• pred 313 d
František ako historicky prvá hlava Katolíckej cirkvi zavítal na Arabský polostrov, miesto, kde sa zrodil islam. Zaznievajú pritom otázky, či je jeho účasť na medzináboženskom stretnutí v Spojených arabských emirátoch správnym krokom.
Alebo ináč – či sa príliš nebratríčkuje s moslimami a či sa nenechal zneužiť miestnymi šejkami na propagáciu ich krajiny.
Poďme na to etymologicky. Pápež sa po latinsky povie pontifex. A pontifex znamená staviteľ mostov. Kto iný by ich teda mal stavať, ak nie pápež, ktorý má toto poslanie zakódované priamo v mene. Áno, tie mosty má budovať vertikálne, ale rovnako aj horizontálne.
Zo strany Vatikánu nejde len o nejakú idealistickú hru na dialóg, ktorý aj tak nikam nevedie. Najmenší štát na svete zohráva dôležitú sprostredkovateľskú rolu pri komunikácii znepriatelených strán – na politickom, ale aj náboženskom poli.
Výsledky sú niekedy viditeľnejšie, inokedy menej, ale úsilie naplniť prianie Františka z Assisi, ktorý sa presne pred 800 rokmi vybral za sultánom Al-Malikom al Akmilom a prosil pritom Boha „urob ma nástrojom svojho pokoja“, Vatikánu uprieť nemožno.
Zároveň platí, že návštevou moslimskej krajiny pápež František háji aj záujmy svojich vlastných veriacich. Súčasná hlava cirkvi totiž dlhodobo kladie dôraz na návštevu krajín, kde sú kresťania – katolíci vo výraznej menšine a žijú na spoločenskej periférii. To, samozrejme, platí aj o moslimských krajinách.
Pobyt v Spojených arabských emirátoch tak upriamuje svetlo nielen na postavenie kresťanov v tejto krajine, ale vo všetkých moslimských krajinách.
Ide pritom o tému, o ktorej je nesmierne dôležité hovoriť, keďže postavenie kresťanov v moslimských krajinách je omnoho zložitejšie ako postavenie moslimov v kresťanských krajinách.
Foto – Pápež František je sprevádzaný korunným princom Spojených arabských emirátov Muhammadom ibn Zajdom Nahajánom (vpravo) a šejkom Muhammadom bin Rášidom Ál Maktúmom (TASR/AP).
