Netradične v stredu 14. mája o 19. h uzavrie posledným koncertom svoju LVI. koncertnú sezónu Štátna filharmónia Košice.
Za dirigentským pultom sa predstaví Talian Vincenzo Milletarì. Patrí do mladej a kritikmi oceňovanej generácie operných dirigentov s ľahkým gestom, koncepciou diela vypracovanou do posledného detailu, citlivou prácou s dynamikou a expresivitou orchestra a schopnosťou priam dýchať so spevákmi na javisku.
V opernom fachu sa v tejto sezóne venuje s výnimkou uvedenia Pucciniho Bohémy v Štokholme výhradne Verdimu, sú to tituly Rigoletto a La Traviata v Prahe, Attila v Neapole a Otello v Göteborgu.
V Košiciach sa na úvod predstaví s predohrou Korzár francúzskeho velikána Hectora Berlioza. Naštudovanie jeho Symphonie fantastique týmto mladým Talianom v Norimbergu pred pár rokmi zožalo ovácie publika i recenzentov.
Potom zaznie Koncert pre klavír a orchester č. 1 Johannesa Brahmsa. Nezabudnem na úžasnú interpretáciu francúzskej pianistky Hélène Grimaud počas jej amerického turné v roku 2012, ktorá koncert takto charakterizovala:
„Celé dielo je poháňané Brahmsovými najintímnejšími myšlienkami a emóciami: prvá veta je portrétom trýzneného života jeho priateľa a zástancu Roberta Schumanna; druhá veta, venovaná Brahmsovej nenaplnenej láske ku Clare Schumannovej, je ako modlitba; tretia veta je plná rytmu a elánu, akési vzkriesenie. Uviesť tento koncert znamená byť priamo pohltený drámou života mladého Brahmsa.“
Za klavírom sa predstaví ďalší mladý úspešný umelec, Nemec Fabian Müller. Rozruch vyvolal v roku 2017 na súťaži v Mníchove, kde získal hneď päť cien. Účinkuje s najvýznamnejšími nemeckými orchestrami. V minulej sezóne uviedol v Berlíne na pozvanie Daniela Barenboima počas ôsmich večerov všetkých 32 Beethovenových klavírnych sonát.
V druhej časti koncertu si vypočujeme Symfóniu č. 1 klavírneho génia Sergeja Rachmaninova, mladícke dielo vychádzajúce z Čajkovského a Borodina, snúbiace ich dramatickosť a epickosť s Rachmaninovou rapsodickou dynamikou a rytmikou, ešte nie celkom uhladené ako v neskorších klavírnych koncertoch.
Bývalý šéfdirigent Slovenskej filharmónie Emmanuel Villaume sa v aktuálnej koncertnej sezóne vracia do Bratislavy dvoma koncertami, a to vo štvrtok 15. mája a v piatok 16. mája o 19. h s francúzskym programom.
Rok 2025 je zároveň rokom, ktorý pripomína výročia narodení najvýznamnejších francúzskych skladateľov – 180. Gabriela Faurého, 170. Ernesta Chaussona, 150. Maurica Ravela či 100. Pierra Bouleza.
Na úvod koncertu zaznie, rovnako ako v Košiciach, dielo Hectora Berlioza. V Bratislave to bude baletné intermezzo zo štvrtého dejstva opery Trójania s názvom Kráľovský lov a búrka, ktorú spracoval skladateľ aj ako samostatnú koncertnú verziu. Bohatá orchestrácia vykresľuje africký les, od romantických scén lovu až po rýchlo sa blížiacu búrku.
Potom zaznejú impresionistické Nocturnes (Nokturná) Clauda Debussyho inšpirované rovnomenným cyklom malieb amerického umelca Jamesa McNeilla Whistlera zo 70. rokov 19. storočia. Debussy vytvára v tomto symfonickom triptychu vlastný výrazový svet, kontrastné hudobné obrazy Nuages (Oblaky), Fêtes (Slávnosti) a Sirènes (Sirény).
Po prestávke zaznie Messe solennelle en l'honneur de Sainte Cécile (Omša sv. Cecílie) Charlesa Gounoda, omša na oslavu patrónky hudobníkov a spevákov, svätej Cecílie. Slovenský filharmonický zbor pripravuje zbormajster Jaroslav Brych. Ako sólisti sa predstavia sopranistka Kateřina Kněžíková, tenorista Daniel Matoušek a basista Peter Kellner.
Zbor a orchester Štátnej opery Banská Bystrica pripravil pre návštevníkov na sobotu 17. mája o 19. h k 80. výročiu ukončenia 2. svetovej vojny koncert slávnych operných zborov.
Spolu so sólistami Michaelou Šebestovou, Martinom Popovičom a Andrejom Vancelom pod vedením dirigenta Jána Procházku a zbormajstrov Ivety Popovičovej a Daniela Simandla pripravili program hudobných diel reflektujúcich na jednej strane vojnu a na druhej túžbu po slobode.
Zaznejú Triumfálny pochod z Verdiho opery Aida, Zbor vojakov z jeho Trubadúra a Patria opressa z jeho opery Macbeth či Vojenský zbor z Gounodovho Fausta. Zaznejú aj časti diel zo slovenskej skladateľskej tvorby: Suchoňovej Krútňavy, Dusíkovho Hrnčiarskeho bálu a úryvok z Cikkerovho Jánošíka.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.