí za to si pripomenúť.
10 minút čítania 10 min
Vypočuť článok
Niekoľko faktov o Sviečkovej manifestácii
0:00
0:00
0:00 0:00
František Neupauer
František Neupauer
Historik, pracuje v Ústave pamäti národa, je autorom projektu Nenápadní hrdinovia v zápase s komunizmom (www.november89.eu).
Ďalšie autorove články:

75 rokov od násilnej likvidácie reholí Na obyvateľov Lackovej, ktorí bránili rehoľníkov, strieľali, trinástich odsúdili za vzburu

Ad Kritický pohľad Svätej stolice Podľa Kolakoviča mala kniha Božie podzemie vážne chyby, písal Botek v liste Sidorovi

Sviečková manifestácia Režim pred ňou zväčšil zásoby krvi v nemocniciach a chystal bezpečnostné zložky

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Nedávno som si prečítal text účastníka Sviečkovej manifestácie kapucína Jozefa Konca. Písalo sa v ňom: „V tieni epidémie coronavirusu ostalo 32. výročie Sviečkovej manifestácie 1988. Tak som aspoň v modlitbe pri svätej omši poďakoval Pánu Bohu. Je to pre aktuálnu situáciu povzbudenie vo viere, že Pán je s nami aj teraz. (Mt 1,23). Uvedomil som si paradox: Vtedy manifestácia – teraz izolácia.“ O čom bola udalosť z 25. marca 1988 na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave? Prečo si ju pripomíname aj ako pamätný deň Slovenskej republiky?

Existuje internetová stránka Fóra kresťanských inštitúcií, kde nájdeme videá, zvukové stopy i fotografie z manifestácie. Podobne na stránke Ústavu pamäti národa nájdeme aj publikáciu s krásnymi svedectvami k téme dnes už pamätného dňa Slovenskej republiky – Deň zápasu za ľudské práva. Dôležitá je publikačná činnosť Jána Šimulčíka mapujúca udalosti pred manifestáciou i jej samotný priebeh.

Je možné pozrieť si dokumentárny film od režiséra Ondreja Krajňáka s názvom Bratislavský Veľký piatok i film Petra Vlčeka s názvom Nikdy nezhasne...

Pripomeňme si v tieto dni dvanásť faktov, ktoré sa dotýkajú Sviečkovej manifestácie.

Išlo o významnú udalosť


Americký historik Padraic Kenney v knihe Karneval revolúcie píše o Sviečkovej manifestácii v Bratislave a demonštráciách v Budapešti z 15. marca 1988 ako o prvých masových demonštráciách v bývalom Východnom bloku. Je tiež potrebné dodať, že kým 15. marec je pre Maďarov štátnym sviatkom osláv Maďarskej revolúcie z rokov 1848 až 1849, u nás sme 25. marca 1988 začali písať dejiny novej udalosti. Bratislava je spomínaná ako predzvesť pádu Berlínskeho múru svojimi požiadavkami a nenásilím.

Nebola to iba katolícka záležitosť


Vzhľadom na aktuálnosť prvej požiadavky a organizátorov podujatia bolo na manifestácii prítomných veľa katolíkov, avšak iba prvá požiadavka bola „čisto katolícka“, a to menovanie biskupov. V texte sa píše: „Programom verejného zhromaždenia bude tichá manifestácia občanov za menovanie katolíckych biskupov pre uprázdnené diecézy na Slovensku podľa rozhodnutia Svätého Otca, za úplnú náboženskú slobodu v Československu a za úplné dodržiavanie občianskych práv v Československu.“ Manifestácia svojimi požiadavkami zjednocovala všetkých.

Nemala mať cirkevný charakter

„Predpokladá sa, že účastníci zhromaždenia vyjadria svoj súhlas s programom zhromaždenia držaním horiacich sviečok,“ píše sa v ohlásení verejného zhromaždenia z 10. marca 1988 podpísaného Františkom Mikloškom. Už v ohlásení manifestácie sa jasne spomína čisto občiansky charakter manifestácie. Aj keď v aktuálnej situácii na námestí zaznievali spevy, modlitby, najsilnejším hlasom manifestácie malo byť „ticho“ prítomných.

Nekonala sa v nacionalistickom duchu

Veľkosť organizátorov manifestácie bola v tom, že v jej popredí bola otvorenosť voči iným národom. Jej charakteristickou črtou bola snaha vydobyť základné ľudské a občianske práva pre všetkých v Československu. V popredí bolo vedomie, že jedine v slobodnom svete sa môže najlepšie rozvinúť ľudská dôstojnosť.

Nemala sa konať 14. marca

Správu o ohlásení manifestácie na 14. marec ponúkali komunistické médiá v snahe stotožniť organizátorov s „pohrobkami Slovenského štátu“. Avšak už samotný iniciátor manifestácie Marián Šťastný navrhol koncom decembra 1987 dátum manifestácie na 25. marca 1988.

Prvý impulz

Dodnes nevieme, kto a kedy presne napísal list (listy) na Svetový kongres Slovákov a Mariánovi Šťastnému, aby sa zastali prenasledovaných na Slovensku. V liste sa spomína
vražda poľského kňaza Jerzyho Popiełuszku (zavraždený v októbri 1984) a ešte sa nepíše o vražde kňaza Štefana Poláka (október 1987). Tieto listy od neznámeho autora, ktoré spomínajú Slováci v zahraničí, sú stále záhadou.

Rozhodnutie o manifestácii

Nie je možné zabudnúť na podnet od Mariána Šťastného, list podpísaný Františkom Mikloškom. Avšak aj slovami Jána Čarnogurského o uskutočnení manifestácie
rozhodli žiaci profesora Kolakoviča – Poglaena (tzv. Kolakovičova Rodina) a nimi vytvorená štruktúra malých spoločenstiev (tzv. krúžkov).

Protestné modlitbové zhromaždenie?

Týmito slovami označovali manifestáciu spolupracovníci s totalitným režimom. Modlitba je však chápaná ako dialóg s Bohom. Modliť sa v spoločenstve znamená byť otvorený pre dialóg a hľadanie riešení. Mnohí ľudia sa počas manifestácie modlili, no iste nie v duchu protestu.

Zásah represívnych zložiek nebol mierny

Zasahujúce zložky sa správali brutálne počas zásahu i vyšetrovania. Ladislav Stromček informoval Hlas Ameriky takto: „Na námestie sa dostavilo veľmi veľa provokatérov, z ktorých mnohí boli podnapití. Útočili na policajné autá, búchali do nich, kopali, zadržiavali ich, aby nemohli prejsť, a usilovali sa im rozbiť okná. Veriaci naproti tomu pokojne stáli s horiacimi sviečkami v rukách a nenásilne sa uhýbali autám. Boli tam mladí i starí, aj matky s deťmi v kočíkoch. Autá do nich surovo narážali za výkrikov matiek.“ Pani Mária spomína: „Keď okrem sviečky nenašla nič, čo by ich mohlo zaujímať, kázala mi vyzliecť sa. Najskôr do pása a potom aj dole. Ešte aj nohy som musela zdvihnúť, aby videla aj chodidlá nôh, či tam niečo neskrývam… Bolo to ponižujúce a odporné.“ Rovnako o zásahu informuje rezolúcia Európskeho parlamentu z dňa 14. apríla 1988, v ktorej europoslanci píšu o pobúrení z „nehoráznej brutality“; „sme zdesení, že v srdci Európy (…) vláda cynicky a neľudsky obišla vážne sľuby zahrnuté v Záverečnom akte Helsinskej konferencie.“

Komunistické médiá klamú

Vládne orgány najskôr mlčali, potom začali celú akciu spochybňovať a ľudí zastrašovať. V novinových článkoch z 23. marca 1988 sa píše: „Cieľom tohto podujatia je vytvárať dojem prenasledovania katolíkov, narušiť vzťahy štátu a cirkví, jednotu pracujúcich. Chcú využiť prestavbu a ďalšiu demokratizáciu, oklamať veriacich a zneužiť ich náboženské cítenie proti hodnotám socializmu a rýchlejšiemu napredovaniu našej spoločnosti“ (článok s názvom Chcú sa skryť v novinách Hlas ľudu). Po manifestácii písali: „Spľasla bublina provokácie…“, „Provokácia, ktorá nevyšla“.

V Ríme o hodinu skôr

Mládežníci z komunity Comunione et liberazione, ktorá dlhodobo pomáhala prenasledovaným v Československu (v spolupráci so študentom teológie Františkom
Kapusňákom a inými), požiadali talianske úrady, aby v duchu požiadaviek zo Slovenska sa demonštrácia mohla uskutočniť aj v Taliansku pred veľvyslanectvom Československa v Ríme, čo sa aj stalo 25. marca 1988 o 17.00 hod.

V Nemecku nebola manifestácia skôr ako u nás

Od Sviečkovej manifestácie v Bratislave uplynulo 564 dní a podobné zhromaždenie ľudí so sviečkami v rukách v nemeckom Lipsku (9. október 1989) viedlo o mesiac neskôr k pádu Berlínskeho múru – symbolu studenej vojny. Bratislava bola teda inšpiráciou pre Nemecko. Súčasný nemecký prezident Frank Walter Steinmeier ešte ako nemecký minister zahraničných vecí zdôraznil: „Chcem to povedať nahlas a jasne: Zjednotenie Nemecka by nebolo možné bez slovenských ľudí a ľudí východnej a strednej Európy! V marci 1988 ľudia v Bratislave zapálili sviečky a svetlo týchto sviečok sa rozšírilo do celej východnej Európy!“

Na začiatku som citoval slová účastníka manifestácie, v ktorých sa píše: „Uvedomil som si paradox: Vtedy manifestácia – teraz izolácia.“ Vtedy sme boli ako krajina a jednotlivci izolovaní. Ľudia vyšli do ulíc, aby v nás zažali plameň nádeje. Patrí im za to naša vďaka a úcta. Rovnako ako dnes tým, ktorí manifestujú svojou službou pre nás. A my... manifestáciou pracovitosti, vďačnosti, ohľaduplnosti tam, kde sme.

 

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Slovensko Bratislava Sviečková manifestácia
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť