Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
03. január 2020

Ako sa tvorí zvyk

Ako sa tvorí zvyk

V rámci mesiaca predsavzatí ponúkame niekoľko nástrojov založených na vedeckých poznatkoch o tom, ako sa v našej hlave tvorí zvyk a schopnosť premeniť sen na skutočnosť.

„Psychológ jedla“ Brian Wansink z Univerzity Cornell je autorom knihy Slim By Design a  štúdie, v ktorej účastníčky zjedli takmer o 50 % sladkostí viac, ak bol pohár s cukríkmi umiestnený na ich pracovnom stole, než keď bol o dva metre ďalej. Ak boli sladkosti umiestnené v zásuvke ich stola, zjedli o 25 % menej. V druhej štúdii zistil, že tí, čo mali na stole čipsy, sušienky, cereálie či ochutené nápoje, vážili v priemere od 9 do 14 kilogramov viac než tí, čo ich pred očami nemali (pri rovnakej výške účastníka štúdie). Naopak, tí, čo mali na stole misku s ovocím či zeleninou, vážili o tri až päť kilogramov menej. 

Gabrielle Oettingen z New York Univerzity vytvorila pomôcku, ktorá pomáha vytvoriť si mentálnu stratégiu na uskutočnenie konkrétneho cieľa a dokáže zlepšiť zdravie, sociálne správanie aj akademické výsledky. WOOP (wish, outcome, obstacle, plan) sa skladá zo štyroch jednoduchých krokov. 1. Želanie: popíšte, akú zmenu chcete dosiahnuť – čím konkrétnejšie, tým lepšie. (Napr.: Do konca mesiaca chcem znížiť svoj čas strávený na telefóne o polovicu). 2. Výsledok: predstavte si, čo sa stane, keď sa vaše želanie splní. (Napr.: Budem sa viac sústrediť pri rozhovoroch s blízkymi.) 3. Prekážky: identifikujte vnútorné či vonkajšie bariéry na ceste k vášmu cieľu. (Napr.: Keď sa budem nudiť v MHD, určite ho vytiahnem). 4. Plán: pripravte si situácie „keď/tak“, ako tieto prekážky zvládnete. (Napr.: Budem so sebou nosiť knihu.). WOOP vytvoril praktické nástroje pre dospelých, deti aj učiteľov.

Prečo robíme, čo robíme, a ako sa zmeniť je podtitul úspešnej knihy Sila zvyku od Charlesa Duhigga. Vo svojich voľne prístupných materiáloch ponúka jednoduché schémy, ktoré vám pomôžu vytvoriť nový zvyk či zmeniť starý. Potrebujeme identifikovať (či vytvoriť) podnet, ktorý aktivitu spúšťa, poznať či vytvoriť odmenu a celý cyklus – spúšťač, samotná aktivita a odmena – si znázorniť nákresom, ktorý si viditeľne umiestnime. 

Štvrtou overenou stratégiou je obklopiť sa ľuďmi, ktorí sa snažia o to čo vy. Poproste manžela, nech začnete „prechádzkový tréningový plán“ spolu. Darujte kamarátke kurz, na ktorý pôjdete aj vy. Zorganizujte s kolegami ovocný kútik alebo začnite rodinnú bojovú hru proti cukru či pravidelný turnaj v bedmintone.

Odporúčame