Sulík chce do konca volebného obdobia v jednom meste hromadnú dopravu na vodík

Malo by ísť o mesto, ktoré sa v blízkej budúcnosti chystá vymeniť svoju autobusovú flotilu a bude mať o takéto autobusy záujem.
3 minúty čítania 3 min
Vypočuť článok
Sulík chce do konca volebného obdobia v jednom meste hromadnú dopravu na vodík
0:00
0:00
0:00 0:00
TASR
TASR
Ďalšie autorove články:

Biela vrana Ocenenie získali odbojár Otto Šimko, psychológ Anton Heretik a tri bývalé zamestnankyne SNG

Robert Fico požiadal šéfa NATO Marka Rutteho o posilnenie protivzdušnej obrany Slovenska

Dodávateľ vody v Gaze pozastavil svoje služby po zadržaní zamestnanca Hamasom

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Slovensko má ambíciu stať sa jedným z lídrov vo vývoji a využívaní vodíkových technológií v autodoprave. Na svetovej výstave EXPO Dubaj 2020 preto predstavuje hneď dve vozidlá na vodíkový pohon, pričom najväčšiu pozornosť púta prototyp športového auta na vodíkový pohon MH2.

Veľké plány má však minister hospodárstva Richard Sulík s vodíkovým autobusom, ktorý stojí pre obavy usporiadateľov pred bránami EXPO. Minister by chcel, aby do konca volebného obdobia malo jedno slovenské mesto hromadnú dopravu práve na vodík.

"Autobus je komplet funkčný a zajtra môže byť nasadený," pripomenul Sulík. "Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu," dodal minister. Sulík už má predstavu, ktoré mestá by prichádzali do úvahy, mená však zatiaľ prezradiť nechcel. Malo by však ísť o mesto, ktoré sa v blízkej budúcnosti chystá vymeniť svoju autobusovú flotilu a bude mať o takéto autobusy záujem.

Vodík by sa mal podľa šéfa rezortu hospodárstva vyrábať v mieste jeho použitia, pretože v súčasnosti nemáme vytvorené podmienky na jeho prepravu. Okrem výroby vodíka zo zelenej energie, ktorá je však drahšia, je možné vodík vyrábať chemickými procesmi zo zemného plynu alebo s využitím lacnej elektrickej energie pri poklese odberu v sieti.

Práve tento variant by chcel minister presadiť čo najskôr. Pripomenul, že elektrická prenosová a distribučná sústava sa musia regulovať. V špičkách je treba dodávať viac elektriny, a na to sú potrebné dodatočné zdroje. Naopak, v čase poklesu odberu treba rýchlo prebytočný prúd spotrebovať, a to sa dá dosiahnuť napríklad ohrevom veľkého množstva ďalej nepoužiteľnej vody. "Je to hlúposť," zhodnotil Sulík takýto spôsob regulácie. Namiesto ohrievania vody by mohol v budúcom roku na Slovensku pribudnúť elektrolyzér s výkonom desať megawattov (MW), ktorý by vyrobil množstvo vodíka postačujúce pre 8000 automobilov s priemerným nájazdom kilometrov 20.000 kilometrov.
 

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Slovensko Richard Sulík verejná doprava
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
pred 7 hodinami

Súhrn udalostí v utorok 18. novembra:

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť