Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok koncertnej sezóny v znamení festivalov

Začiatok koncertnej sezóny v znamení festivalov
Záber z novej opery SND Příhody lišky Bystroušky. FOTO: Marek Olbrzymek
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na Slovensku na nasledujúce dva týždne.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Kam za operou a klasickou hudbou / Začiatok koncertnej sezóny v znamení festivalov
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Bratislavské hudobné slávnosti

LIX. ročník Bratislavských hudobných slávností, nášho najvýznamnejšieho festivalu klasickej hudby, sa začne už tradične koncertom domovského orchestra.

Prvou skladbou festivalu v piatok 20. septembra o 19.30 h bude rovnako ako na prvom koncerte Slovenskej filharmónie 27. októbra 1949 kompozícia Dolu Váhom Alexandra Moyzesa.

75. výročie založenia orchestra si pripomenie Slovenská filharmónia dvojicou slávnostných koncertov 24. a 25. októbra, na ktorých zaznie svetová premiéra novej orchestrálnej skladby našej v súčasnosti medzinárodne najúspešnejšej skladateľky Ľubice Čekovskej Maison de la Musique en sept périodes.

Premiéra jej poslednej opery Here I am, Orlando v Národnom divadle Brno v júni tohto roka bola aktuálne nominovaná na prestížne ocenenie International Opera Awards 2024 v kategórii Svetová premiéra.

Sólistom otváracieho koncertu bude jeden z najúspešnejších slovenských sólistov, kontrabasista Roman Patkoló. Uvedie Divertimento concertante pre kontrabas a orchester talianskeho skladateľa Nina Rotu, známeho širokej verejnosti ako skladateľa filmovej hudby, napríklad k prvým dvom dielom filmovej trilógie Krstný otec režiséra Forda Coppolu.

V druhej časti koncertu zaznie Symfónia č. 9 Dmitrija Šostakoviča. Jej humor a ľahkosť sú skôr poctou Haydnovi, ktorého symfónie Šostakovič a jeho kolega skladateľ Dmitrij Kabalevskij hrali na klavíri každý večer počas šiestich týždňov, keď Šostakovič dielo skomponoval. Malo ísť o oslavu víťazstva Sovietskeho zväzu, čo na konci druhej svetovej vojny všetci očakávali. Chýba jej síce monumentálnosť a zborový part, ale ide o jednu z najjemnejších a najfascinujúcejších kompozícií skladateľa.

Z prvého týždňa festivalu vám dávam do pozornosti okrem už vypredaných koncertov Arménsky národný filharmonický orchester v nedeľu 22. septembra o 19.30 h, Anglický komorný orchester v utorok 24. septembra o 19.30 h, koncertné uvedenie opery Bedřicha Smetanu Libuše Slovenskou filharmóniou vo štvrtok 26. septembra o 19.30 h a Štátny komorný orchester Žilina v sobotu 28. septembra o 19.30 h.

Organové koncerty v Košiciach, Prešove, Sabinove, Gelnici, Spišskej Novej Vsi a Rimavskej Sobote

LIII. ročník Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola organizovaný Štátnou filharmóniou Košice prináša v týchto viac ako dvoch týždňoch organové koncerty na východné Slovensko a do Rimavskej Soboty.

Vrcholom festivalu bude koncert Štátnej filharmónie Košice pod vedením Zbyněka Müllera s dvomi sólistami, organistami Thomasom Ospitalom a Marekom Štrbákom vo štvrtok 19. septembra o 19. h v Dome umenia v Košiciach.

Na koncerte pri príležitosti nedožitého 80. výročia narodenia Jozefa Podprockého zaznie jeho Koncertná partita pre organ a orchester, Toccata Festiva pre organ a orchester Samuela Barbera a Symfónia č. 3 „Organová" Camilla Saint-Saënsa.

Na programe festivalu sú aj štyri dvojice koncertov renomovaných organistov, ktorí sa predstavia na rôznych organoch v rôznych kostoloch. Žiadne dva organy totiž nie sú rovnaké a návštevníci koncertov sa tak môžu presvedčiť o ich rozdielnosti nielen po zvukovej, ale i po architektonickej a výtvarnej stránke.

nedeľu 15. septembra o 20. h v Dóme svätej Alžbety Uhorskej v Košiciach a v utorok 17. septembra o 19. h v Evanjelickom kostole v Gelnici uvedie Franz Danksagmüller vlastné predstavenie pre organ, živú elektroniku a video s názvom Dávny – počúvanie času. Skladba sleduje podľa autora „krásu a poéziu, ale aj hrôzu vo zvuku rozbitých nástrojov a opustených miest”, ktoré dokumentoval počas svojich ciest na Slovensku, v Česku a v Poľsku.

Organista Marek Štrbák sa predstaví v pondelok 16. septembra o 18. h v Kostole svätého Jána Krstiteľa v Rimavskej Sobote s výberom skladieb od baroka až po súčasnosť a v sobotu 21. septembra o 19. h vo Farskom kostole Mučeníckej smrti svätého Jána Krstiteľa v Sabinove s piatym koncertom zo série Bachova organová tvorba s podtitulom Epifánia.

Mladý taliansky organista Riccardo Ricci odpremiéruje slovenskému publiku v nedeľu 22. septembra o 19. h v Konkatedrále svätého Mikuláša v Prešove a v utorok 24. septembra o 19. h v Evanjelickom kostole v Košiciach liturgické skladby Giaccoma Pucciniho, ktoré vyšli prvýkrát až v roku 2018 a ktoré tento operný skladateľ napísal v mladosti počas pôsobenia ako organista v kostoloch vo svojom rodisku v toskánskej Lucce.

Profesor organovej hry a improvizácie na hudobnej škole v Stuttgarte Jürgen Essl svoj koncert diel Antonia Vivaldiho, Dietricha Buxtehudeho, Roberta Schumanna a Johana Sebastiana Bacha v stredu 25. septembra o 18. h v Evanjelickom kostole v Spišskej Novej Vsi popretkáva vlastnými improvizáciami a na koncerte v piatok 27. septembra o 19. h v Seminárnom kostole svätého Antona Paduánskeho v Košiciach uvedie v poradí šiesty koncert zo série Bachova organová tvorba s podtitulom Rané dielo I.

Konvergencie

V nasledujúcom týždni jubilejného XXV. ročníka festivalu Konvergencie sa môžu priaznivci komornej hudby tešiť na zaujímavé podujatia presahujúce bežné vnímanie klasickej hudby.

nedeľu 15. septembra o 19 h. vo Veľkom koncertom štúdiu Slovenského rozhlasu uvedie Konvergencie Ensemble pod vedením Mariána Lejavu pandemónium súčasného rakúskeho skladateľa Heinza Karla Grubera pre šansoniéra a komorný ansámbel na detské verše Hansa Carla Artmanna Frankenstein!! 

V slovenskej premiére si tak budeme môcť vypočuť mimoriadne úspešnú skladbu, ktorá spája poéziu, šansón, kabaret a súčasnú hudbu do pôsobivého celku v titulnej úlohe s českou šansoniérkou a improvizátorkou Ivou Bittovou.

V utorok 17. septembra o 19.30 h v Design factory – Sýpka Jarovce uvedie Divadlo Štúdio tanca predstavenie Martina Kilvádyho Zlaté dno, v ktorom choreograf prezentuje tanec ako remeslo, zručnosť a schopnosť vytvárať z pohybu príbeh. Hudbu k dielu bude vytvárať  violončelista Jozef Lupták v inšpirácii a v dialógu s tanečníkmi priamo na javisku.

V stredu 18. septembra o 19. h sa vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave predstavia violončelisti, ktorí vytvoria najprv Visegrad cello quarter, a potom súbor Cello colosseum pozostávajúce z trinástich violončelistov. Uvedú diela autorov z V4: Ľubice Čekovskej, Kryštofa Mařatku, Miklósa Kocsára a Krzysztofa Pendereckého, ktoré doplnia skladby Villu-Lobosa, Ščedrina, Pärta, Bacha, Beethovena a stále málo známeho bratislavského rodáka Petra Lichtenthala, súčasníka Mozarta a Beethovena.

Exkluzívna dvojica Sláva Daubnerová – Juraj Valčuha pripravili premiéru v SND

Prvou premiérou Opery Slovenského národného divadla v sezóne 2024/2025 je dielo Leoša Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Aj keď k napísaniu opery inšpiroval autora idylický novinový seriál o dobrodružstvách prefíkanej líšky Bystroušky, je to drsná opera nevhodná pre deti do 15 rokov, na čo upozorňuje aj stránka národného divadla.

V inscenácii sa stretli dvaja z našich výkladných umelcov. Réžie sa ujala Sláva Daubnerová, naša najúspešnejšia operná režisérka v zahraničí. Za všetky spomeniem jej inscenácie dvoch operných jednoaktoviek Dmitrija Šostakoviča Orango a Antiformalistický jarmok v Národnom divadle v Prahe, Salome Richarda Straussa v opere v Karlsruhe či svetovej premiéry opery Melancholia Mikaela Karlssona vo Švédskej kráľovskej opere v Štokholme.

Hudobného naštudovania sa zhostil dirigent Juraj Valčuha, aktuálne hudobný riaditeľ Houston Symphony, ktorý bol v rokoch 2009 až 2016 šéfdirigentom talianskeho orchestra Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI a v rokoch 2016 – 2022 hudobným riaditeľom v Teatro di San Carlo v talianskom Neapole. 

V hlavných úlohách sa na premiérach v sobotu 21. septembra o 19. h a v nedeľu 22. septembra o 17. h predstavia v úlohách lišky Bystroušky Adriana Kučerová a Michaela Kušteková a Zlatohřbítka Katarína Hano Flórová a Jana Kurucová.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
koncert opera Slovenská filharmónia Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič klasická hudba festival
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť