Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
26. marec 2020

Médiá v čase koronavírusu: sledovanosť rastie, príjmy klesajú

Médiá v čase koronavírusu: sledovanosť rastie, príjmy klesajú

Jedným z dôsledkov šírenia koronavírusu je vyššia konzumácia mediálneho obsahu. Potvrdzujú to skúsenosti jednotlivých redakcií, ale aj prvé prieskumy.

Dôvodom je nielen zvýšený záujem o informácie, ale aj väčšie množstvo času tráveného doma, čo mnohých láka k sedeniu pred televíziou, surfovaniu po internete, ale aj k počúvaniu podcastov či klasického rozhlasového vysielania.

Napríklad sledovanosť večerných spravodajských relácií slovenských televízií vzrástla o státisíce divákov. V snahe uspokojiť rastúci záujem preto pribudli špeciálne relácie venované koronavírusu.

Na druhej strane, obmedzenie nákupných návykov a očakávaný pokles rodinných rozpočtov so sebou prináša pokles predajnosti tlače. V uplynulých týždňoch vydavatelia zaznamenali približne 15-percentný pokles predajnosti, čo je však iba začiatok. Šéf Asociácie tlačených a digitálnych médií a generálny riaditeľ Petit Pressu Alexej Fulmek si v rozhovore pre Medialne.sk zaprognózoval, že pokles môže byť až 50-percentný.   

Oveľa vyššie výpadky pritom predstavuje škrtanie reklamných budgetov zo strany inzerentov. „Každý chce prežiť a chrániť čo najviac cashu, aby mal na výplaty,“ hovorí Fulmek.

Kým v čase ekonomickej krízy pred dvanástimi rokmi klesli príjmy z inzercie približne o tretinu, teraz Fulmek očakáva až 50-percentný, v najhoršom prípade až 70-percentný pokles. „Výpadky predaja a inzercie budú drastické, pôjde o milióny, ak nie desiatky miliónov eur,“ predpokladá Fulmek.

Jednoducho, aktuálne rastúce príjmy z digitálneho predplatného nedokážu vyrovnať straty z inzercie a predaja.

Nečakanou obeťou tohto vývoja sa stal aj vatikánsky denník L´Osservatore Romano, ktorý vychádza od roku 1861. Jeho šéfredaktor Andrea Monda tento týždeň oznámil, že počnúc štvrtkom 26. marca denník dočasne prestane vychádzať v tlačenej podobe. Týka sa to nielen jeho dennej verzie, ale aj týždenných jazykových mutácií, ktoré vychádzajú vo viacerých svetových jazykoch.

K tomuto opatreniu vatikánske noviny pristúpili prvýkrát vo svojej 160-ročnej histórii. Na internetovej stránke však budú aktuálne texty pribúdať aj naďalej.   

Reprofoto - Medialne.sk

Odporúčame