Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
12. december 2019

Ešte v lete boli progresívci cool, dnes nudia

Ešte v lete boli progresívci cool, dnes nudia

Ak Ústavný súd nestihne pozastaviť či zrušiť 50-dňové moratórium na prieskumy, tak je dnešný prieskum agentúry Focus jednou z posledných snímok voličských nálad, preto sa pri ňom pristavme. Oproti novembru sú zaujímavé čísla troch strán, stagnácia až pokles tandemu PS/Spolu (10,3 percenta) aj Za ľudí (9,3 percenta) a, naopak, po zlých mesiacoch vzostup OĽaNO (8 percenta) – ak by sme zohľadnili štatistickú odchýlku, nemožno vylúčiť, že Igor Matovič už stojí plece pri pleci s Kiskom aj s Trubanom/Beblavým.

Preferencie PS/Spolu kontinuálne klesajú od vzniku Kiskovej strany a hoci sa v doterajších meraniach vcelku spoľahlivo držali nad 10 percentami, po tomto prieskume by až tak neprekvapilo, keby sa tandem nabudúce prepadol na jednociferné čísla. Napokon, už teraz nameraných 10,3 percenta sa rovná intervalu spoľahlivosti medzi 8,2 a 12,4 percentami voličov. Pre PS/Spolu je varovné, že keby v prvej polovici januára padli pod psychologickú 10-percentnú hranicu, na stole by bola zrazu dosiaľ nepredstaviteľná téma, či tandemu náhodou nehrozí, že sa nedostane do parlamentu. Obe strany totiž kandidujú ako volebná koalícia, na parlamentnú existenciu potrebujú aspoň 7 percent hlasov. 

Dnes tak ďaleko nie sme a, samozrejme, posledné týždne pred voľbami sa zrejme budú diať také presuny voličov, že z nich môže profitovať ktokoľvek, aj PS/Spolu. Na veľký obrat v prospech progresívcov to však nateraz nevyzerá: stranícky marketing sa letnými videami o starých a nových politikoch celkom vyčerpal, s lídrom Trubanom sa nespájajú žiadne silné témy, len verklíkovanie opočúvaných sloganov. A keby nebolo zdravotníckeho vkladu Beblavého strany s Lex Haščák, z progresívneho prostredia by išla prázdnota. 

Po ich prezidentskom aj európskom triumfe by to povedal málokto, no progresívci pôsobia mdlo už celé mesiace a svojich voličov, ktorí ešte koncom jari prežívali euforickú vlnu, vyslovene nudia. Smer sa s Pellegrinim a jeho „zodpovednou zmenou“ pokúsil o šikovné preformátovanie kampane, Fico včerajším „izraelským“ videom s opozičnými škôlkarmi nadchol svojich voličov, ale pobavil aj tých ostatných, smerácky marketing proste budí rešpekt. Video s Ficom v škôlke sa stalo hneď virálnym hitom, len na Ficovom facebooku ho lajkovalo 7,6-tisíc ľudí.

Zatiaľ čo ostatný Trubanov spot so sťahovákmi otravuje aj vlastných sympatizantov, čo je vidieť na chabej facebookovej interakcii – na facebooku PS/Spolu nenazbieral ani 200 lajkov, sympatizanti progresívcov len sklamane odkazovali vety typu „vymeňte agentúru... nevládzem pozerať, ako si týmto hrozným marketingom znižujete šance“.

Samozrejme, voľby zďaleka nerozhoduje ani ten najchytľavejší marketing, takže hoci Smer stavil na klamanie telom, duetu Pellegrini/Fico to napokon vôbec nemusí vyjsť. Problém PS/Spolu je však kombinovaný, zarážajúco nenápaditý marketing, líder bez tém aj bez charizmy, neveľmi výrazná kandidátka. Najväčším voličským magnetom sú tak stále istá čerstvosť, značka Čaputová a liberálna ideológia, tá však zapaľuje len jadro voličov.       

Michal Truban počas predstavenia kandidačnej listiny koalície PS-Spolu v Bratislave 2. decembra 2019. FOTO TASR - Jaroslav Novák

Odporúčame