Výchovná poradňa Od akého veku sú deti schopné ísť s kolektívom aj na noc mimo domu?

Od akého veku sú deti schopné ísť s kolektívom aj na noc mimo domu?
Ilustračné foto TASR/František Iván
Škola v prírode v škôlkarskom veku. Dokážu deti v tomto veku stráviť niekoľko dní ďaleko od domova?
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Výchovná poradňa / Od akého veku sú deti schopné ísť s kolektívom aj na noc mimo domu?
0:00
0:00
0:00 0:00
Alena Potocká
Alena Potocká
Vyštudovala politické vedy. Pracovala ako analytička odboru mediálneho výskumu Slovenského rozhlasu, neskôr pracovala ako online redaktorka spravodajského portálu Pravda.sk. V Postoji pôsobí od roku 2019.
Ďalšie autorkine články:

Základné školy nechcú pustiť nadané deti Z ôsmeho ročníka už nemôžu ísť na bilingválne gymnáziá, ich absolventi budú maturovať po dvadsiatke

Sexuálna výchova v Európe Po šokujúcich kauzách si školy radšej pýtajú súhlas rodičov, aj keď nemusia

Sexuálna výchova na školách Odporcovia novely šíria hoaxy, že vinou ústavy sa zneužívané deti nedočkajú pomoci

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Pomaly sa končí školský rok a nielen žiaci chodia na výlety. Aj predškolákom v škôlkach chcú učitelia vynahradiť, že pre pandémiu takmer nepoznali spoločné aktivity, a pripravujú pre nich týždňové škôlky v prírode. Niektorí rodičia majú obavy, že škôlkari ešte nezvládnu byť bez nich niekoľko dní ďaleko od domova.

Sú ich obavy oprávnené? Odborníkov na výchovu sme sa spýtali, kedy sú deti schopné ísť s kolektívom aj na noc mimo domu.

Katarína Winterová, sociálna pedagogička, rodičovská koučka, vedie internetové poradenstvo pre rodičov, je mama štyroch detí

Pre rodičov, ktorí prvýkrát „púšťajú“ dieťa na dlhší čas mimo domova, je to náročný čas, pretože všetko nové je ťažšie. Vyrovnávajú sa s rôznymi myšlienkami, emóciami, predstavami, čo sa môže stať. Môžu pociťovať aj miernu úzkosť, neistotu. Ale je to pochopiteľné, keď po určitom čase odlúčenia prichádzajú úzkosť a clivosť – prídu nielen u dieťaťa, ale aj u rodičov. Dôležité však nie je to, či tieto pocity máme, ale ako sa s nimi vyrovnáme.

Chce ísť dieťa do škôlky v prírode? Je to jeho túžba alebo som ho do nej viac-menej „vmanipuloval“ a presvedčil ho?

Máme ja aj moje dieťa dôveru v učiteľky? Má dieťa v škôlke kamarátov?

Ako sa moje dieťa správalo a ako prežívalo posledné dlhšie odlúčenie, napríklad keď bolo u starých rodičov? Som ja ako rodič pripravený pripustiť, že nebudem mať svoje dieťa pod kontrolou?

Nebudem naň dohliadať a budem dôverovať v to, čo som ho naučil?

Nedá sa jednoznačne odpoveď, kedy je dieťa schopné ísť s kolektívom aj na noc – odpoveď by mala byť individuálna podľa dieťaťa a rodiča. Závisí to totiž od povahy dieťaťa, jeho sociálnych zručností, od stupňa jeho samostatnosti, ale najmä od rodiča. Práve rodič ho môže zabrzdiť a povedať mu, že nejde do škôlky v prírode, alebo ho môže povzbudiť a dať mu priestor na bezpečné učenie sa a získavanie zážitkov, ktorým zaiste škôlka je.

Filip Hric, IT špecialista s vyštudovanou psychológiou, otec troch detí

Otrepaná fráza hovorí, že dobrodružstvá sa začínajú mimo komfortnej zóny. Všetci rozumieme tomu, že pre dobrý zážitok treba zažiť aj trochu „nepríjemna“. Vyjsť na ťažký kopec, zošuchnúť sa po strmom tobogane či odrieť si koleno pri korčuľovaní.

Aj keď si to uvedomujeme, my rodičia chceme poskytnúť svojim deťom pohodlie a bezpečie. Avšak na to, aby sa z našich detí stali funkční dospelí, ich musíme naučiť zvládať aj nepohodlie, prekážky či výzvy.

Deti majú takéto výzvy rady. Určite ste už pri obliekaní alebo nalievaní čaju počuli dieťa vykríknuť: „Ja sám! Ja sama!“ Je to inštinkt – túžba po samostatnosti, ktorú naše deti majú v sebe.

Poslať dieťa do školy či škôlky v prírode je podľa môjho osobného názoru dobrou príležitosťou postaviť ho pred výzvu, v ktorej si musí poradiť samo a ktorá môže tento inštinkt nasýtiť. Zvládnuť vzťahy s ostatnými, fungovať podľa režimu skupiny, hrať sa tak, ako sa chcú ostatní – to všetko vytrhne deti z ich komfortu.

No zároveň ich naučí zdravo zvládať konflikty, ovládnuť emócie, spolupracovať, a čo je najdôležitejšie – zvýšiť počet činností, ktoré dieťa zvládne bez svojich rodičov.

Albín Škoviera, špeciálny pedagóg, Univerzita Pardubice, je otcom piatich detí

Poviem hneď na začiatku a na rovinu – nie som veľkým priaznivcom škôlok v prírode. Materská škola nemá byť akciová spoločnosť. Ako-tak prijateľné sú pre mňa škôlky v prírode pri „veľkáčoch“, teda tých, čo o pár mesiacov idú do školy.

Tie možno poňať aj výchovne ako krôčik k ďalšiemu osamostatňovaniu sa, ale menšie deti, temer všetky, potrebujú najmä večer cítiť pri sebe blízkosť mamy, potrebujú svoju hračku a potrebujú domáci večerný rituál.

Nejde teda o to, že by nezvládli byť týždeň bez rodičov. Zvládnu ho, ale bude to spojené predovšetkým večer so smútením. Ich, ale vo väčšine prípadov, aj s vaším. A s vašimi obavami.

Nahrádzať neštandardný pandemický čas iným neštandardným časom – škôlkou v prírode – sa mi zdá zvláštne. Jeho opakom má byť predsa práve „normálny život“.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
obydlie Univerzita Pardubice Filip Hric
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť