Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
23. júl 2019

Kráľovské námorníctvo zažilo už lepšie časy

Kráľovské námorníctvo zažilo už lepšie časy

Jednou z prvých výziev pre nového premiéra Spojeného kráľovstva Borisa Johnsona bude konflikt s Iránom pre zadržanie britského tankera. Londýn sa pokúsi zorganizovať európske krajiny do spoločnej námornej misie za účelom ochrany námornej plavby cez Hormuzský prieliv, ktorý spája Perzský záliv so zvyškom Indického oceánu.

Avšak denník Daily Mail včera zverejnil článok o veľkom úpadku a nedostatkoch Kráľovského námorníctva, ktoré bolo kedysi povestné tým, že vládlo svetovým oceánom. Kým v roku 1982, počas Falklandskej vojny, disponovalo 64 veľkými hladinovými plavidlami (fregaty, torpédoborce a lietadlové lode), v roku 2008 tento počet klesol na 27 a v súčasnosti ich je len 20.

Jediná lietadlová loď je síce nová, no nedisponuje stíhačkami. Tie majú doraziť až budúci rok.

Zo šiestich elegantných torpédoborcov Typu 45 (jeden z nich na obrázku) sú štyri v oprave. Jeden z dvojice, ktorá je schopná plavby, už mieri do Perzského zálivu. Polovica fregát sa práve modernizuje. Kráľovské námorníctvo má v zálive len 25 rokov starú fregatu HMS Montrose, ktorá priplávala na miesto incidentu s Iránom neskoro. A štyri mínolovky.

Množia sa hlasy, aby sa Spojené kráľovstvo vrátilo v Perzskom zálive k osvedčenému prostriedku z čias bitky o Atlantik: ku konvojovému systému.

Ďakujeme, že čítate Postoj. Píšeme vďaka darom od našich čitateľov, ľudí, ako ste vy. Podporte nás, prosíme.

Torpédoborec Kráľovského námorníctva HMS Dauntless pláva po prvýkrát do domovského prístavu Portsmouth 2. decembra 2009. Jeho sesterská loď HMS Duncan má práve namierené do Perzského zálivu. FOTO TASR/AP

Odporúčame