Udalosť z 25. marca 1988 charakterizovaná „sviečkou“ a „modlitbou“ bola inšpiratívna. Neotvorila „len“ cestu k našej Nežnej revolúcii, ale aj k sviečkovým protestom v nemeckom Lipsku (9. október 1989) a následnému pádu Berlínskeho múru. Veľkosť daného dňa si uvedomujeme i z pozície občanov Slovenskej republiky, pretože daný deň slávime ako pamätný deň – Deň zápasu za ľudské práva.
Známe fakty hovoria jasne. 25. marec 1988 Bratislava, Hviezdoslavovo námestie v čase od 18.00 do 18.30 hod. V daný deň sa uskutočnilo verejné zhromaždenie za menovanie katolíckych biskupov pre uprázdnené diecézy na Slovensku, za úplnú náboženskú slobodu a úplné dodržiavanie občianskych práv v Československu. Keď si čítame dané požiadavky, pozornosti neunikne ich charakteristika: katolícka, náboženská, občianska. Zároveň si môžeme všimnúť aj celorepublikové uchopenie požiadaviek za náboženské a občianske práva a slovenskú požiadavku za menovanie biskupov. Prečo nežiadali manifestujúci menovanie biskupov v celom Československu? Rešpektovali existenciu samostatnej slovenskej cirkevnej provincie vyhlásenej pápežom Pavlom VI. v roku 1977.
Totalitný režim živil atmosféru strachu. Dodnes nevyjasnená vražda štyridsaťsedemročného kňaza Štefana Poláka na fare v Borovciach v noci zo 7. na 8. októbra 1987 mala byť silným mementom.Zdieľať
Manifestácia sa konala v období komunistického režimu, ktorého črtou bolo i zastrašovanie, šírenie strachu, a to i koncom osemdesiatych rokov. Lekár Blažej zo Širokého, ktorý zažil vyšetrovanie Štátnej bezpečnosti v Košiciach, mi povedal: „Tak ma dobili, že som močil krv.“ A nechýbali ani slovné prejavy vydierania: „Pošleme ťa do Jáchymova!“ „Viete, keď pôjde vaša dcérka domov, môže ju kedykoľvek zraziť auto!“ počula pani Emília, ktorej manžela chcela ŠtB prinútiť k spolupráci. Čo by sme odpovedali na jej mieste? Koľkí z nás by podpísali všetko, čo by si ŠtB zažiadala, len aby dali pokoj našim deťom. Pani Emília však odpovedala, že jej dcérka chodí zo školy domov po chodníku a tam autá nejazdia.
Režim sa snažil, aby sa ľudia báli. Totalitný režim živil atmosféru strachu. Dodnes nevyjasnená vražda štyridsaťsedemročného kňaza Štefana Poláka na fare v Borovciach v noci zo 7. na 8. októbra 1987 mala byť silným mementom. Autor publikácie Čas svitania Ján Šimulčík o tom píše: „Polák mal ruky zviazané tenkým drôtom a pripútané k horúcemu radiátoru, tvár mal zohavenú, ústa plné papiera a prelepené páskou na koberce, oči zviazané a celé telo doráňané. Oficiálna tlač písala o lúpežnej vražde, hoci páchatelia nič neodcudzili. Medzi ľuďmi prevládal názor, že za vraždou stála Štátna bezpečnosť.“
Na Slovensku sa v tom čase (december 1987) uvažovalo o verejnom občianskom prejave odporu voči režimu. Počas koordinačného stretnutia vo Vrútkach Richard Greisiger vyslovil myšlienku, „že treba urobiť manifestáciu alebo demonštráciu, a takto požadovať svoje práva“. Do popredia sa však dostáva Podnet katolíkov k riešeniu situácie veriacich občanov v Československu z 29. novembra 1987, známy aj ako Výzva moravských katolíkov, ktorá vyústila v masovú podpisovú akciu za náboženské slobody. V januári 1988 sa v duchu tejto výzvy aj s podporou kardinála Františka Tomáška v plnej sile rozbiehala najväčšia podpisová akcia za náboženskú slobodu. Neuveriteľných tristotisíc podpisov zo Slovenska hovorí o počte slobodných ľudí, ktorí sa nebáli. Do konca apríla 1988 sa v Československu vyzbiera pol milióna podpisov.




Foto: svieckovamanifestacia.sk
Výkonný podpredseda Svetového kongresu Slovákov hokejista Marián Šťastný spomína, ako prišiel v decembri 1987 s iniciatívou demonštrovať v zahraničí. List dodnes neznámeho pisateľa na neho apeloval, aby ako predstaviteľ mladšej generácie v slobodnom svete podnikol nejaké konkrétne kroky na pomoc prenasledovaným. „Aby to nedopadlo tak ako v Poľsku, kde bol zabitý kňaz Popieluszko,“ spomína obsah listu Marián Šťastný a dodáva: „Premýšľal som, čo by bolo dobré spraviť tak, aby to bolo nenásilné, pokojné, ale dôstojné nás kresťanov a dôstojné aj neveriacich, ktorí sa chcú pridať.“ Pavol Arnold, predseda Združenia Slovákov vo Švajčiarsku, si rovnako spomína na list „písaný ťažkou rukou, akoby v amatérskej slovenčine“, ktorý mu priniesol začiatkom januára 1988 Marián Šťastný. Tento list vyburcoval Slovákov k aktivite. „V liste sa písalo, že vy v zahraničí (…) vy sa tam predvádzate, fotografujete a v skutočnosti to nie je nič iné, len si tam robíte svoje profily, a tento národ o vás nič nevie. Musíte urobiť niečo, čím nám dokážete, že pracujete pre národ. Nám tu vraždia kňazov a utláčajú ľudí,“ spomína Pavol Arnold.
„V liste sa písalo, že vy v zahraničí (…) vy sa tam predvádzate, fotografujete a tento národ o vás nič nevie. Musíte urobiť niečo, čím nám dokážete, že pracujete pre národ. Nám tu vraždia kňazov a utláčajú ľudí,“ spomína Pavol Arnold.Zdieľať
Šťastný sa témy chopil s nasadením. V liste z 30. decembra 1987 píše: „V snahe dosiahnuť väčšiu pozornosť pre naše slovenské záujmy vo svete dovolím si Vás ako zástupcov slovenských organizácií požiadať o vyjadrenie Vášho názoru (tiež o pomoc) k spoločnej pokojnej demonštrácii v slobodnom svete. Demonštrácia by sa mala konať 25. marca 1988 pred budovami štátnych zastupiteľstiev. Jej priebeh Vám presnejšie oznámim po Vašom vyjadrení. Predseda Združenia Slovákov vo Švajčiarsku doktor Pavol Arnold s myšlienkou už dnes súhlasí. Cieľom tohto prejavu nesúhlasu budú brutálne vraždy predstaviteľov Cirkvi na Slovensku, upieranie náboženských práv v praxi, ako aj ostatných ľudských práv.“
Na prvom mieste bola v pôvodnej iniciatíve zahraničných Slovákov snaha demonštrovať proti zákerným vraždám veriacich i dátum demonštrácií navrhovaný na 25. marec 1988.
Informácia o pripravovaných demonštráciách sa dostala aj na Slovensko s výzvou, aby sa Slováci pridali. Paradoxne, slobodné zahraničie nakoniec od pôvodne plánovaných demonštrácií z rôznych dôvodov ustúpilo. Nielen pre nevybavené povolenia demonštrovať, ale aj pre úmrtie predsedu Svetového kongresu Slovákov Štefana Romana 23. marca 1988.
Diskusia na neslobodnom Slovensku dospela k rozhodnutiu zorganizovať verejné zhromaždenie. Požiadavky sa však oproti návrhu Šťastného menia. Slovo „demonštrácia“ nahrádza slovo „manifestácia“. Človek má pocit, že slovo „demonštrácia“ je proti niečomu, kým manifestácia je „za niečo“ a je zároveň manifestovaním vlastnej slobody, ktorú chcú totalitné režimy potlačiť. Slová: „proti brutálnym vraždám predstaviteľov Cirkvi na Slovensku“ nahrádza pozitívny princíp: „slobodné vymenovanie biskupov bez zasahovania štátu“. Takto totalitný režim nemohol vystúpiť proti zvolávateľom manifestácie a osočovať ich, že za „lúpežné prepady“ vinia štátnu moc.
Informácie zachytili aj bezpečnostné orgány. V denných situačných správach XII. správy Zboru národnej bezpečnosti z 11. marca 1988 sa píše: „O pripravovanej akcii informoval Čarnogurský telefonicky pracovníka rozhlasovej stanice Hlas Ameriky Antona Hlinku do Mníchova. Zároveň ho žiadal, aby sa o pripravovanej akcii zmienil vo vysielaní 13. marca 1988, ako aj v ďalších dňoch s príslušným komentátorom.“
Archívne záznamy zo zásahu proti Sviečkovej manifestácii. Zdroj: svieckovamanifestacia.sk
Vládne orgány najskôr mlčali, potom začali celú akciu spochybňovať a ľudí zastrašovať. V novinovom článku z 23. marca 1988 sa píše: „Cieľom tohto podujatia je vytvárať dojem prenasledovania katolíkov, narušiť vzťahy štátu a cirkví, jednotu pracujúcich. Chcú využiť prestavbu a ďalšiu demokratizáciu, oklamať veriacich a zneužiť ich náboženské cítenie proti hodnotám socializmu a rýchlejšiemu napredovaniu našej spoločnosti“ (článok s názvom Chcú sa skryť v novinách Hlas ľudu).
Jedna zo zatknutých Mária Kéryová: „Štátna bezpečnosť sa o mňa zaujímala aj v práci. Žiadali aj môj kádrový materiál a myslím, že ma aj niekoľko dní pred budovou sledovali. Ekonomický námestník ma predvolal a žiadal, aby som napísala výpoveď.“Zdieľať
V rozhlase i v televízii zaznievali slová prorežimového kňaza Štefana Záreckého: „Kto sa to pokúša odvádzať pozornosť od trpiaceho Krista a láka ich na manifestáciu?“
Organizátori manifestácie boli zatknutí. Nahovárali ich, aby aj niekoľko hodín pred manifestáciou vystúpili v rozhlase a informovali verejnosť o zrušení manifestácie. Stačilo slovko. Zbor ordinárov sa od manifestácie dištancoval.
Samotný priebeh manifestácie a pohľady účastníkov sú sčasti zdokumentované vo filmovej tvorbe Ústavu pamäti národa (Sviečková manifestácia – rež. O. Krajňák), ako aj mladého dokumentaristu Petra Vlkoviča s názvom Nikdy nezhasne. Niektoré dokumenty, svedectvá má k dispozícii Ústav pamäti národa alebo sú sprístupnené na stránke www.svieckovamanifestacia.sk.
Dokumentárny film Petra Vlkoviča Nikdy nezhasne
Informácie o manifestácii, zatknutí pracovníka BBC či štábu rakúskej televízie obleteli celý svet. Udalosti 25. marca 1988 boli „top“ správou v celom svete. „Brutálny zásah československej polície proti pokojným, iba sviečkami vyzbrojeným účastníkom manifestácie rozbil mnohé ilúzie,“ písal nemecký denník Die Welt. „Nikde na svete v kultúrnych a vyspelých krajinách sa veriaci nemusia báť boja a čakať na výsluch so zdvihnutými rukami a s tvárou k stene aj niekoľko hodín, ako to bolo teraz v Bratislave,“ uverejnil Courant. Na pôde Európskeho parlamentu sa prvýkrát spomína Bratislava. Dňa 14. apríla 1988 europoslanci podpisujú rezolúciu, v ktorej píšu o pobúrení z „nehoráznej brutality“ a „zdesení, že v srdci Európy (…) vláda cynicky a neľudsky obišla vážne sľuby zahrnuté v Záverečnom akte Helsinskej konferencie“.
„Štátna bezpečnosť sa o mňa zaujímala aj v práci. Zisťovali, s kým sa priatelím a či som na manifestáciu nikoho nenahovárala. Žiadali aj môj kádrový materiál a myslím, že ma aj niekoľko dní pred budovou sledovali. Ekonomický námestník ma predvolal a žiadal, aby som napísala výpoveď, čo som neurobila, veď kto by ma zamestnal? Niektorí spolupracovníci ma prestali zdraviť, a keď ma videli na chodbe, rýchlo sa skryli v kancelárii. Len dvaja muži boli odvážni a nebáli sa. Mohla som sa s nimi porozprávať aj v kancelárii. V zamestnaní som rok mala dosť problémov. Pracovné hodnotenie som mala vždy dobré. Následne som však rok bola nespoľahlivá a znížili mi aj osobné ohodnotenie. Napísali na mňa zlé pracovné hodnotenie aj na Verejnú bezpečnosť,“ spomína jedna zo zatknutých Mária Kéryová.
Pre mnohých udalosti z 25. marca 1988 neznamenali vytúženú cestu k slobode, ale postihy, perzekúcie. O to viac je potrebné vážiť si odvahu tých, ktorí prišli 25. marca 1988 na Hviezdoslavovo námestie, zaznamenať príbehy každého z účastníkov i aktérov danej doby je výzvou pre historikov i médiá.
František Neupauer
Autor je historik Ústavu pamäti národa.

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.