Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
03. máj 2019

Pápež opäť vyjadril nesúhlas s prekladom prosby v modlitbe Otčenáš

Pápež opäť vyjadril nesúhlas s prekladom prosby v modlitbe Otčenáš

„Nie je to dobrý preklad,“ povedal koncom predminulého roka pápež František na margo verša „neuveď nás do pokušenia“ v najznámejšej kresťanskej modlitbe Otčenáš. Podľa hlavy Katolíckej cirkvi vyznieva táto formulácia tak, že Boh vedie ľudí k hriechu.

Argentínsky pápež vtedy rozprúdil kritikou prekladu Otčenáša diskusiu o jeho možnej úprave.

„Som to ja, kto padá. Ale nie je to Boh, ktorý by ma postrčil do pokušenia, aby potom videl, ako som padol. (...) Ten, kto ťa vovádza do pokušenia, je Satan. To je Satanova práca,“ povedal František vo vysielaní talianskej katolíckej televízie TV 2000.

Podľa jeho vtedajších slov by bolo lepšie znenie „nenechaj nás podľahnúť pokušeniu“.

Na tohtotýždňovej generálnej audiencii na Námestí sv. Petra sa pápež k rozporuplnému prekladu verša znovu kriticky vyjadril. Práve táto časť modlitby bola totiž témou jeho pravidelných katechéz o Otčenáši, ktoré prednáša v posledných týždňoch pri generálnych audienciách.

„Ako je známe, pôvodné grécke vyjadrenie obsiahnuté v evanjeliách je ťažké presne vystihnúť a všetky moderné preklady trošku pokrivkávajú,“ povedal František v stredajšej katechéze. „Na jednom prvku sa však môžeme jednomyseľne zhodnúť: pri akomkoľvek chápaní textu musíme vylúčiť, že Boh by bol protagonistom pokušení, ktoré doliehajú na ceste človeka. Ako keby Boh číhal na svoje deti kladením nástrah a pascí. Výklad tohto druhu je v rozpore predovšetkým so samotným textom a je ďaleko od obrazu Boha, ktorý nám Ježiš zjavil.“

Podľa pápežových slov kresťania nemajú nič do činenia so závistlivým Bohom, ktorý by bol v konkurencii s človekom alebo by sa zabával uvádzaním ho do skúšky.

„Toto sú obrazy toľkých pohanských bohov, nie?“ tvrdí. „V liste apoštola Jakuba čítame takto: ,Nech nik v pokušení nehovorí: «Boh ma pokúša». Veď Boha nemožno pokúšať na zlé a ani on sám nikoho nepokúša‘ (1,13). Práve naopak: Otec nie je pôvodcom zla, nijakému synovi, ktorý prosí o rybu, nedá hada (pozri Lk 11,11) – ako učí Ježiš – a  keď sa zlo objaví v živote človeka, bojuje po jeho boku, aby mohol byť oslobodený. Je to Boh, ktorý vždy bojuje za nás, nie proti nám. Otec! Toto je ten zmysel, v akom sa modlíme Otčenáš,“ dodal František.

Foto: TASR/AP

Odporúčame