Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
17. júl 2021

Medzi New Yorkom a Treťou ríšou

Medzi New Yorkom a Treťou ríšou

Lyonel Feininger patril medzi najvýznamnejších umelcov prvej polovice dvadsiateho storočia, pred nacistami musel utiecť do Spojených štátov. Dnes by sa dožil 150 rokov.

Narodil sa 17. júla 1871 do rodiny nemeckých emigrantov v New Yorku, Feininger prvýkrát navštívil Nemecko ako šestnásťročný. Rýchlo sa rozhodol zostať v Európe, najskôr v Nemecku, potom v Belgicku a Paríži a spriatelil sa s nemeckými expresionistami.

Prvá svetová vojna si vyžiadala svoju daň aj medzi umelcami, v roku 1914 padol maliar August Macke pri Marne, dva roky nato prišiel Franz Marc o život v bojoch o Verdun.

Preživších vojna poznamenala, ale pád cisára a nová republika im otvorili nové možnosti. Už niekoľko mesiacov po konci vojny, v apríli 1919, vznikla vo Weimare umelecká škola Bauhaus, centrum maliarov, architektov a dizajnérov. Stala sa útočiskom aj pre umelcov ako Kandinského, ktorý po boľševickej revolúcii sklamaný opustil Sovietsky zväz.

V roku 1924 maliari Feininger, Paul Klee, Alexej Javlenskij a Vasilij Kandinskij založili umeleckú skupinu „modrá štvorka“. Feiningerove maľby z tohto obdobia zachytávajú najmä scenérie nemeckých miest, plachetníc aj kostolov. Veľký dôraz kladie na odlišné efekty svetla a badať aj prvky kubizmu, s ktorým sa stretol počas návštevy Paríža v roku 1911.

Nacistom aj monarchistom boli architekti a maliari z Bauhausu tŕňom v oku. Umelecká škola bola pre nich symbolom všetkého, čo neznášali. Tak ako nimi nenávidená Weimarská republika aj Bauhaus musel padnúť. Už v roku 1925 sa preto umelci museli presídliť.

Prichýliť Bauhaus ponúkol aj neskorší kancelár Konrad Adenauer, vtedy primátor Kolína nad Rýnom. Umelci však uprednostnili neďaleký Dessau, kde zostali do roku 1932, keď po víťazstve nacistov v komunálnych voľbách museli mesto opustiť. Nakrátko sa podarilo Bauhaus presunúť do Berlína, no po prevzatí moci nacistami v januári 1933 bola umelecká škola definitívne rozpustená.

Nátlak nacistov na umelcov rástol ďalej a v poňatí nacistov „zdegenerované“ umenie nesmelo byť vystavované. Klee opustil Nemecko už v roku 1933, Feininger ešte vyčkával. Až v roku 1936 odcestoval do Spojených štátov, odkiaľ sa v roku 1937 vrátil do Berlína. Situácia však už bola neúnosná, Feininger sa napokon rozhodol so svojou rodinou Nemecko nadobro opustiť.

Po jeho odchode nacisti zhabali takmer 400 umeleckých diel, ktoré nedokázal včas dostať do bezpečia. Časť svojich obrazov ukryl u spriateleného obchodníka s umením Hermanna Klumppa, kde sa po vojne ocitli v sovietskej okupačnej zóne. Lyonel Feininger v roku 1956 zomrel v New Yorku.

Po jeho smrti Klumpp väčšinu obrazov vrátil Feiningerovým dedičom. Desať obrazov, ktoré zostali v Klumppovom vlastníctve, dnes tvorí jadro galérie Lyonela Feiningera v Quedlinburgu, najväčšiu zbierku Feiningerovho diela v Európe. Pri príležitosti jubilea galéria pripravila výstavu, ktorej virtuálnu prehliadku si môžete pozrieť TU.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame