Vietnam chce do roku 2030 začať budovať dve vysokorýchlostné železničné trate spájajúce jeho hlavné mesto Hanoj s Čínou, oznámilo vietnamské ministerstvo plánovania a investícií. Je to ďalší znak nedávneho oteplenia vzťahov medzi susednými komunistickými krajinami, píše agentúra Reuters.
Čína je najväčším obchodným partnerom Vietnamu a dôležitým zdrojom dovozu pre jeho výrobný sektor. Obe krajiny sú už prepojené systémom diaľnic a dvoch železničných tratí, ktoré sú však na vietnamskej strane zastarané a potrebujú modernizáciu.
Jedna z plánovaných vysokorýchlostných tratí by mala viesť z vietnamského prístavného mesta Haiphong a provincie Quang Ninh cez Hanoj do provincie Lao Cai, ktorá hraničí s čínskou provinciou Jü-nan, uviedlo ministerstvo vo vyhlásení.
Druhá trasa by viedla z Hanoja do provincie Lang Son, ktorá hraničí s čínskou oblasťou Kuang-si. Prechádzala by cez región husto osídlený globálnymi výrobnými zariadeniami vrátane niekoľkých, ktoré vlastnia čínski investori.
Ministerstvo ďalšie podrobnosti o projektoch neposkytlo. Vietnam začiatkom apríla uviedol, že sa chce pri rozvoji svojej prvej vysokorýchlostnej železničnej siete učiť od Číny, a vyslal svojich činiteľov, aby spolupracovali s čínskymi železničnými spoločnosťami.
V krajine sa plánuje aj rozsiahla vysokorýchlostná železničná trať spájajúca hlavné mesto Hanoj s obchodným centrom – Hočiminovým Mestom.
Predseda vietnamského Národného zhromaždenia Vuong Dinh Hue sa v pondelok stretol s vedúcimi predstaviteľmi čínskych železničných spoločností počas svojej návštevy Pekingu, kde ho prijal čínsky prezident Si Ťin-pching. Stalo sa tak po tom, ako Vietnam a Čína počas decembrovej návštevy čínskeho prezidenta v Hanoji podpísali desiatky dohôd o spolupráci, vrátane železničnej.
Podľa údajov vietnamskej vlády sa obchod medzi Vietnamom a Čínou v prvom štvrťroku 2024 zvýšil oproti predchádzajúcemu roku o 22 percent na 43,6 miliardy dolárov. Obe krajiny sú stále zapletené do dlhoročného námorného sporu v Juhočínskom mori, hoci sa zdá, že napätie sa v uplynulom čase znížilo.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.