Lukáš Machala odviezol z Levoče vzácnu bustu od Donatella. Sprevádzali ho pri tom policajti v kuklách, potvrdila zamestnankyňa Spišského múzea. Generálny tajomník služobného úradu ministerstva kultúry sa podľa svedkov z múzea preukázal poverením na odvoz busty.
O prípade ako prvé informovali Aktuality. Riaditeľ múzea Ján Pavlov potvrdil, že bustu odviezli. Neuviedol však dôvod prevozu, novinárov odkázal na ministerstvo kultúry. Na transporte sa podieľala aj firma IGH-HS Art services, ktorá sa špecializuje na prevoz umeleckých diel.
Rezort neskôr informoval, že Slovenské národné múzeum v súčinnosti s ministerstvom kultúry a políciou zabezpečilo prevoz busty na prísne chránené miesto. Z bezpečnostného hľadiska však bližšie nešpecifikoval ďalšie náležitosti.
Bustu podľa ministerstva previezli, lebo levočské múzeum nemá na ochranu diela dosť prostriedkov a bezpečnostných prvkov. „Je pochopiteľné, že je v záujme SNM zabezpečiť najvyššiu dostupnú ochranu a bezpečnosť pre tento významný zbierkový predmet,“ dodala hovorkyňa ministerstva Petra Bačinská.
O prevoze busty vopred nevedeli ani štátny tajomník ministerstva Tibor Bernaťák či generálny riaditeľ sekcie kultúrneho dedičstva Peter Lukáč. „V zásade nie, toto je robené naozaj medzi príslušným útvarom. My nie sme informovaní. Príslušná sekcia by bola správa majetku, myslím, že tam je riaditeľ Peter Grutka,“ citujú ho Aktuality.
Podľa bývalého generálneho riaditeľa SNM Branislava Panisa je dnešný prevoz Donatellovej busty neštandardná udalosť.
Aj v minulosti prebiehali transporty za účasti polície – pri sťahovaní zbierok numizmatiky počas rekonštrukcie Bratislavského hradu medzi pobočkami múzea, pri organizovaní výstav či pri uložení Košického zlatého pokladu v Národnej banke Slovenska. Takýto prevoz preto podľa neho nie je úplne neobvyklý. „Celé to však zabezpečovalo Slovenské národné múzeum, nie ministerstvo kultúry,“ dodal pre Postoj.
Transport busty pod dohľadom polície podľa neho dáva zmysel vzhľadom na obrovskú hodnotu diela – nielen finančnú, ale aj historickú.
Panis uviedol, že v súčasnosti nemá dostatok informácií o tom, ako bola celá akcia pripravená – či SNM a ministerstvo kultúry uzavreli zmluvu alebo či nastali také zásadné okolnosti, že bolo takto nutné konať. „Ak by bola zmluva uzavretá, zabezpečené poistenie transportu, môže prísť poverená osoba z ministerstva kultúry prevziať predmet,“ vysvetlil.
V Centrálnom registri zmlúv zmluvu o výpožičke busty zo Spišského múzea nevidno.
Ministerstvo prevoz diela odôvodnilo tým, že v Levoči nedokážu zaručiť jej bezpečnosť. „O tom, že tam tá busta je, sa vie už niekoľko rokov a nikto ju neukradol. Bola uložená v depozitári,“ komentoval to Panis. „Ak sa ministerstvo rozhodlo zvýšiť ochranu zbierkového predmetu, v poriadku. Musí to však ísť podľa pravidiel múzejného zákona a podľa interných pravidiel Slovenského národného múzea.“
Lukáš Machala neskôr zverejnil na Telegrame video, v ktorom sa rozhorčoval nad tým, že vraj médiá píšu o tom, že bustu ukradol.
„Ostáva mi rozum stáť nad komentármi občanov, ktorí si osvojili, že by bolo možné niečo odcudziť za prítomnosti špeciálnej policajnej jednotky,“ povedal. „Ľudia, vy naozaj nepoužívate mozog? Budete veriť tomu, že by som ako štátny úradník dokázal prepašovať viac ako 30-kilogramovú sochu popod nos špeciálnej policajnej jednotky a oklamať minimálne 15 ľudí, ktorí boli pri balení a preberaní umeleckého diela?“
Bustu podľa neho previezli na miesto, kde je chránené za pomoci polície, aby sa neopakoval prípad, keď zo Slovenska vyviezli Berniniho bustu. Z bezpečnostných dôvodov nepovedal, kde dielo teraz je. Pripravia vraj jeho verejnú prezentáciu, o ktorej budú včas informovať.
Machala sa za asistenciu pri prevoze poďakoval špeciálnej policajnej jednotke Lynx. Protiteroristické komando má v opise činnosti aj asistenciu pri preprave cenností.
Spišské múzeum vzácnu bustu Cecílie Gonzagy od Donatella plánovalo na jeseň sprístupniť verejnosti. V depozitári bola už od 70. rokov, jej pravosť sa však potvrdila až začiatkom tohto roka.
Bustu z 15. storočia identifikovala ako Donatellovo dielo historička umenia Marta Herucová. Narazila na ňu počas systematického prieskumu depozitára levočského múzea v roku 2019.
Múzeum bustu získalo z kaštieľa v Spišskom Hrhove, ktorý po druhej svetovej vojne fungoval ako dievčenská polepšovňa. Pôvodne ju evidovali ako dielo neznámeho autora z 19. storočia.
Keď sa bustu podarilo identifikovať ako dielo významného renesančného sochára, v depozitári ju uložili s prísnym režimom. Bývalá riaditeľka múzea Mária Novotná mala plán, že ju vystavia v levočskom kláštore minoritov „v takmer trezorovom režime“.
Ján Pavlov vedie Spišské múzeum od marca tohto roka. Nastúpil po Dáši Uharčekovej Pavúkovej, ktorú Martina Šimkovičová odvolala v októbri 2024 bez udania dôvodu.
Pavlova za šéfa múzea vybral vtedajší poverený riaditeľ SNM Anton Bittner. Výberové konanie prebehlo za zatvorenými dverami.
Vedúca Centra múzejnej komunikácie SNM Zuzana Vášáryová v marci pre TASR uviedla, že Pavlov má „dlhoročné skúsenosti z vedúcich a riadiacich pozícií vo verejnej správe a v súkromnom sektore, predovšetkým v oblasti stavebníctva a obnovy pamiatok“. Posledných päť rokov podľa nej „aktívne participoval na rekonštrukcii viacerých nehnuteľností patriacich do kultúrneho dedičstva Slovenska“ a venoval sa výstavbe nových objektov ľudovej architektúry v chránenej pamiatkovej oblasti.
V minulosti však neviedol žiadnu verejnú inštitúciu.
Platforma Otvorená kultúra vo februári avizovala, že odborná verejnosť sa obáva o ochranu Donatellovej busty, a apelovala na jej sprístupnenie verejnosti.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.