Ku kritike stavu železníc sa pridali odborári, žiadajú o stretnutie prezidentku

Na havarijný stav železničnej infraštruktúry na Slovensku upozornili tento týždeň České dráhy.
3 minúty čítania 3 min
Vypočuť článok
Ku kritike stavu železníc sa pridali odborári, žiadajú o stretnutie prezidentku
0:00
0:00
0:00 0:00
TASR
TASR
Ďalšie autorove články:

Biela vrana Ocenenie získali odbojár Otto Šimko, psychológ Anton Heretik a tri bývalé zamestnankyne SNG

Robert Fico požiadal šéfa NATO Marka Rutteho o posilnenie protivzdušnej obrany Slovenska

Dodávateľ vody v Gaze pozastavil svoje služby po zadržaní zamestnanca Hamasom

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

„Situácia na železniciach je kritická a dlh na údržbe infraštruktúry stále narastá,“ upozornila Odborová asociácia výpravcov a dispečerov a Federácia strojvodcov. „Na pani prezidentku sa obraciame ako na morálnu a spoločenskú autoritu, pretože už nevidíme inú možnosť,“ uviedol Jozef Chovanec, prezident odborovej organizácie výpravcov a dispečerov. „Situácia je naozaj kritická. Upozorňujeme na to spoločne s Asociáciou železničných dopravcov dlhodobo bez akejkoľvek snahy o riešenie.“

Na havarijný stav železničnej infraštruktúry na Slovensku upozornili tento týždeň České dráhy. Pridala sa k nim Asociácia železničných dopravcov Slovenska. 

Nehoda vlaku Pendolino v Žiline sa podľa Chovanca stala na výhybke, ktorá je 15 rokov po životnosti. „Viaceré súčasti železničnej infraštruktúry po dobe životnosti naďalej slúžia v prevádzke,“ povedal. „Je alarmujúce, že pravidelná a riadna údržba sa zanedbáva takým spôsobom, že finančný dlh voči nej sa dnes už pohybuje v stovkách miliónov eur a každým dňom narastá.“

Dušan Kaša z federácie strojvodcov je presvedčený, že bez bezpečnej železničnej infraštruktúry nebudeme schopní čeliť výzvam, ktoré Slovensko v najbližšom čase čakajú. „Či už pôjde o klimatickú krízu, alebo pomoc s obnovou vojnou zničenej Ukrajiny. V oboch prípadoch bude železničná doprava hrať kľúčovú úlohu.“

Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová poznamenala, že železnice si uvedomujú súčasný stav svojej infraštruktúry. Podľa nej je známe, že ŽSR sú podfinancované zo strany štátu. Len na rok 2023 potrebujú na odloženú údržbu približne 33 miliónov eur. „Tieto peniaze nie sú určené na ,modernizáciu‘, ale na odstránenie nežiaduceho stavu, ktorý nám každoročne vzniká z nedostatočného dofinancovania,“ uviedla Feik Achbergerová. 

S viacerými výhradami Českých dráh sa stotožnilo aj ministerstvo dopravy. „Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes. Čo sa týka náhrady škôd, ŽSR sú voči takýmto udalostiam poistené,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Miriama Švikruhová.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Slovensko Jozef Chovanec údržba České dráhy
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
pred 8 hodinami

Súhrn udalostí v utorok 18. novembra:

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť