Kočner mal využívať dezinformačné weby na spochybňovanie protestov

Kočner mal využívať dezinformačné weby na spochybňovanie protestov

Marian Kočner. FOTO TASR – Jakub Kotian

Z rozšifrovanej komunikácie medzi Marianom Kočnerom a Alenou Zsuzsovou cez aplikáciu Threema vyplýva, že Kočner mal prostredníctvom spriatelených dezinformačných webov spochybňovať protesty Za slušné Slovensko. S informáciou prišiel Denník N a portál Aktuality.sk

Len vďaka podpore od našich čitateľov vám prinášame aktuálne spravodajstvo. Podporte nás, prosíme.

Na základe správ medzi Kočnerom a Zsuzsovu mal Kočner svoj pohľad na protesty Za slušné Slovensko po vražde novinára Jána Kuciaka dostať medzi ľudí prostredníctvom médií, ktoré považoval za spriaznené.

V komunikácii sa nezmieňuje len o portáli Ďateľ.sk, jeho spolupracovníka Petra Tótha, ktorý mal pre neho sledovať novinárov, ale aj o internetovom webe Hlavné správy, Netky.sk či prostredníctvom jednotlivých osôb. Na pozitívny vzťah medzi dezinformačnými webmi a Kočnerom pred dvomi rokmi poukázal Denník N

Koordinované spriatelené médiá

Deň po najväčšom proteste v Bratislave, keď prišiel vtedajší premiér Robert Fico s teóriou, že za protestami stojí americký miliardár George Soros, sa Kočnerovi táto teória pozdávala. „Sorosovu ruku je dnes na Slovensku veľmi cítiť,“ napísal Zsuzsovej ráno 10. marca 2018.

Ešte v ten deň prišiel s nápadom, ako protesty spochybniť. „Kukni, čo som vymyslel. Zajtra k tomu vyjde komentár v Hlavných správach a na Netkách. A to som dal do tabuľky prehnané (dvojnásobné) počty. A vidíš aká pi** nič to bolo. Celé ich protesty. Pôjde to aj do TA3. A takto to ľudia POCHOPIA. Jednoduché a prehľadné. AVE Ja.“

Alena Zsuzsová odpísala: „Ja sa z teba poj***. pi** ešte nakoniec ty budeš ten, kto im zachráni riť.“ Kočner na to odpovedal: „A dám reklamu Hlavné správy aj na budovu Technopolu. Slniečkárov dzigne.“

Hlavné správy sú web, ktorý šíril prokremeľskú propagandu. Netky sú zas bulvárnym webom.

Hlavné správy aj netky vyhoveli a len čo Tóth 10. marca publikoval na Ďatel.sk text s titulkom Andrej Kiska sa mýlil, krajina revolúciou (zatiaľ) neotehotnela, v rovnakom čase vyšiel ten istý komentár aj na spomínaných weboch, presne tak, ako o tom písal Kočner. Ako autor článku je v nich podpísaný Peter Tóth, resp. portál Ďateľ.sk.

V prvej vete článku píše: „Piatkových protestov sa podľa médií zúčastnilo viac ako 100-tisíc ľudí. Stále je to len necelých 2,5 percenta oprávnených voličov.“ Texty tiež obsahujú grafy, ktoré porovnávajú počet voličov a počet účastníkov demonštrácií, vďaka čomu protesty pôsobia len ako okrajová akcia. No práve vďaka nim skončil premiér Robert Fico či minister vnútra Robert Kaliňák

Podľa šéfredaktora Hlavných správ Róberta Sopka zo stránky datel.sk preberá jeho portál správy od roku 2016. Koordináciu s Kočnerom či Tóthom nekomentoval. Hlavné správy spolu s webom Slobodný vysielač pomáhali propagovať Kočnerovu video „reláciu“ Na pranieri, v ktorej Kočner osobne zverejňoval informácie, ktoré získal sledovaním novinárov. 

Dlhý Maznák

Kočner po uverejnení komentára s grafmi napísal Zsuzsovej. „Môj nápad s grafom už letí Slovenskom. Ave ja. Poj***me ich. Na konci dňa (keď sa nič nedoj** a všetko pôjde podľa plánu) tak to posilní moju pozíciu :!!!!“ Zsuzsová ho pochválila: „Tie články sú perfektné, dnes to cez niektoré profily hodím na stránky.“

Kočnerovi tiež navrhla, aby to poslal podpredsedovi parlamentu za Smer-SD Martinovi Glváčovi, o ktorom je už niekoľko mesiacov známe, že si so Zsuzsovou vymieňal správy a posielal jej svoje fotky.

„Mohol by si tie články poslať aj Dlhému alebo neviem koho z nich ešte tam máš, nech si to rozhodia aj oni, majú ľudí, čo spravujú kopu profilov a prispievajú do diskusií k článkom vo všetkých médiách. Tak to uvidí oveľa viac ľudí a budú to zdieľať,“ napíše Zsuzsová Kočnerovi. Prezývkou Dlhý označovali práve Glváča, zrejme aj kvôli jeho výške. Na jeho facebookovom profile sa však text neobjavil.

Samotný Glváč sa pre Denník N dištancoval od toho, že by s Kočnerom spolupracoval na šírení jeho článkov. V minulosti však zvykol zdieľať príspevky z webu Hlavné správy.

Kontakt s Daňom

Mediálnym spojencom Kočnera, o ktorom sa píše aj v aplikácii Threema, mal byť aj aktivista Martin Daňo, ktorý s jeho spolupracovníkom Rudolfom Vaskym spravili s Kočnerom v polovici marca 2018 videorozhovor s prívlastkom „prvý povražedný“.

Kočner následne Zsuzsovej napísal, že mu Daňo volal a informoval ho, že video malo už počas pár hodín tisíce videní. „Teraz mi volal Daňo, že už je 20-tisíc. Pošli link všetkým známym. Ideme jak píla,“ písal Kočner, na čo mu Zsuzsová odpísala „Pi** ideš jak Rytmus. Rozposlala som.“

Dobré ránko. Tak už máme asi 40000,“ napísal Kočner na druhý deň ráno. Dodnes má rozhovor viac ako stotisíc pozretí.

Daňo tvrdí, že Kočnera videl len dvakrát v živote, no rešpektuje prezumpciu neviny, a preto dáva priestor na vyjadrenie všetkým stranám. Video s Kočnerom zhodnotil ako „mimoriadne pozitívne“. „Za desať rokov mojej novinárskej činnosti a viac ako 1200 publikovaných videí sa nachádza v prvej dvadsiatke najsledovanejších,“ uviedol pre Denník N

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo