Kauza prijímanie: kto by si mal spytovať svedomie

Kauza prijímanie: kto by si mal spytovať svedomie

Ilustračné foto – profimedia.sk

Niektoré médiá svojím pochabým prístupom opäť raz prihrali zopár hlasov Kotlebovi.

Odkaz od redakcie POSTOJA: Potrebujeme vás!

Články na Postoji nie sú spoplatnené, aby ich mohlo čítať čo najviac ľudí. Vznikajú najmä vďaka pravidelnej mesačnej podpore od čitateľov, ľudí, ako ste vy. Budeme si veľmi vážiť, ak nás budete podporovať. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe článkov, ako je tento. 

Ďakujeme!

 

Katolíci vedia, že svätému prijímaniu predchádza spytovanie svedomia a ľútosť. V prípade kauzy z Trnavy existuje viacero adeptov na opačný postup. 

Luciina matka

Matka malej Lucie už niekoľko dní obviňuje všetkých navôkol, že pokazili slávnosť prvého svätého prijímania jej dcéry. Pritom tým, kto za pachuť z celej udalosti môže, je najmä ona sama.

Na rozdiel od ostatných rodičov zanedbala dlhodobú prípravu, ktorá prijatiu každej sviatosti predchádza, prišla na poslednú chvíľu, odmietla sa zapojiť do organizačných príprav a jediné, čo ju zaujímalo, bolo miesto na sedenie.

Keďže prišla z inej farnosti, miestny farár ju mohol vypoklonkovať hneď na začiatku. Namiesto prejavu vďaky, že ju bez všetkého prijal, a vynaloženiu znásobeného úsilia pri príprave slávnosti sa matka začala správať, akoby to bola jej slávnosť a povinnosťou cirkvi a rodičov ostatných 23 detí bolo všetko pripraviť k jej spokojnosti.

Keď sa tak nestalo, okorenila prvé sväté prijímanie prítomnosťou Nového Času, ktorý sa na jej dieťati priživuje už niekoľko dní.

Novinári

Konanie bulváru až tak neprekvapuje. Trochu viac súdnosti by ale človek očakával od serióznych médií.

Denníky SME aj Pravda však svojimi komentármi naskočili na ľúbivú vlnu pranierovania rasistickej a diskriminačnej cirkvi. Áno, aj medzi veriacimi sú rasisti a voliči Kotlebu. Tak ako inde. Len s tým rozdielom, že medzi praktizujúcimi veriacimi je kotlebovoličov oveľa menej, ako je priemer spoločnosti.

"Len máločo padne Kotlebovi natoľko vhod ako ďalšie frustrovanie jednoduchých ľudí mediálnou obhajobou tých, ktorí si nárokujú svoje práva bez dodržiavania pravidiel a povinností." Zdieľať

Ale zároveň, kde inde ako v cirkvi nájdete ľudí, ako sú kňaz Martin Mekel a jeho Rómska misia, sestra Jacoba a jej spolusestry – františkánky v Lomničke, saleziánske tímy na košickom Luníku IX. či bardejovskej Poštárke a ďalší?

Seriózni novinári by si mali uvedomiť, že len máločo padne Kotlebovi natoľko vhod ako ďalšie frustrovanie jednoduchých ľudí mediálnou obhajobou tých, ktorí si nárokujú svoje práva bez dodržiavania pravidiel a povinností. 

Matovič

Keď už sme pri tej serióznosti. Igor Matovič je kráľom „waw politiky“. Predviedol to aj v sobotu v Trnave. Veď prečo by mal z umelo vyhrotenej situácie ťažiť len bulvár, keď máme eurovoľby, v ktorých ide o hlasy pre môjho kandidáta?

A tak sa postavil pred trnavskú baziliku a na sociálnu sieť nahral video, v ktorom dramaticky vykreslil udalosť spred niekoľkých hodín a vyzval krúžkovať rómskeho kandidáta OĽaNO do europarlamentu Petra Polláka. 

Až doteraz Matovič, ktorý pravidelne chodí do kostola, na cirkev nezvykol útočiť. No v ten deň mu nebolo nič sväté. Teda okrem krúžkov. 

Rodičia 

Od médií a politiky sa ešte vráťme k samotnej spornej situácii. Kňaz, ktorý nesie za svoju farnosť a jej veriacich plnú zodpovednosť, rozhodol, že dievčatko napriek nesplneniu obvyklých podmienok prvého svätého prijímania na prijímanie pôjde. 

Časť rodičov ostatných detí sa však cez to, čo im pripadalo ako skrivodlivosť, nedokázala preniesť. Z ľudského hľadiska sa to dá pochopiť, ale veriacim v tomto prípade vonkajšie, menej podstatné veci zastreli zrak pre to podstatné. 

Škoda, že sa práve v ten deň nečítalo evanjeliové podobenstvo o hospodárovi, ktorý vyšiel skoro ráno najať robotníkov do svojej vinice (Mt 20, 1 – 16).

Ježiš v ňom hovorí o ľuďoch, ktorí pracovali vo vinici celý deň a večer šomrali na hospodára, pretože ich odmenil rovnako ako tých, ktorých najal až podvečer. 

A aká bola jeho reakcia? „Jednému z nich odpovedal: ,Priateľu, nekrivdím ti. Nezjednal si sa so mnou za denár? Vezmi, čo je tvoje, a choď! Ja chcem aj tomuto poslednému dať toľko, koľko tebe. Alebo nesmiem so svojím robiť, čo chcem? Či na mňa zazeráš preto, že som dobrý? Tak budú poslední prvými a prví poslednými.‘“

Z trnavského prípadu tak pre cirkev plynie jedno dôležité ponaučenie: svoj hlas musí povznášať nielen voči hanebným extrémistom, ale aj smerom k šomravým nádenníkom, ktorí často hľadia najmä na povrchné veci. 

Akou sumou podporíte POSTOJ vy?

Veľká časť našich čitateľov nás pravideľne podporuje. Pridajte sa k nim a pomôžte tvoriť POSTOJ. Ďakujeme!

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo