Saganov pokus o obhajobu na Pekle severu

Slovenský cyklista Peter Sagan triumfoval na treťom monumente sezóny, 116. ročníku Paríž – Roubaix v apríli 2018. Foto – TASR/AP
Postoj tu bude len s vašou pomocou!
Postoj je dnes jediným serióznym konzervatívnym hlasom na slovenskej mediálnej scéne. No nežije zo vzduchu.
Články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.
Ďakujeme!
Redakcia Postoja
Súboj klasikárskych titanov na drsných mačacích hlavách je po Tour de France druhým najsledovanejším podujatím na dvoch kolesách v sezóne. Režisérsku taktovku si bude chcieť ponechať Peter Sagan, ktorý prichádza na štart ako obhajca minuloročného prvenstva.
Preteky Paríž – Roubaix majú množstvo prezývok. Najpoužívanejšia z nich, Peklo severu, má svoje korene v časoch po prvej svetovej vojne. Ani žalostný stav miestnych ciest vedúcich cez vyľudnené dediny nezastavili organizátorov od pokračovania týchto doslova mýtických pretekov.
29 sektorov, 55 roztrasených kilometrov
Tretí monument sezóny je tradičným vyvrcholením kockových klasík. Jazdci na ceste z Compiègne do Roubaix absolvujú 257-kilometrovú porciu v sedle, okorenenú takmer 55 kilometrami na mačacích hlavách, zvaných „pavé“. Iba pre ilustráciu, nie všetkých 29 dláždených sektorov je rovnakých.
Organizátori označujú náročnosť sektorov hviezdičkami. Kým sektory s jednou alebo dvoma hviezdičkami sa dajú svojím charakterom porovnať s tými z pretekov Okolo Flámska, štvor- a päťhviezdičkové pripomínajú jazdu po neudržiavanej ceste plnej výtlkov. Niečo ako hodnotenie hotelových zariadení. Čím viac hviezdičiek, tým intenzívnejší zážitok.
Súboj klasikárskych titanov na drsných mačacích hlavách je po Tour de France druhým najsledovanejším podujatím na dvoch kolesách v sezóne. Zdieľať
Keď sme pri údržbe, ešte jedna zaujímavosť. Dláždené úseky sú zväčša poľnohospodárske cestičky pre traktory, ktoré zabezpečujú prístup k miestnym poliam. Vplyv počasia a záťaž niekoľkotonových ťažkých strojov sa podpisuje aj pod stav pavé úsekov. O ich údržbu sa stará skupina dobrovoľníkov, pod menom Priatelia Paríž – Roubaix. Najmä vďaka týmto nadšencom sa darí renovovať poškodené miesta a zachovať pravú tvár tohto prestížneho podujatia.
Nebezpečnosť niektorých úsekov si uvedomujú aj organizátori. Napriek drsnej podstate pretekov, ktorá je hlboko zakorenená v jej DNA, plánujú v budúcnosti napríklad v päťhviezdičkovom úseku ikonického Arenbergského lesa vyplniť obrovské medzery medzi jednotlivými kockami betónom. Práve prvý z troch najťažších sektorov je častým miestom nepríjemných pádov.
Špecifickým prvkom pretekov je takisto ich dojazd. Cieľová páska sa nachádza na staručkom velodróme v Roubaix, na ktorom jazdci absolvujú jeden a pol kola. V prípade finišu väčšej skupiny nie sú na škodu dráharské skúsenosti. Víťaz si domov odnesie trofej v podobe ťažkej dlažobnej kocky a na jeho počesť bude v sprchách velodrómu nainštalovaná jeho menovka s rokom pamätného triumfu.
Obhajca Sagan stále čaká na víťazstvo
Velodróm v Roubaix zažil hviezdne chvíle Petra Sagana v roku 2018. Väčšina cyklistických fanúšikov má ešte stále čerstvo v pamäti jeho atak 50 kilometrov pred cieľom, ktorý v danej chvíli pôsobil trochu naivne. Slovenská hviezda v dúhovom drese však ukázala zvyšným favoritom chrbát a po šprinte so Silvanom Dillierom si Sagan pripísal na svoje kariérne konto svoj druhý monument.
Rok sa s rokom spojil a situácia je o niečo odlišnejšia. Jarné klasiky v Saganovom prípade zatiaľ neprebiehajú podľa predstáv. Ani preteky Okolo Flámska nepriniesli pre rodáka zo Žiliny pódiové umiestnenie a jeho najlepším výsledkom ostáva 4. miesto z pretekov Miláno – San Remo.
Víťaz si domov odnesie trofej v podobe ťažkej dlažobnej kocky a na jeho počesť bude v sprchách velodrómu nainštalovaná jeho menovka s rokom pamätného triumfu. Zdieľať
Ako inak, tlak na svoju osobu si nepripúšťa a situáciu neberie tragicky. Ako jeden z mála sa v doterajšom priebehu jari vždy pohyboval v čele pretekov, čo však ani raz nestačilo na výraznejší výsledok. Jeho výhodou oproti silnej konkurencii je fakt, že svoju kocku z Pekla severu už doma má. Nebude to Sagan, ktorý v prípade, že nevyhrá, prepasie príležitosť na zápis do menoslovu víťazov.
Vo svojej aktuálnej pozícii, keď nie je favoritom číslo jeden, môže pri dobrom dni naplno zužitkovať svoje skúsenosti a technické schopnosti. Oči budú na iných a Sagan môže plánovať ďalší prekvapivý ťah. Pomocnú ruku mu počas dlhých kilometrov podá aj jeho starší brat Juraj, ktorý takisto figuruje v sedemčlennej zostave tímu BORA – hansgrohe.
Preteky, v ktorých byť favoritom nestačí
Byť favoritom na Pekle Severu ešte nič neznamená. Do priebehu dňa vstupuje množstvo premenných a situácia sa mení doslova z metra na meter.
Dobre o tom vie aj vlčia svorka tímu Deceuninck – Quick Step. Klasikármi nabitá zostava okolo Zdeňka Štybara, Philippa Gilberta a Yvesa Lampaerta pomýšľa iba na víťazstvo. Pódium z pretekov Okolo Flámska je síce fajn, ale tímový šéf Patrick Lefevere má iba tie najvyššie ciele.
Príjemným prekvapením uplynulého víkendu bola ružová zostava tímu EF Education First. Ostrieľaný Sep Vanmarcke patrí k stáliciam na Roubaix a popredné priečky môže atakovať aj jeho tímový kolega Sebastian Langeveld.
Nejeden víťaz vzišiel z priebehu, v ktorom menil kolesá, bicykel alebo sa zbieral zo zeme. Zdieľať
Víťazné pocity v cieli zažili v minulosti okrem Petra Sagana aj John Degenkolb a Greg Van Avermaet. Kým prvý menovaný Nemec stále hľadá formu spred pár rokov, Van Avermaet je rovnako ako Sagan vždy v centre diania. Akurát aj jeho zatiaľ výsledkové uspokojenie obchádza.
Sľubnú výkonnosť v ostatných dňoch predvádza Alexander Kristoff. Robustná postava Nóra je ako šitá na kostrbaté dlažobné úseky. Povzbudený tretím miestom z Flámska bude chcieť udrieť aj na francúzskych cestách.
Veľkou postavou nedele môže byť aj Wout Van Aert. Trojnásobný majster sveta v cyklokrose je na nerovnom povrchu ako ryba vo vode. K favoritom patria aj Oliver Naesen, Nils Politt, Jasper Stuyven, Matteo Trentin alebo Luke Rowe.
Pády, defekty a rôzne iné technické problémy sú neodmysliteľnou súčasťou cesty za slávou. Nejeden víťaz vzišiel z priebehu, v ktorom menil kolesá, bicykel alebo sa zbieral zo zeme. Fyzická, ale aj psychická odolnosť je dôležitou súčasťou víťazných ambícií. Okrem toho je, samozrejme, potrebná aj poriadna dávka šťastia. Málokde je však také prestížne mať svoju menovku v sprche ako na velodróme v Roubaix.
Foto: TASR/AP
Prečo ste mohli čítať tento článok zadarmo?
Články na Postoji nie sú spoplatnené ani uzamknuté, aby k nim malo prístup čo najviac ľudí. Ich tvorba ale stojí značné úsilie, čas a peniaze. Práca našej profesionálnej redakcie je financovaná z pravidelnej podpory mnohých našich čitateľov. Budeme si veľmi vážiť, ak nás aj vy TERAZ PODPORÍTE, aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe hodnotného obsahu. Ďakujeme!