Veľký brat chce byť malým (pivný stĺpček)

Veľký brat chce byť malým (pivný stĺpček)

Ilustračné foto: wikimedia.org

Každý druhý piatok prinesieme krátky postreh z pivného sveta. Dnes o novej hre Heinekenu.

Večery sa predlžujú, teploty stúpajú a keďže predčasné voľby sa nečrtajú, rozhodli sme sa v redakcii pre malé osvieženie. Otvárame novú minirubriku, kde chceme písať o pikoškách z pivného sveta. Na konci pracovného týždňa by to mohlo padnúť vhod. Čo myslíte? 

Aj Heineken je už remeselné pivo

Boli sme v apríli s niekoľkými kolegami na pivnom festivale Salón piva v Bratislave. Kolegovia chceli ochutnať nejaké dobré IPY, ja som mal, naopak, chuť skúšať neznáme ležiaky. Pomaškrtil som si, no ani som netušil, čoho sa pri tom dopustím. 

Na najväčšom slovenskom festivale malých pivovarov som pil Heineken. Nevedomky.  

Takmer na konci našej návštevy som si nechal v rohu Starej tržnice načapovať Czech Pale Lager od značky Slobodný pivovar Bradáč. A priznám sa, chutil mi. Mal akurátnu horkosť a plnšiu chuť, ako sa na nefiltrovaný ležiak patrí. Zároveň bol ľahký, piteľný.  

Doma som zistil, že Slobodný pivovar Bradáč je nový projekt Heinekenu. Áno, toho Heinekenu, ktorý často naši remeselní pivovarníci kritizujú za to, že pre jeho správanie zmizla pred rokmi z nášho trhu pivná pestrosť. Často počuť aj obvinenia, že gigant si zazmluvnil stovky prevádzok po celom Slovensku a zakázal im ponúkať iné pivá ako svoje. 

Bradáč sa nevarí v Hurbanove, ale cez tzv. kočovné pivovary v Česku a Maďarsku. V ponuke Bradáča nájdete okrem spomínaného ležiaka aj IPU a IPL-ko. Ako sa dočítame sa portáli opive.sk, Bradáča uviedli práve na Salóne piva a Heineken ho bude ponúkať len vo vybraných podnikoch.



Portfólio produktov Slobodného pivovaru Bradáč. (Zdroj: beerport.sk) 

Takže si to zhrňme: nadnárodný koncern, čo u nás vlastní pivný mainstream (Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Martiner, aj české Krušovice…), to už nevydržal a pustil sa do oblasti craft beeru. 

Veď ako trefne opisuje situáciu na trhu web opive.sk: „Veľké pivovary už niekoľko rokov trápi pokles predaja piva na výčapoch. Uvedený predaj je pritom najvýnosnejší. Na strane druhej, remeselné pivovary rastú a väčšina podnikov v lete nestíha pokrývať dopyt.“

Že sa niečo také stane, sa dalo tušiť. Nejaké tie pokusy napodobniť malé pivovary si pamätáme, keď napríklad Zlatý Bažant sezónne uviedol svoju IPU alebo jarný Bock. 

Ale projektom Slobodný pivovar Bradáč sa Holanďania pustili do priamej konkurencie s malými pivovarmi. Pričom marketingová aj finančná sila Heinekenu je nesporná. Čo to spraví s našimi remeselnými pivovarmi, je otázne. 

Názory niektorých majiteľov remeselných pivovarov si môžete prečítať na portáli opive.sk, podľa nás situáciu dobre vystihla Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska: 

„Ruku na srdce, pivári, keby ste pili pivo a chutilo by vám a potom by ste sa dozvedeli, že je to pivo, za ktorým stojí tento gigant, nechutilo by vám menej? Je to o tej „nálepke“, ktorú zákazníci na základe svojich pocitov a hodnotení dávajú. A nedávajú ju bezdôvodne. Poprajme Bradáčovi čo najviac uvareného poctivého remeselného piva, momentálne nie vareného na Slovensku, ale to v tejto chvíli nie je dôležité. A hlavne nech sa mu podarí získať svoju vlastnú, lepšiu „nálepku“, keď si ju zaslúži.“

Tak uvidíme, ako na „craft heineken“ zareagujú zákazníci.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo