Všetko najlepšie, „sommo poeta“! 750 rokov Danteho

Všetko najlepšie, „sommo poeta“! 750 rokov Danteho
Ak máme veriť odborníkom – a občas im nie je dôvod neveriť – niekedy počas týchto dní v znamení blížencov si pripomíname 750. výročie narodenia najväčšieho katolíckeho básnika a možno aj najväčšieho básnika v celých ľudských dejinách, Danteho Alighieriho. 562px-dante03a.jpg ...
7 minút čítania 7 min
Vypočuť článok
Všetko najlepšie, „sommo poeta“! 750 rokov Danteho
0:00
0:00
0:00 0:00
Robert Royal
Robert Royal
Šéfredaktor The Catholic Thing a prezident Faith & Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) vo Washingtone D.C. Jeho najnovšou knihou je A Deeper Vision: The Catholic Intellectual Tradition in the Twentieth Century (Hlbší pohľad: Katolícka intelektuálna tradícia v dvadsiatom storočí).
Ďalšie autorove články:

Žitá viera Milovať Boha celou mysľou

Pápež Lev XIV. Augustín, augustinianizmus a pápežský moment

Dobový trend Kuriózna kariéra kultúrneho kresťanstva

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Ak máme veriť odborníkom – a občas im nie je dôvod neveriť – niekedy počas týchto dní v znamení blížencov si pripomíname 750. výročie narodenia najväčšieho katolíckeho básnika a možno aj najväčšieho básnika v celých ľudských dejinách, Danteho Alighieriho.

Sme si tým dosť istí, lebo o svojom astrologickom znamení nás informuje sám Dante, a rovnako môžeme mať istotu aj o rokoch jeho narodenia a smrti (1265 - 1321). Je toho dosť, čo o ňom nevieme, ale vieme o ňom oveľa viac než napríklad o Shakespearovi, vďaka relatívne vysokému stupňu vzdelanosti v Danteho stredovekej Florencii.

Dalo by sa dokonca povedať, že je jednou z prvých postáv na pomedzí stredoveku a renesancie, čo z neho robí jedinečného predstaviteľa veľkej teologickej, filozofickej a kultúrnej syntézy stredoveku a zároveň pozoruhodný príklad toho, ako majú skutoční ľudia reálne žiť toto vznešené kresťanstvo.

V Taliansku sa organizujú rozličné podujatia, ktoré si pripomínajú jeho život. Predovšetkým vo Florencii, ktorá Danteho poslala do vyhnanstva, hoci v tomto meste zastával najvyšší úrad ešte skôr, než mal tridsaťpäť rokov, a ku ktorej mal potom už celý život vzťah, v ktorom sa láska miešala s nenávisťou. (Nehovoriac o vzťahu čistej nenávisti voči pápežovi Bonifácovi VIII., ktorý sa podieľal na jeho vyhnaní.)

Taliansky herec Roberto Benigni („Život je krásny“), ktorý sa pred pár rokmi naučil naspamäť celú Božskú komédiu a urobil z nej nahrávku (hoci je Žid), usporadúva verejné čítania. Talianska kozmonautka Samantha Cristoforettiová nedávno na medzinárodnej vesmírnej stanici recitovala prvý spev Danteho Raja, ktorý sa začína slovami:

Preniká sláva Hýbateľa sveta
cez celý vesmír; ale v jednej sfére
jej lúče viac, kým inde menej svietia.

Večnou Danteho témou je láska, „Láska, čo slnko pohýna i hviezdy,” ako naostatok povedal v slávnom poslednom verši svojej rozsiahlej (i keď nie dajako zvlášť dlhej) básne Božská komédia. K tomuto vrcholu Božej lásky však dospel až potom, ako prešiel všetkým, čo stredovek poznal o zemi, pekle, očistci a nebi, pred konečným blaženým nazeraním, vychádzajúc z celkom obyčajnej ľudskej lásky muža Danteho k žene Beatrice. Literatúra, teológia či filozofia nepoznajú nič, čo by sa hoci len vzdialene podobalo na toto skúmanie celého spektra našich lások.

Dante ukazuje chvíľu, keď mu do života vstúpila láska, vo svojom prvom dokončenom diele Nový život. Bol ešte chlapcom, keď po prvýkrát uvidel Beatrice, vtedy ešte mladé dievča, a bol omráčený. Táto udalosť ho vovádza do „nového života“, v ktorom sa miešajú rozličné žiale a zistenia, až napokon Beatrice zomiera ešte ako mladá žena a on má neobvyklý zážitok:

„Bolo mi dané prekrásne videnie: videl som veci, ktoré ma utvrdili v tom, že už nebudem hovoriť o tejto blaženej duši až do chvíle, kým toho nebudem väčšmi hodný. O to sa snažím, namáham sa zo všetkých síl a ona to veľmi dobre vie. Preto ak bude blažená vôľa toho, ktorý je životom všetkého, aby môj život trval ešte pár rokov, dúfam, že sa mi podarí napísať o nej niečo, čo ešte nikdy nikto o žiadnej žene nenapísal.“

Dante hovorí „väčšmi hodný“ a „namáham sa zo všetkých síl“ a myslí to vážne. Absolvoval náročný študijný program u dominikánov (učiteľom mu nebol nik iný, než Remigio dei Girolami, jeden z prvých študentov Tomáša Akvinského) a u františkánov vo Florencii.

Študoval tak usilovne, až sa mu na istý čas zahmlil zrak. To však nespôsobilo, že by sa z neho stal nudný akademik. Básnické nadanie pozdvihlo všetku jeho učenosť k absolútne veľkolepej vízii lásky šíriacej sa celým vesmírom. Sv. Augustín hovoril nezabudnuteľným spôsobom o ordo amoris („poriadku lásky“) a tvrdil pondus meum, amor meus („mojou tiažou je moja láska“). Dante však ukazuje, čo to znamená.

Ja osobne som Danteho vyučoval mnohokrát a ľudia si ho dosť často nedokážu vychutnať, lebo sa, na rozdiel od neho, zamotávajú v pokusoch dešifrovať význam jednotlivých stretnutí s konkrétnymi ľuďmi v rozličných okruhoch pekla, na rímsach očistcovej hory a v koncentrických sférach raja. Ako však pochopila veľká Dorothy Sayersová, keď prvýkrát čítala Danteho, predovšetkým si uňho treba vychutnať to, že „rozpráva príbeh“.

Z čisto astronomického hľadiska použil Dante ptolemajovský geocentrický systém, aby podal starostlivo vyvážené zhodnotenie a systematickú prezentáciu zla v zatratených dušiach, pomalého procesu očisťovania tých, čo sú na ceste, ba dokonca aj rozličného stupňa blaženého nazerania, ktoré zakúšajú ľudia v nebi.

Danteho Božskú komédiu si v slovenskom preklade Jozefa Felixa a Viliama Turčányho môžete prečítať online tu: Peklo, Očistec, Raj.

S týmto cieľom mobilizuje prakticky všetko, čo stredovek poznal o Biblii, klasickom svete, dejinách, literatúre, filozofii, teológii, astronómii, astrológii, geografii, politike, morálke, mystike a všetkom ostatnom, čo vám len napadne. Preto sa aj v jednotlivých regiónoch druhého sveta stretáva s „tieňmi“ takých rozličných postáv, akými boli Vergílius a Homér, Platón a Aristoteles, Odyseus a Mohamed, Saladin a Manfréd, Tomáš Akvinský, Bonaventúra, Bernard z Clairvaux a mnohé iné menej známe (ba i celkom neznáme) duše roztrúsené po celom vesmíre.

Je to svojím spôsobom Summa, no prezentovaná formou množstva dramatických stretnutí, ktoré vťahujú čitateľa do živého prúdu lások tak, ako žiadne iné dielo svetovej literatúry. Božská komédia patrí ku klasike, pri ktorej má človek pocit, že si ju ešte musí prečítať, aj keď ju už čítal miliónkrát.

Niektorí ľudia si myslia, že víziu, ktorú predstavuje, nahradila moderná veda. Rozhodne to platí o vtedajšom kozme, no Dante ho vlastne celý čas len používa na to, aby predstavil úplnú víziu Boha a duše. A tú veda nielenže nenahradila, ale ani nahradiť nemôže.

Ak teda hľadáte niečo dobré, čo ponúka klasické kresťanstvo v atraktívnej forme, na čo ešte čakáte?

Robert Royal
Autor je šéfredaktor The Catholic Thing a prezident Faith & Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) vo Washingtone D. C. Jeho najnovšia kniha je
The God That Did Not Fail: How Religion Built and Sustains the West (Boh, ktorý nezlyhal: Ako náboženstvo vybudovalo a udržiava Západ).

Pôvodný text: Happy Birthday, ‘Sommo Poeta’, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
láska vesmír Božská komédia K veci
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť