Srí Lanka tri mesiace po teroristických útokoch: otrasy a otázniky

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Srí Lanka tri mesiace po teroristických útokoch: otrasy a otázniky

Srílanskí policajti ukazujú zástavu s nápisom v arabčine "Boh neexistuje, iba Alah" v meste Ampara 28. apríla 2019. Foto - TASR/AP

Či niekedy budú objasnené všetky okolnosti z pozadia teroristických útokov na kostoly a hotely na Srí Lanke, je veľmi otázne.

Bez našich podporovateľov by tento článok nevznikol. Viac ako dve tretiny našich darcov nás podporujú pravidelne.

>>PRIDAJTE SA AJ VY.<<

Ako prvý sa k zničujúcim útokom na kostoly a medzinárodné hotely počas tohtoročnej veľkonočnej nedele na Srí Lanke prihlásil takzvaný Islamský štát (IS). Teror, ktorý si vyžiadal 258 smrteľných obetí a vyše 600 zranených, mal byť „pomstou za Christchurch“, kde fanatický pravicový radikál zastrelil v dvoch mešitách 51 moslimských veriacich.

Súvislosť medzi týmito útokmi je však nepravdepodobná. Delilo ich len päť týždňov a dva dni, čo je príliš málo času na dokonalé naplánovanie a vykonanie série útokov na tri kostoly a tri hotely v rozličných častiach Srí Lanky.

Vyšetrovanie polície rýchlo viedlo k srílanskej džihádistickej skupine National Thowheeth Jamath (NTJ), ktorá mala mať bližšie skôr k teroristickej organizácii al-Káida.

Chytili organizátora teroru

Za hlavného organizátora teroru je považovaný Zahran Hashim, radikálny kazateľ z východu krajiny, ktorý pri atentáte na hotel Shangri-La v srílanskom hlavnom meste Colombo odpálil aj seba. Nie všetci fanatici zašli tak ďaleko, ale stiahli sa do zahraničia. Do ich hľadania sa pustil Interpol.

Táto medzinárodná organizácia kriminálnej polície medzičasom zaznamenáva značné úspechy. Na Blízkom východe zatkla piatich aktivistov NTJ a obratom ich odovzdala Srí Lanke. Bol medzi nimi aj 29-ročný Hayathu Mohamed Ahmed Milhan, ktorý je považovaný za osnovateľa teroru popri Zahranovi Hashimovi.

Srílanská vláda sa neusiluje o intenzívne vyšetrovanie. Dôvod? Existuje priveľké nebezpečenstvo, že by mohlo preukázať jej značné zlyhania. Zdieľať

To zďaleka neboli prvé zatknutia. Na Srí Lanke polícia zatkla vyše sto osôb. Išlo o domácich a prevažne o Tamilov, čo ozrejmuje, ako miestne etnicko-náboženské napätia žičili teroru. NTJ založili moslimskí Tamilovia, ktorí žijú predovšetkým na východe krajiny. 

Moslimovia predstavujú necelých desať percent z približne 21 miliónov obyvateľov Srí Lanky. Na ostrove dominuje budhizmus, ku ktorému sa hlási vyše 70 percent obyvateľov. Dobrých dvanásť percent predstavujú hinduisti a 7,4 percenta kresťania. 

Je otázne, či niekedy budú objasnené všetky okolnosti z pozadia

Dosiaľ bol teror islamských fanatikov namierený predovšetkým proti budhistickým inštitúciám. To, že cieľom ich útokov sa teraz stali aj kresťania, naznačuje úzke medzinárodné prepojenie NTJ. V každom prípade mnohí ľudia na Srí Lanke neveria tomu, že by doposiaľ do značnej miery neznáma teroristická organizácia NTJ dokázala uskutočniť takúto sériu útokov bez medzinárodnej podpory.

Či budú niekedy objasnené všetky okolnosti z pozadia, to je veľmi otázne, pretože srílanská vláda sa neusiluje o intenzívne vyšetrovanie. Dôvod? Existuje priveľké nebezpečenstvo, že by mohlo preukázať jej značné zlyhania.


Policajné kontroly niekoľko dní po teroristických útokoch. Foto - TASR/AP

Medzičasom je známe, že srílanská polícia bola 11. apríla tohto roku varovaná zahraničnými tajnými službami pred útokmi NTJ, no predpokladalo sa, že terčmi budú budhistické chrámy. Toto varovanie zjavne nebolo brané vážne. 

Začiatkom júla srílanská polícia zatkla svojho šéfa Pujitha Jayasundaru a bývalého tajomníka ministerstva obrany Hemasiriho Fernanda. Títo dvaja vysokí štátni úradníci boli obvinení, že nezalarmovali bezpečnostné orgány a takto napomohli veľkonočným teroristickým útokom na tri kostoly na Srí Lanke a tri hotely v hlavnom meste Colombe.

Obidvaja vysokí funkcionári však tvrdia, že informovali prezidentský úrad, no prezident Maithripala Sirisena nebral vážne tieto hrozby. Naproti tomu srílanský prezident trvá na tom, že varovania sa k nemu nedostali. Sirisena je aj ministrom obrany a verejného poriadku, a teda je zodpovedný za bezpečnosť srílanského štátu.   

Odkaz od redakcie POSTOJA: Potrebujeme vás!

Články na Postoji nie sú spoplatnené, aby ich mohlo čítať čo najviac ľudí. Vznikajú najmä vďaka pravidelnej mesačnej podpore od čitateľov, ľudí, ako ste vy. Budeme si veľmi vážiť, ak nás budete podporovať. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe článkov, ako je tento. 

Ďakujeme!

 

Budhisti verzus moslimovia

V mnohých častiach Ázie sú značné napätia medzi budhistami a moslimami. Radikálne budhistické mníšske organizácie otvorene využívajú útoky pre svoju politickú agendu. Presadzujú, aby v priebehu vyšetrovaní všetci moslimskí ministri a guvernéri na Srí Lanke museli dať k dispozícii svoj úrad.

„Poprosil som moslimských politikov o to, aby odstúpili. V tom prípade tu môžeme riešiť problémy lepšie,“ vyhlásil hovorca radikálov Galagoda Gnanasara. Takisto sebavedome bráni politickú rolu kléru v sporoch: „Moslimská komunita tu v krajine musí pochopiť, že máme dočinenia s medzinárodným terorom. Naši náboženskí vodcovia si musia plniť svoju úlohu, a teda musia diskutovať o tom, ako sa tu vyučuje Korán.“

Galagoda Gnanasara je spornou osobnosťou a nie je reprezentatívny pre budhistický klérus. Pre štvanie proti moslimom bol dokonca raz odsúdený na trest odňatia slobody, avšak srílanský prezident ho včas omilostil.

Medzi moslimskými Tamilmi sa odohrávala plazivá radikalizácia. Zdieľať

Na tomto spore sa jasne ukazujú silné etnicko-náboženské napätia. V roku 2009 bola síce ukončená 25 rokov trvajúca občianska vojna medzi prevažne hinduistickými Tamilmi a armádou a Tamilom boli priznané určité práva na autonómiu, no medzi moslimskými Tamilmi sa odohrávala plazivá radikalizácia.

V ich baštách na východe Srí Lanky je v každodennom živote stále ťaživejšia intolerancia voči všetkému, čo nezodpovedá predstavám prísne veriacich, a toto má svoje korene v rastúcom arabskom vplyve.

Militantné spory medzi moslimami a budhistami neboli žiadnou zriedkavosťou. Keď štyria mladí moslimovia zavraždili v marci 2018 mladého budhistického kamionistu, začala sa dobre organizovaná vlna násilia proti obchodom, zariadeniam a súkromným domom moslimov.

Vzťah kresťanov k moslimom je otrasený

NJT sa teraz podarilo hlboko otriasť aj krehkým, ale celkovo pokojným spolunažívaním medzi kresťanmi a moslimami. Napriek zákazu vychádzania došlo k útokom na mešity a moslimské obchody, pri ktorých zomrel jeden človek.

Ani symbolické gestá náboženských autorít nedokázali dosiaľ odbúrať napätia. Takto napríklad zástupcovia moslimského zastrešujúceho združenia ACJU (All Ceylom Jamiyyathul Ulama) navštívili spoločne s colombským arcibiskupom Malcolmom a kardinálom Ranjithom zničený Kostol sv. Sebastiána v Negombe. 

Ich apely na zmierenie spôsobili v obetiach a ich rodinných príslušníkov skôr zatrpknutie, cítili sa byť ponechaní sami so svojou bolesťou. A tak arcibiskup Ranjith musel konštatovať, že nedokáže urobiť veľa, „aby utešil svoju zranenú komunitu“. Mnohí veriaci sú presvedčení, že NTJ požíva značné sympatie v moslimských komunitách. 


Kostol sv. Sebastiána v meste Negombo po explózii 21. apríla 2019. Foto - TASR/AP

Podľa arcibiskupa „ťažkosti nie sú úplne prekonané. Vďaka pomoci, ktorú sme dostali na medzinárodnej úrovni, sa začali projekty pomoci rodinám z duchovného a psychologického hľadiska, ako aj projekty rehabilitácie zranených“.

Medzičasom boli znovu otvorené všetky dotknuté chrámy a „fungujú na 90 percent. Samotní veriaci nás žiadali, aby sme v nich znovu začali sláviť sväté omše. Dnes sú takmer pravidelné, ale čo sa týka veľkých slávení, kladieme veľký dôraz na bezpečnosť veriacich“.  

Kardinál Ranjith sa posťažoval, že „radikalizmus je financovaný a propagovaný niektorými krajinami Blízkeho východu. Tie treba prinútiť, aby prijali zodpovednosť. Svetové spoločenstvo – v prvom rade USA a niektoré európske krajiny – nemá odvahu odsúdiť ich konanie. Naopak, predáva im zbrane, čím posilňuje možnosť šíriť extrémizmus. Chýba úprimnosť zo strany rozvinutých krajín, ktoré bránia vlastné politické záujmy. Neviem pochopiť túto medzinárodnú politiku. Azda moje slová nie sú prijateľné pre USA, ale hovorím pravdu“. 

To, že sa katolícke kostoly a medzinárodné hotely stali cieľom útokov, naznačuje medzinárodnú dimenziu terorizmu. Globálni džihádisti využívajú zjavne aj v Srí Lanke lokálne konflikty pre svoje posolstvo. A to je zamerané v prvom rade proti kresťanom, respektíve proti symbolom „západného štýlu života“.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo