Severoatlantická aliancia nahradí starnúce prieskumné lietadlá včasnej výstrahy AWACS Boeing E-3 Sentry lietadlami Boeing E-7 Wedgetail. Ide o vojenskú verziu Boeingu 737.
Nové lietadlá Boeing E-7 Wedgetail majú pevnú elektronickú radarovú anténu namiesto otočnej, akú má systém AWACS. Dokážu zachytávať letiace objekty na vzdialenosť viac než 400 kilometrov a pokryť plochu približne 300-tisíc štvorcových kilometrov, čo je zhruba rozloha Poľska. Dokážu zachytiť aj iné ciele, napríklad lode.

V nemecko-francúzskych vzťahoch sa črtá nové napätie.
NATO plánuje nahradiť 14 lietadiel AWACS šiestimi lietadlami Wedgetail. Ich výkonnosť je omnoho vyššia, vyššie sú aj obstarávacie náklady.
Podpis zmluvy je naplánovaný v roku 2024, prvý Boeing E-7 Wedgetail má byť nasadený do služby v roku 2031. Tento typ lietadla už používajú alebo v najbližšom čase začnú Spojené štáty, Spojené kráľovstvo, Južná Kórea a Turecko.
Lietadlá AWACS slúžia ako lietajúce radarové veže. V boji dokážu nielen poskytovať informácie stíhačkám, lodiam a veliacim strediskám, ale dokážu navádzať stíhačky na ciele. Nad zadnou časťou trupu pred vertikálnym stabilizátorom majú charakteristickú plochú otočnú anténu.
Vo výzbroji NATO sú od roku 1982 a zapojili sa do konfliktov na Balkáne, v Afganistane a v Iraku. Zaisťovali tiež bezpečnosť vzdušného priestoru počas rôznych summitov či majstrovstiev sveta vo futbale v roku 2006. NATO ich často využíva aj počas súčasnej vojny na Ukrajine, pričom ich domovským letiskom je letecká základňa v nemeckom Geilenkirchene.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.