Ak by ročná diaľničná známka stála 70 eur, prinieslo by to do štátneho rozpočtu úsporu vo výške 27 miliónov eur v roku 2024, 28 miliónov eur v roku 2025 a 30 miliónov v roku 2026. Vyplýva to z návrhu na ozdravenie verejných financií z dielne ministerstva financií.
Cena diaľničných známok sa tento rok zvyšovala prvý raz od roku 2013. Ročná známka teraz stojí 60 eur.
"V regióne V4 je cena slovenskej ročnej známky najnižšia. Ročná známka v Maďarsku stojí 130 eur, v Rakúsku 97 eur, Poľsko používa mýtny systém. Po navrhovanom zvýšení by cena dosiahla približne úrovne v Česku, kde ročná známka stojí 70 eur," argumentuje v návrhu rezort financií.
Konsolidácii verejných financií by podľa ministerstva pomohlo aj zvýšenie cestovného vo vlakoch o 15 percent ročne. Zvýšenie cien lístkov by pomohlo znížiť úhrady štátu za vlakovú dopravu zo štátneho rozpočtu. Úsporu v štátnom rozpočte pri tomto opatrení vyčíslil rezort financií na 12 miliónov eur v roku 2024, 24 miliónov eur v roku 2025 a 36 miliónov eur v roku 2026.

Celkový objem opatrení je sedem percent HDP alebo necelých desať miliárd eur.
Štát poskytuje železničným nákladným dopravcom prostredníctvom Železníc Slovenskej republiky zľavy z úhrady za použitie železničnej infraštruktúry v celkovej výške 22,5 milióna eur. Úhrada za použitie železničnej infraštruktúry predstavuje päť percent nákladov nákladných dopravcov.
Vláda navrhuje zníženie zliav železničných nákladných dopravcov o 50 percent. Zľavy by mali byť zachované prioritne pre segmenty, kde môže dôjsť k presunu prepravy z ciest na železnice. Poskytované zľavy totiž podľa ministerstva znižujú ceny pod úroveň okolitých krajín. Dodatočné zdroje v štátnom rozpočte by tak predstavovali pre roky 2024, 2025 a 2026 jedenásť miliónov eur.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.