Nie. Nájomné byty sú postavené presne na tomto modeli. Štát je regulátorom, ktorý vytvára motivačnú schému, a celá finančná realizácia je prenechaná súkromnému sektoru. Ten je efektívnejší pri míňaní zdrojov a má aj manažérsku kapacitu, ktorú štát nemá. Stále som teda zástancom základnej myšlienky z nášho programu a pri nájomnom bývaní to platí stopercentne.
Ministerstvo dopravy nespadá do mojej kompetencie. Myslím, že tým je povedané všetko. Ja si za svojou víziou stojím, podľa mňa je správna a je na ostatných členoch vlády, akú víziu si zvolia oni.
To sa musíte spýtať na železniciach. Mňa a ani kolegov, ktorí tú analýzu robili, nikto neoslovil s tým, že by uvažovali týmto smerom. Ak by našu analýzu chceli využiť, určite by som to vedel.
To bola ukážka toho, že keď dokážete vytvoriť agregovaný dopyt a dať dokopy väčšiu množinu nejakých statkov (autá, byty) a dáte im vysoké spoločenské využitie, tak cena týchto statkov vám klesá.
Keď sa rozhodovalo, ktoré z týchto záležitostí sú politickou prioritou, rozhodlo sa, že sú to byty. Toto budeme riešiť, ak zvýši čas.
Aktuálne máme výrazný prepad v stavebnej produkcii, ide o približne 20-percentný pokles. Teraz sa to trochu zlepšilo, ale stavebné firmy v poslednom období nemali problém s tým, že by nestíhali stavať, ale skôr s tým, že museli prepúšťať, pretože nebolo čo robiť.
Problémy spôsobuje skôr to, že nemáme dostatok povolení na stavbu bytov, čo je téma stavebného zákona. Dopyt naozaj vysoko prevyšuje ponuku, a ak by developeri mali povolené väčšie množstvo projektov, tak by, samozrejme, vedeli stavať viac. Aj z iných štátov vidíme, že ak existuje predpoklad dlhodobého nárastu trhu, tak stavebný sektor sa tomu vie prispôsobiť a navýšiť kapacitu.
No keď trh neustále kolíše a nikdy neviete, či budete mať pre svojich ľudí prácu, tak ich radšej ani nezamestnáte a ani neinvestujete do novej techniky. Ak bude štátom podporovaná konštantná výstavba, pomôže to celému stavebnému sektoru, pretože bude vedieť, ako sa bude trh vyvíjať minimálne v najbližších piatich či siedmich rokoch. Toto je niečo, čo u nás zatiaľ chýba.
Áno, to je spôsobené krízou teraz. Predtým bol problém v tom, že bol nedostatok povolených projektov.
Áno, stačí sa pozrieť na nedávno otvorené Nivy. Aj tento projekt potreboval 10 rokov, aby získal povolenie. Pracovali na ňom naozaj profíci, ktorí rozumejú svojmu remeslu, no napriek tomu potrebovali desať rokov.
Áno, presne tak.

Tento problém neevidujeme. Samozrejme, záleží na tom, s akými developermi sa bavíte. Za posledné desaťročia nám tu vyrástli veľké developerské skupiny, ktoré majú poskupované pozemky rádovo v stovkách hektárov. Iba v Bratislave a okolí máme dnes v štádiu územných plánov povolených vyše 40-tisíc bytov.
My a priori neriešime to, na ktorom pozemku bude stáť aký byt. To je úlohou súkromného sektora, ktorý tieto byty bude stavať. My hovoríme, že po celom Slovensku sú projekty, ktoré sú viac alebo menej pripravené. Úlohou štátu je cez vhodný regulačný rámec zabezpečiť, aby sa zvýšila dostupnosť bývania. Takže pre nás je prioritou vybudovať ekosystém, vďaka ktorému sa tie byty začnú stavať a budú dostupné pre ľudí.
Nie, ony sa tak či tak budú stavať navyše, pretože sa na trhu objaví nová skupina ľudí, ktorá si bude môcť tieto byty dovoliť. Je rozdiel, či za prenájom v Bratislave platíte 330 alebo 650 eur. Cestu k novému bytu takto otvoríme napríklad pre policajtov, zdravotné sestry či začínajúcich učiteľov. Jednoducho pre sociálne skupiny, ktoré si dnes nemôžu dovoliť vziať hypotéku, keďže cena priemerného dvojizbového bytu v Bratislave sa pohybuje okolo 240-tisíc.
Vytvárame ekosystém, ktorý cez rôzne mechanizmy zlacňuje bývanie a robí ho dostupným pre sociálne skupiny, ktoré by inak boli vylúčené. A nie je to ich chyba, ide totiž o ľudí, ktorí pracujú, ale v oblasti, ktorá nie je ohodnotená primerane k rastu cien nehnuteľností. Tieto ceny rastú veľmi rýchlo, no platy rastú iba tretinovým tempom.
Áno a každá krajina to bude musieť nejako riešiť. Zrazu tu máte obrovské množstvo ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť bývanie.
Nejde iba o DPH. Počítame zhruba s 10-percentnou úsporou oproti nákladom, ktoré sú bežné pri komerčnom rozpredávaní jednotlivých bytov. Vyplýva to z viacerých faktorov, nemusíte napríklad robiť marketing, nemusíte mať vzorové byty a podobne. Odpadávajú viaceré činnosti, pretože štát dodá realitnému fondu nájomcov, ktorí sa dopredu prihlásia, celá budova bude dopredu vybookovaná.
Projekcie teda hovoria zhruba o desaťpercentnej úspore nákladov a nie je to niečo, čo sme si „vycucali z prsta“ – analýzy robili popredné realitné firmy na Slovensku. Motiváciou pre developera je zasa rýchla „otočka“ projektu. Keď sa rozpredáva po jednotlivých bytoch, trvá to aj niekoľko rokov, ide o veľké množstvo zákazníkov. No keď developer postaví projekt pre realitný fond, ktorý má investičnú zmluvu so štátom, celá vec sa vybaví veľmi rýchlo.
V prvom rade vznikne agentúra, ktorá je akýmsi poradným grémiom vlády, je regulátorom a jej primárnym cieľom je zistiť dopyt. Musíme presne vedieť, koľko bytov a kde potrebujeme. No nechceme, aby táto agentúra bola akousi mocenskou jednotkou, a preto som trval na tom, že všetky dokumenty, ktoré pripraví, musí schváliť vláda.
Na základe zisteného dopytu uzatvoria investičné fondy zmluvu so štátom. Tieto zmluvy bude musieť schváliť vláda, rovnako ako schvaľuje investičné zmluvy na veľké priemyselné podniky. Investičný fond sa v tejto zmluve zaviaže dodať byty podľa jasne určených podmienok. Čiže ak vláda v tom období určí, že výška regulovaného nájmu bude napríklad osem eur za meter štvorcový, tak investičný fond sa v zmluve zaviaže, že byty, ktoré postaví, bude prenajímať za túto sumu výmenou za určité benefity, ako napríklad päťpercentná DPH. Bude tak mať zabezpečený výnos okolo 3-3,5 percenta. V komerčnom sektore by mal vyšší výnos, no zároveň by mal aj vyššie riziko toho, že projekt zlyhá.
Áno, možnosť umiestnenia zdrojov na 25 rokov s garanciou stability prostredia je pre nich určite zaujímavá. Investičný fond od nás nepotrebuje ani daňové úľavy, potrebuje iba jasne a zrozumiteľne nastavené investičné prostredie a garanciu vlády, že to prostredie sa nebude každú chvíľu meniť, pretože to by mohlo znehodnotiť investíciu. Za týchto podmienok dokážu veľké nadnárodné globálne fondy vložiť do tohto typu projektov naozaj veľké prostriedky.
Máme poradcov, s ktorými spolupracujeme, ide o globálnych poradcov z oblasti realít, ktorí vedú neformálnu komunikáciu týmto smerom.
Ide o to, ako má fond nastavený rizikový profil. Sú fondy, ktoré sú nastavené oportunisticky a aj za cenu rizika idú za vyšším výnosom. No potom sú rôzne dôchodkové fondy, ktoré si kvôli regulácii toto riziko dovoliť nemôžu. V ich prípade realitné investície s pomerne garantovaným dlhodobým výnosom musia tvoriť gro ich portfólia, aby neohrozili investície.
Spätná väzba je taká, že áno. Len aby ste mali predstavu, v susednej Viedni fondy do tohto typu nájomných bytov idú a výnosy sa pohybujú pod tromi percentami, v Berlíne je to 2,6 percenta. My máme, samozrejme, vyšší rizikový profil ako Rakúsko alebo Nemecko, ale snažíme sa to kompenzovať garanciou stability regulačného prostredia, aby sme takto udržali očakávaný výnos na prijateľnej úrovni.
Regulované nájomné je zatiaľ myslené tak, že vždy bude v zmluve s investorom nastavené na nejaké časové obdobie. Vláda nariadením určí výšku nájomného napríklad na určitý rok. Keď v tom roku investičný fond uzavrie zmluvu o výstavbe bytov, zaviaže sa, že v týchto bytoch bude 25 rokov udržiavať výšku nájomného, ktoré platilo v roku uzatvorenia zmluvy. Samozrejme s tým, že sa to bude upravovať podľa inflácie. Ľudia jednoducho musia vedieť, že nájom, ktorý budú platiť, neexploduje. Musí tam byť stabilita bez ohľadu na to, ako sa bude vyvíjať trh s komerčným nájomným.
Áno, je možné, že aj s ohľadom na vývoj cien na trhu vláda určí v jednom roku nájomné napríklad na sedem eur za meter štvorcový a v druhom roku zasa na osem eur. Takže bytovka, ktorá bude skolaudovaná v roku 2024, bude mať napríklad nájomné 300 eur a tá, čo v roku 2026, už 330. Ale zároveň ako nájomca viete, že keď do toho za túto cenu pôjdete, tak túto úroveň budete platiť minimálne 25 rokov.
Nie je to tak. Fond vie, za akých podmienok v danom roku do toho išiel, a tieto podmienky budú pre jeho projekt platiť 25 rokov. Pre fond platí výška nájmu, ktorá platila v roku podpísania zmluvy. Vláda však musí mať istú mieru flexibility, pretože ak sa ceny nastavia príliš nízko, v nasledujúcich rokoch už do výstavby nikto nepôjde. Cieľ, ktorý však držím, je, že rozdiel medzi štátom regulovaným nájmom a komerčným nájmom, respektíve hypotékou, musí byť 30 percent. Prepočty však ukazujú, že v niektorých regiónoch to bude omnoho viac.
Áno, prenecháva sa to na úroveň nariadenia vlády, aby bola zachovaná flexibilita. Dopyt sa totiž líši v čase aj priestore. Dnes máme policajtov, zdravotné sestry či učiteľov, ale to neznamená, že o päť rokov to bude rovnaké. Máme dopyt aj z oblasti priemyslu. Všetko sa teda bude vyvíjať od dopytového modelu, ktorý bude spravovať spomínaná agentúra. Vďaka nemu budeme vidieť, koľko sa hlási zdravotných sestier, zamestnancov z výrobného sektora a podobne. Na základe toho bude možné v softvéri zadefinovať poradovníky, pričom vzorec, podľa ktorého sa poradie určí, sa bude upravovať nariadením vlády podľa aktuálnych priorít.

Určite, aj to je sociálny aspekt. Tento projekt má plniť aj túto sociálnu úlohu. Otvárame takto sektor bývania úplne iným skupinám, úplne iným typom ľudí. Keď teraz príde do banky zdravotná sestra, tak ju vysmejú. V našom systéme má šancu. No treba povedať aj to, že náš model má stanovenú aj dolnú hranicu príjmu, čiže ľudia musia preukázať, že budú schopní nájomné splácať, nemôže ísť o odkázané osoby. To je iná skupina ľudí, ktorej pomáhame inými nástrojmi. Môže sa zároveň vytvoriť akási dotácia, cez ktorú sa tejto skupine bude s platením tohto nájmu pomáhať.
Áno, bolo kritizované, že to bude aj pre domácnosti, ktorých príjem je okolo štyritisíc eur. Vyplýva to z toho, že horná hranica je nastavená ako šesťnásobok životného minima. Keď sme spracovávali finančný model, nechali sme si vytiahnuť dáta zo Sociálnej poisťovne. Povedal som im, nech nám vytiahnu čísla o priemerných platoch vrátane bonusov zamestnancov v 20 najväčších firmách v krajine, ale nech odpočítajú manažment.
No a vyšlo nám, že ak by sme tú hranicu dali nižšie, vypadli by nám napríklad aj mladí manželia pracujúci vo Volkswagene. No zo strany priemyselných firiem máme veľký dopyt po takýchto bytoch, aby vedeli pritiahnuť ľudí. Je teda na rozhodnutí vlády, či bude chcieť dať nájomné byty napríklad pracovníkom v priemysle. No ak bude horná hranica príliš nízka, automaticky zo systému vypadnú.

Zmeny vychádzali z politickej dohody, ktorá mala dve požiadavky. Prvá bola, že tendre musia byť transparentnejšie. To sme splnili tým, že všetky obstarávania vo vyššej hodnote ako 10-tisíc eur sa budú musieť diať na elektronickej platforme. Nebude sa teda dať obstarávať cez prieskum trhu, ako sa to dnes dialo pri 70 percentách podlimitných zákaziek. Systém bude oveľa otvorenejší.
Obstarávania musia byť aj kratšie a to zákonom dosahujeme. Ukážem to na stavebných zákazkách. Dnešnú hranicu zákazky s nižšou hodnotou dvíhame zo 180-tisíc na 300-tisíc. Ak máte teda stavbu do 300-tisíc eur, musíte zákazku zverejniť na elektronickej platforme, ale nemusíte postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní.
Potom máme druhý priestor a to sú zákazky od 300- do 800-tisíc. Pri nich sme vylúčili námietky. Všetko ide cez elektronický systém. Môžete podať podnet so žiadosťou o nápravu na úrad pre verejné obstarávanie. Úrad to preverí a môže podnet uznať ako správny alebo ho zamietnuť. Týmto predídeme blokovaniu tendrov, nedajú sa robiť žiadne neoprávnené obštrukcie a obstarávania sa zrýchlia.
Nasleduje hranica od 800-tisíc eur do 3 miliónov, kde sú prípustné námietky a úrad sa nimi musí zaoberať, ale námietky nemajú odkladný účinok. Napríklad ste starosta, staviate bytovku za 2,5 milióna, niekto vám dá námietku, ale keď ste presvedčený o tom, že námietka je len obštrukcia a neslúži na nápravu situácie, tak staviate ďalej, uzavriete zmluvu, dokončíte, odovzdáte a skolaudujete stavbu. Ste v riziku, že keď sa námietka ukáže ako oprávnená, dostanete dvojnásobnú pokutu.
To je rétorika jedného liberálneho denníka, nikoho iného. S pánom Hlivákom máme nadštandardné vzťahy. Na začiatku bol vyrušený, ale potom sme si sadli, vysvetlili si, čo a ako chceme robiť. Situácia sa upokojila, pán Hlivák prebral a podporil všetky naše návrhy, my sme akceptovali veľa z ním pripravených administratívnych opatrení. Navyše mám sedemstranovú excelovú tabuľku politických priorít, na ktorých koaliční partneri trvali, aby sa vyskytli v tom zákone. To som musel povinne zapracovať. Revolúcia vo verejnom obstarávaní sa však udiala. V plnej miere.
Keď robíte veľké prierezové reformy, ako to robím ja, tak samozrejme, že nebudete populárny.
Projekt sa vždy posudzuje na konci. Všetko, čo som chcel mať v zákone o verejnom obstarávaní, tam je do poslednej bodky. Nešiel som do politiky s tým, že tam budem obľúbený. Niekedy sa s úsmevom pozerám na kolegov, ktorí si myslia, že predstavia reformu a všetci ich pochvália. Nikto vás nikdy nepochváli. Nemám problém byť „za zlého“. Keď vychádzate z advokácie ako ja, tak tam si na to zvyknete. (Smiech.)
Má to dva rozmery. Prvý je procesný, druhým je výkon vplyvu v území. Procesná vec je v tom, že keď donesiete žiadosť na úrad a tá má všetky prílohy, tak úrad by o nej nemal meditovať štyri mesiace, ale už v ten deň by mal začať konať, načas vydať uznesenie o začatí konania, má dodržiavať lehoty a správať sa v súlade so zákonom. Nemá od vás pýtať nezmyselné doklady, ktoré sa nedajú zohnať, nemá robiť obštrukcie a blokovať vás. Niečo iné je výkon vplyvu na území, čo znamená rozhodovanie o tom, kde bude športovisko, bytový dom či iné nehnuteľnosti, zeleň... Sem patrí aj kontrola dodržiavania týchto rozhodnutí.
V novom stavebnom zákone robíme to – a to som dohodol aj so Združením miest a obcí Slovenska –, že procesná časť a stráženie regulárnosti a zákonnosti toho procesu je predmetom preneseného výkonu štátnej správy a ten si štát berie naspäť, lebo sa to pri samosprávach jednoznačne neosvedčilo, je tam vysoká miera nezákonnosti a štát musí na nápravu nezákonných rozhodnutí mestských a obecných úradov vynakladať peniaze.
Na druhej strane, výkon vplyvu samosprávam posilňujeme, dávame im oveľa väčšiu právomoc pri vydávaní tzv. záväzných stanovísk o súlade s územným plánom. Tie sú podkladom na to, aby ste vôbec mohli začať stavebné konanie. Keď v budúcnosti budete mať projektovú dokumentáciu, dáte si žiadosť na mestský úrad, aby vám posúdili súlad vášho projektu s územným plánom. Stanovili sme im fixnú lehotu, takže ak ide napríklad o rodinný dom, musia vám odpovedať do 30 dní. Ak neodpovedia, tak zákon predpokladá, že súhlasia. Pri väčších stavbách je to 60 dní, pri priemyselných areáloch je to 90 dní. Len čo máte odpoveď od mesta, tak začnete proces stavebného konania, ktoré prebehne rýchlo.
Keď nám prejde zákon v druhom čítaní, tak predpokladám, že bude trvať maximálne rok a pol, kým sa to stane. To znamená leto 2023.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.