LIX. ročník Bratislavských hudobných slávností, nášho najvýznamnejšieho festivalu klasickej hudby, sa začne už tradične koncertom domovského orchestra.
Prvou skladbou festivalu v piatok 20. septembra o 19.30 h bude rovnako ako na prvom koncerte Slovenskej filharmónie 27. októbra 1949 kompozícia Dolu Váhom Alexandra Moyzesa.
75. výročie založenia orchestra si pripomenie Slovenská filharmónia dvojicou slávnostných koncertov 24. a 25. októbra, na ktorých zaznie svetová premiéra novej orchestrálnej skladby našej v súčasnosti medzinárodne najúspešnejšej skladateľky Ľubice Čekovskej Maison de la Musique en sept périodes.
Premiéra jej poslednej opery Here I am, Orlando v Národnom divadle Brno v júni tohto roka bola aktuálne nominovaná na prestížne ocenenie International Opera Awards 2024 v kategórii Svetová premiéra.
Sólistom otváracieho koncertu bude jeden z najúspešnejších slovenských sólistov, kontrabasista Roman Patkoló. Uvedie Divertimento concertante pre kontrabas a orchester talianskeho skladateľa Nina Rotu, známeho širokej verejnosti ako skladateľa filmovej hudby, napríklad k prvým dvom dielom filmovej trilógie Krstný otec režiséra Forda Coppolu.
V druhej časti koncertu zaznie Symfónia č. 9 Dmitrija Šostakoviča. Jej humor a ľahkosť sú skôr poctou Haydnovi, ktorého symfónie Šostakovič a jeho kolega skladateľ Dmitrij Kabalevskij hrali na klavíri každý večer počas šiestich týždňov, keď Šostakovič dielo skomponoval. Malo ísť o oslavu víťazstva Sovietskeho zväzu, čo na konci druhej svetovej vojny všetci očakávali. Chýba jej síce monumentálnosť a zborový part, ale ide o jednu z najjemnejších a najfascinujúcejších kompozícií skladateľa.
Z prvého týždňa festivalu vám dávam do pozornosti okrem už vypredaných koncertov Arménsky národný filharmonický orchester v nedeľu 22. septembra o 19.30 h, Anglický komorný orchester v utorok 24. septembra o 19.30 h, koncertné uvedenie opery Bedřicha Smetanu Libuše Slovenskou filharmóniou vo štvrtok 26. septembra o 19.30 h a Štátny komorný orchester Žilina v sobotu 28. septembra o 19.30 h.
LIII. ročník Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola organizovaný Štátnou filharmóniou Košice prináša v týchto viac ako dvoch týždňoch organové koncerty na východné Slovensko a do Rimavskej Soboty.
Vrcholom festivalu bude koncert Štátnej filharmónie Košice pod vedením Zbyněka Müllera s dvomi sólistami, organistami Thomasom Ospitalom a Marekom Štrbákom vo štvrtok 19. septembra o 19. h v Dome umenia v Košiciach.
Na koncerte pri príležitosti nedožitého 80. výročia narodenia Jozefa Podprockého zaznie jeho Koncertná partita pre organ a orchester, Toccata Festiva pre organ a orchester Samuela Barbera a Symfónia č. 3 „Organová" Camilla Saint-Saënsa.
Na programe festivalu sú aj štyri dvojice koncertov renomovaných organistov, ktorí sa predstavia na rôznych organoch v rôznych kostoloch. Žiadne dva organy totiž nie sú rovnaké a návštevníci koncertov sa tak môžu presvedčiť o ich rozdielnosti nielen po zvukovej, ale i po architektonickej a výtvarnej stránke.
V nedeľu 15. septembra o 20. h v Dóme svätej Alžbety Uhorskej v Košiciach a v utorok 17. septembra o 19. h v Evanjelickom kostole v Gelnici uvedie Franz Danksagmüller vlastné predstavenie pre organ, živú elektroniku a video s názvom Dávny – počúvanie času. Skladba sleduje podľa autora „krásu a poéziu, ale aj hrôzu vo zvuku rozbitých nástrojov a opustených miest”, ktoré dokumentoval počas svojich ciest na Slovensku, v Česku a v Poľsku.
Organista Marek Štrbák sa predstaví v pondelok 16. septembra o 18. h v Kostole svätého Jána Krstiteľa v Rimavskej Sobote s výberom skladieb od baroka až po súčasnosť a v sobotu 21. septembra o 19. h vo Farskom kostole Mučeníckej smrti svätého Jána Krstiteľa v Sabinove s piatym koncertom zo série Bachova organová tvorba s podtitulom Epifánia.
Mladý taliansky organista Riccardo Ricci odpremiéruje slovenskému publiku v nedeľu 22. septembra o 19. h v Konkatedrále svätého Mikuláša v Prešove a v utorok 24. septembra o 19. h v Evanjelickom kostole v Košiciach liturgické skladby Giaccoma Pucciniho, ktoré vyšli prvýkrát až v roku 2018 a ktoré tento operný skladateľ napísal v mladosti počas pôsobenia ako organista v kostoloch vo svojom rodisku v toskánskej Lucce.
Profesor organovej hry a improvizácie na hudobnej škole v Stuttgarte Jürgen Essl svoj koncert diel Antonia Vivaldiho, Dietricha Buxtehudeho, Roberta Schumanna a Johana Sebastiana Bacha v stredu 25. septembra o 18. h v Evanjelickom kostole v Spišskej Novej Vsi popretkáva vlastnými improvizáciami a na koncerte v piatok 27. septembra o 19. h v Seminárnom kostole svätého Antona Paduánskeho v Košiciach uvedie v poradí šiesty koncert zo série Bachova organová tvorba s podtitulom Rané dielo I.
V nasledujúcom týždni jubilejného XXV. ročníka festivalu Konvergencie sa môžu priaznivci komornej hudby tešiť na zaujímavé podujatia presahujúce bežné vnímanie klasickej hudby.
V nedeľu 15. septembra o 19 h. vo Veľkom koncertom štúdiu Slovenského rozhlasu uvedie Konvergencie Ensemble pod vedením Mariána Lejavu pandemónium súčasného rakúskeho skladateľa Heinza Karla Grubera pre šansoniéra a komorný ansámbel na detské verše Hansa Carla Artmanna Frankenstein!!
V slovenskej premiére si tak budeme môcť vypočuť mimoriadne úspešnú skladbu, ktorá spája poéziu, šansón, kabaret a súčasnú hudbu do pôsobivého celku v titulnej úlohe s českou šansoniérkou a improvizátorkou Ivou Bittovou.
V utorok 17. septembra o 19.30 h v Design factory – Sýpka Jarovce uvedie Divadlo Štúdio tanca predstavenie Martina Kilvádyho Zlaté dno, v ktorom choreograf prezentuje tanec ako remeslo, zručnosť a schopnosť vytvárať z pohybu príbeh. Hudbu k dielu bude vytvárať violončelista Jozef Lupták v inšpirácii a v dialógu s tanečníkmi priamo na javisku.
V stredu 18. septembra o 19. h sa vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave predstavia violončelisti, ktorí vytvoria najprv Visegrad cello quarter, a potom súbor Cello colosseum pozostávajúce z trinástich violončelistov. Uvedú diela autorov z V4: Ľubice Čekovskej, Kryštofa Mařatku, Miklósa Kocsára a Krzysztofa Pendereckého, ktoré doplnia skladby Villu-Lobosa, Ščedrina, Pärta, Bacha, Beethovena a stále málo známeho bratislavského rodáka Petra Lichtenthala, súčasníka Mozarta a Beethovena.
Prvou premiérou Opery Slovenského národného divadla v sezóne 2024/2025 je dielo Leoša Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Aj keď k napísaniu opery inšpiroval autora idylický novinový seriál o dobrodružstvách prefíkanej líšky Bystroušky, je to drsná opera nevhodná pre deti do 15 rokov, na čo upozorňuje aj stránka národného divadla.
V inscenácii sa stretli dvaja z našich výkladných umelcov. Réžie sa ujala Sláva Daubnerová, naša najúspešnejšia operná režisérka v zahraničí. Za všetky spomeniem jej inscenácie dvoch operných jednoaktoviek Dmitrija Šostakoviča Orango a Antiformalistický jarmok v Národnom divadle v Prahe, Salome Richarda Straussa v opere v Karlsruhe či svetovej premiéry opery Melancholia Mikaela Karlssona vo Švédskej kráľovskej opere v Štokholme.
Hudobného naštudovania sa zhostil dirigent Juraj Valčuha, aktuálne hudobný riaditeľ Houston Symphony, ktorý bol v rokoch 2009 až 2016 šéfdirigentom talianskeho orchestra Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI a v rokoch 2016 – 2022 hudobným riaditeľom v Teatro di San Carlo v talianskom Neapole.
V hlavných úlohách sa na premiérach v sobotu 21. septembra o 19. h a v nedeľu 22. septembra o 17. h predstavia v úlohách lišky Bystroušky Adriana Kučerová a Michaela Kušteková a Zlatohřbítka Katarína Hano Flórová a Jana Kurucová.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.