Bol som napríklad v osade, ktorú nemožno nazvať inak ako apokalyptickou, no aj v záhrade pekného tradičného vidieckeho domu, ktorá vzadu nemala ani plota, ani konca.
Ideš, ideš a odrazu máš pred sebou veľkú panorámu, vietor fúkajúci do ešte zeleného obilného poľa vytvára vlny a máš pocit, že stojíš na brehu mora, na brehu voňavého mora.
Bol som iba sprievod. Žena si tam rieši svoje záležitosti, ja iba strážim deti, no keďže cigánčatá okamžite chytia moje vysoké blonďavé modrooké deti za ruku, vlastne nemám koho strážiť.
Môžem sledovať, ako rastie pšenica. Alebo sa v pokoji baviť s vašimi Rómami.
Podotýkam: nijaký výskum som nerobil, o reprezentatívnej vzorke nemôže byť ani reči, so žiadnou ostroumnou tézou neprichádzam.
Chcem sa len podeliť o dva-tri dojmy.
Až si človek povie: primárnym problémom tu už nie sú lóve.Zdieľať
Všeobecný dojem zo slovensko-rómskeho spolužitia v hladových dolinách je: konsolidovaná beznádej, násilie aj námaha, nenávisť aj neha.
V 500-člennej problematickej komunite som stretol celú plejádu parádnych rómskych aj gadžovských báb, ktoré profesionálne pomáhajú „marginalizovaným“ občanom: zväčša z európskych zdrojov tam funguje komunitné centrum, „tereňáci“ a ešte tretia organizácia, ktorá raz do týždňa nakupuje pre chudobných v Tescu.
Až si človek povie: primárnym problémom tu už nie sú lóve.
V inej, nemenej problematickej 1000-člennej komunite som si však povedal: lóve sú sakramentským problémom.
Celá osada je v područí „svojich“ úžerníkov, ktorí si už dávno postavili vily mimo osady. Úžerníci sú zároveň demokraticky zvolenými predstaviteľmi svojich obetí.
Dajú raz za štyri roky voličom po päť eur a potom zasadajú v zastupiteľstve.
Niektoré komunity sú tak dokonale odrezané, že netušia ani o tom, keď majoritná populácia u nich rieši dilemu storočia: Rómovia z jednej osady nikdy nepočuli, že v ich mestečku je zbrojovka, v ktorej sa opravujú zbrane pre Ukrajinu.
Tam, kde som bol túto jar, kresťanská viera nehrá žiadnu úlohu. Pritom práve rómske dievčatá, ktoré nepôsobili najsvätejšie, nosili veľké kríže na krku.
V nedeľu sa mi pritrafila taká vec, že som náhodou odkryl najsladšie slovenské tajomstvo.
To tajomstvo sa mi prvýkrát zjavilo pred tromi rokmi na inej stredoslovenskej ceste. Bolo to pred posledným domom v maličkej dedine, po ceste k jedinej pamätihodnosti v okolí: stála tam biela žena v bielej spodnej bielizni a rúbala biele brezové drevo.
Nie, v ten deň nebolo priveľmi horúco. Áno, jej bielizeň vystavenú očiam verejnosti by som nazval negližé. Hej, bolo to brutálne sexy.
Vtedy som s tým nič neurobil, iba mi to utkvelo v pamäti ako pekný až pôvabný a iritujúci obraz.
Tieto Slovenky rozdávajú svoju krásu na všetky smery, môžu sa na ne pozrieť gadžovia aj cigáni, nikoho nediskriminujú. Zdieľať
V nedeľu som sa od stredoslovenských Rómok dozvedel, že ide o zaužívaný ľudový obyčaj. Ale ako mi zdôraznili: „Rómky to nerobia. Iba gadžovky.“
Dozvedel som sa, že u nich sa takto odvážne zvyknú odhaľovať viaceré susedky, priemerný vek okolo štyridsiatky. Napríklad aj ich najbližšia susedka, ktorá robí v obci plnej rómskych opilcov či feťákov poštárku. Keď je susedka vyzlečená, hlava rómskej rodiny sa ide pozrieť.
Sú to vraj vydaté ženy. Kým poštárka je vydatá za starého „chrena“, drevorubačova žena v negližé má doma dokonca „veľmi žiarlivého muža“.
Ten zrejme dostal svoju žiarlivosť pod kontrolu.
Ide o ľudovú obyčaj, ktorú si treba ctiť. Tieto Slovenky rozdávajú svoju krásu na všetky smery, môžu sa na ne pozrieť gadžovia aj cigáni, nikoho nediskriminujú. Venujú chlapom hotovú dedinskú peepshow, naživo a zadarmo.
Tému slovenských volieb som na našich návštevách neotvoril ja. Začala s tým jedna dobre integrovaná mladá rómska vdova. Už sme prebrali celý jej život, keď sa ma opýtala: „Aký máte názor na Matoviča?“
Odpovedal som stručne. Vyslovil som to, čo si o lídrovi OĽaNO myslí asi 85 percent Slovákov. Keďže nechcem uraziť náboženské cítenie časti čitateľov, nebudem tu svoju odpoveď opakovať.
Plačovky, atómofky a traumatizovanie spoločnosti hysterickými statusmi som ani nespomenul. Mladá vdova komentovala môj úsudok opatrne: „To je možné, ale...“
Ona správy pozerá, o dianí vo svete nepovedala žiadnu hlúposť, sústreďuje sa však výlučne na témy, ktoré sa jej osobne týkajú.
Má napríklad názor na Andreja Danka, lebo ten chodí každé Dušičky na hrob svojich predkov, ktorých si dedinskí Rómovia vážili.
Takisto má názor na Milana Krajniaka, lebo ten zrušil po 19 rokoch aktivačné práce, čím ona a jej blízki prišli o 75 eur mesačne aj o kopec srandy.
A na Matoviča? Ten zdvojnásobil prídavok na dieťa, ktorý iné vlády zvyšovali vždy len o zopár halierov, a v auguste sa vďaka nemu očakáva zvýšenie akejsi dávky.
Opýtal som sa: „Má Matovič medzi Rómami dobré meno?“ – „Pravdaže.“ Matovič sa aj ukazuje, nedávno bol v okresnom meste. „Prišli si ho aj Rómovia pozrieť?“ – „Pravdaže.“
Pri speve sa mi pozrela hlboko do očí. Nevedel som, kde mám stáť, kam sa mám pozerať.Zdieľať
Keď sme s deťmi navštívili oslavu výročia jednej malebne schátranej polorómskej obce, objavil som ďalší stredoslovenský fenomén. Asi je ojedinelý, no aj tak neuveriteľný.
Sympatická pani v stredných rokoch predávala z bielej dodávky sladkú papriku a spievala medzi vreckami mletej papriky staré hity.
Na dodávke boli nalepené reklamné heslá: „Bez nás sa ani zabíjačka nemôže začať.“ „Drakulova krv – neochutnáš, neuveríš.“ „Kto si dá ekrazit, nekvári ho parazit.“ „Paprika sladká ako med, až sa huba lepí.“
A predavačka tejto sladkej papriky spievala z hĺbky duše: „Krásné auto v garáži, přepychový byt / Dovolené na pláži, touha mít a dobýt.“ Medzitým odpovedala na otázky klientov: „7,99 eura.“
Pani má s mužom vidiecku firmičku, spolu ťahajú tú káru už tretie desaťročie, skromná dodávka stojí každý víkend na iných hodoch, no a pritom si pomocou mikrofónu a prenosného reproduktora zaspieva.
Na mňa pôsobila veľmi krehko. Skvelá speváčka v tom bola sama, mnohí okoloidúci si ju vôbec nevšimli, kým iní sa pri nej pristavili.
Títo iní boli zväčša Rómovia. Napríklad rómske chalaniská, ktoré si robili zo speváčky srandu, alebo rómsky pánko v stredných rokoch, ktorého s prepáčením nemôžem nazvať inak ako dezolát s debilným úsmevom.
Ona na chvíľku aj prestala spievať. Na moju otázku prečo odvetila: „Je tu veľa tmavých.“ To sa nedalo popierať. Keď počula, že neskôr večer zahrá ešte cigánska kapela, chcela už len vypadnúť.
Poprosil som ju iba o jednu poslednú pesničku. Súhlasila, nepohla sa ani o centimeter od mletej papriky a spievala iba pre mňa.
Bolo to opäť veľmi intímna situácia. Pri speve sa mi pozrela hlboko do očí. Nevedel som, kde mám stáť, kam sa mám pozerať. Podgurážení rómski chlapi si z toho ťažkú hlavu nerobili.
Demografické reálie v jej kraji sú však také, že ona každý víkend spieva pre marginalizovaných Rómov.Zdieľať
Aspoňže k nám ešte podišla vychudnutá vráskavá gadžovka s poloprázdnou Lidl igelitkou. Spolu s kamarátkami žiadala, aby spev pokračoval. Predavačka sladkej papriky sa ich opýtala: „Môže byť aj Kocianovej Kadiaľ ísť?“
A potom spustila: „Hádam, kadiaľ ísť, keď túžim lásku stretnúť / Hádam, kadiaľ ísť, kam všetky cesty vedú / Kam treba ísť, kde láska bdie, kde vyčkáva na rázcestí / Tak kadiaľ ísť?“
Dezolát s debilným úsmevom na ňu čumel z tesnej blízkosti.
Zo svojho krátkeho rozhovoru s touto paňou viem, že ona vo všeobecnosti nemá toto etnikum rada. Západne od Trnavy by jej výroky asi boli považované za nekorektné.
Demografické reálie v jej kraji sú však také, že ona každý víkend spieva chtiac-nechtiac práve pre marginalizovaných Rómov.
Radšej ako nespievať, a tak spieva aj pre tých „tmavých“.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.