Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Politika
24. október 2020

K veci

Obrana života nie je vnucovaním náboženstva

O katolíckych politikoch, ktorí podporujú potraty.

Obrana života nie je vnucovaním náboženstva

Súčasný guvernér štátu New York Andrew Cuomo (vpravo) so svojím otcom, bývalým guvernérom Mariom Cuomom, po víťazstve v kongresových voľbách 2. novembra 2010 v New Yorku. TASR/AP

Kniha Mario Cuomo: The Myth and the Man (Mario Cuomo: Mýtus a skutočnosť), ktorú napísal George Marlin, predstavuje dôležitý príspevok k tomu, aby sme lepšie pochopili hanebnú skutočnosť v americkom politickom živote: významné percento politikov, ktorí sú najurputnejšími zástancami pokračujúcej legalizácie potratov na požiadanie, sú pokrstení katolíci, dokonca takí, ktorí chodia na omšu a často zdôrazňujú a pripomínajú voličom, aké je náboženstvo v ich živote dôležité.

Marlin nedávno ukázal prepojenie medzil Mariom Cuomom a Joeom Bidenom. Biden a Cuomo majú tú istú dilemu, ktorú si sami spôsobili: ako zmieriť svoje vyznanie viery v pravdu katolicizmu s túžbou byť zvolený do vysokého úradu ako kandidáti militantne propotratovej Demokratickej strany?

Ich odpoveďou je predstieranie, že medzi ich vierou a politikou nie je žiadny konflikt. Dokonca ich viera údajne núti podporovať a chrániť legalizovaný potrat, aby sa vyhli nábožensky netolerantnému pokusu prinútiť ľudí dodržiavať čosi, v čo každý neverí: katolícke učenie, ktoré stigmatizuje potrat ako zo svojej povahy zlý.

S týmto cieľom musia minimalizovať závažnosť potratu a opozíciu Cirkvi voči tomuto zabíjaniu nevinných ešte nenarodených detí musia zredukovať na záležitosť sektárskeho „katolíckeho“ pravidla, ktoré nemožno vnucovať nášmu národu, kde je väčšina nekatolíckych občanov.

Prečo by potom mal zodpovedný katolícky politik čo i len uvažovať nad tým, že by sa pokúšal „vnucovať“ svoje presvedčenie ostatným americkým spoluobčanom? Podľa tejto logiky má katolícky politik povinnosť nesnažiť sa ukončiť potraty, lebo by to znamenalo snažiť sa nútiť nekatolíkov, aby sa správali podľa katolíckeho učenia, hoci katolicizmus nevyznávajú.

Nie je ťažké odhaliť intelektuálnu nedôslednosť tohto postoja a Marlin uvádza zničujúce kritiky, ktoré Cuomo dostal počas mnohých rokov, čo sa snažil obhájiť neobhájiteľné.

Podľa učenia Cirkvi už samotný ľudský rozum dokáže ukázať, že zničenie ľudského života v matkinom lone predstavuje závažné porušenie práva na život nevinnej ľudskej bytosti. Štát má striktnú morálnu a právnu povinnosť chrániť právo na život u tých, ktorí podliehajú jeho autorite. Je potrebné zaručiť, aby tí, čo majú na starosti spoločnosť, chránili toto všeobecné ľudské právo pred násilnými skutkami.

Zákonom povolené zabíjanie nenarodených detí je strašným prečinom proti spravodlivosti, ktorý by nikto, najmä nie katolík, ktorý uznáva Boží zákon, nemal brať ako vec, na ktorej sa môžu rozumní ľudia nezhodnúť. Tí, ktorí podporujú legalizáciu potratu, sú zástancami čohosi, čo je v skutočnosti kriminálnou praktikou, ktorá ničí nevinné životy. V spravodlivom spoločenskom poriadku o tejto veci niet čo diskutovať.

Marlin cituje pomocného biskupa newyorskej arcidiecézy Austina Vaughana, ktorý reagoval na Cuomove pokusy obhájiť svoju podporu potratov, akože je v súlade s jeho katolíckou vierou: „Podľa mňa je hrozné a absolútne protirečivé, keď niekto najprv povie, že je osobne proti potratu a potom, že nikto viac nebojoval za potraty pre chudobné ženy ako on. Myslím, že keď veriaci a vzdelaný katolík zaujme takéto stanovisko, veľmi vážne riskuje, že pôjde rovno do pekla.“

Cuomova reakcia: „Má plné právo prekliať človeka do pekla, aj keď je to odporné. Vy [New York Post] máte plné právo to zverejniť... Ženy majú právo na potrat. Ja budem chrániť toto právo rovnako, ako budem chrániť jeho právo prekliať ma.“

Všimnime si, že opatrný majster slova Cuomo hrubo dezinterpretoval Vaughanove varovania tak, že ho preklína do pekla, a svoju odsudzujúcu poznámku „aj keď je to odporné“ vynecháva pri obrane „práva na potrat“. Keby povedal: „Ženy majú právo na potrat, aj keď je odporný,“ poskytol by záblesk dôkazu, že je naozaj proti nemu, že naozaj prijíma učenie Cirkvi a snaží sa podľa neho žiť.

Inzercia

Marlin cituje Cuomovo vyjadrenie pre The New York Times: „Pre kresťanov je vzorom Kristus. A ten nám dal učenie, ktoré nikde nespomína potrat. Veľmi sa nezameriaval na zákazy. Držal sa bokom od politiky – odmietol zapísať sa do strany zelótov.“

Tváriť sa, že Ježiš Kristus nie je proti potratom, že dal iba málo zákazov, ak vôbec nejaké, a nemal čo povedať k politike, je nehorázna a účelová lož. Nepočúvame však, ako mnohí katolícki zástancovia takzvaných potratových práv uvádzajú zdanlivé argumenty, aby získali hlasy a ubezpečili verejnosť, najmä katolíckych voličov, že nábožní ľudia, ktorí sú oddaní svojej viere rovnako ako kedysi Mario Cuomo, by mali podporovať legalizáciu potratu?

Marlin podrobne uvádza Cuomovu desaťročia trvajúcu snahu vykresliť sa ako skutočného služobníka všetkého ľudu, keď sa ho snažil presvedčiť, že ho ako ohľaduplný a veriaci katolík chvályhodne chráni pred tým, aby mu jeho náboženstvo v otázke potratu niečo vnucovalo.

Túto komplikovanú stratégiu stále používajú tí, ktorí si viac cenia dosiahnutie moci než svoju povinnosť urobiť ako nasledovníci Ježiša Krista všetko možné na ochranu nevinných nenarodených detí pred legálnym usmrtením vo vlastnej krajine. Podpora Roe verzus Wade je hanebná, no snaha ospravedlniť túto podporu tvrdením, že veriaci katolík nesmie „vnucovať“ svoje náboženské presvedčenia iným, je ešte horšia.

Čo takto jednoducho presvedčiť ostatných, že právo na život je základným ľudským právom, ktoré za také uznávajú nielen veriaci katolíci, ale aj mnohí iní? Slovo „vnucovať“  politici hojne používajú vtedy, keď nechcú verejne obhajovať postoj, ktorý údajne osobne zastávajú. Zdá sa však, že nemajú problém „vnucovať“ manželstvo gejov, transrodovú ideológiu a ešte oveľa viac, keď im to vyhovuje.

Na varovanie biskupa Vaughana svojmu spoluveriacemu Mariovi Cuomovi by mali pamätať všetci rovnako zmýšľajúci politici, najmä katolíci, ktorí by sa mali oveľa väčšmi starať o to, čo sa stane, keď sa im raz skončí krátky čas na tejto planéte, než o akúkoľvek verejnú funkciu, ktorú môžu dosiahnuť na tomto svete.

P. Gerald E. Murray J.C.D. je kánonický právnik a farár vo farnosti sv. Rodiny v New Yorku.

Pôvodný článok: Defending Life Is Not „Imposing“ Religion. Preložil: Matúš Sitár.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Odporúčame