Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
05. 05. 2020, 12:10

Aj Dánsko ukazuje, že z otvárania škôl netreba mať paniku

Aj Dánsko ukazuje, že z otvárania škôl netreba mať paniku

Od zajtrajška, keď sa zlučujú druhá aj tretia fáza uvoľňovania, už bude centrálnou témou, kedy sa začne s otváraním škôl. Pred týždňom sme v Postoji písali, že na odvrátenie vzdelávacej katastrofy by bolo najlepšie začať s otváraním od začiatku júna. No vzhľadom na pokračujúce skvelé trendy (prírastky novo nakazených rátame každý deň v jednotkách) sa už možno tento týždeň zaoberať otázkou, či s tým nezačať ešte skôr, od druhej polovice mája.

To, že by nešlo o hazard, ukazujú predbežné výsledky dánskeho experimentu – Dáni začali s otváraním škôlok a prvého stupňa škôl pre 650-tisíc detí v polovici apríla, budúci týždeň budú nasledovať vyššie ročníky. Všetko sa deje za prísnych hygienických podmienok, deti si musia každé dve hodiny umývať ruky, dvakrát denne sa dezinfikujú kľučky či záchody, v triedach sa musí dodržiavať odstup, čo sa však medzi najmenšími deťmi dá vyžadovať asi len s čiastočným úspechom.

Dánske úrady vychádzali na základe vlastných dát z toho, že deti do desať rokov sú oveľa menej často infikované než dospelí, takže nešlo o vysoké riziko. A po troch týždňoch sa ukazuje, že sa vo svojom optimistickom odhade nemýlili. Miestni epidemiológovia síce na konci apríla uviedli, že reprodukčný faktor vírusu sa zvýšil z 0,6 na 0,9. Lenže dôležitejšie sú údaje o denných prírastkoch novo nakazených. Kým v druhej polovici apríla pribúdalo každý deň od 100 do vyše 200 nakazených denne, posledné dni klesli prírastky výrazne pod stovku (3. mája len 34).

Dáni teda začali otvárať školy v značne horšej situácii oproti tej našej, napriek tomu to po týždňoch neviedlo k druhej vlne nákazy, ale k postupnému zlepšeniu.

Samozrejme, do otvárania škôl by sme sa nemali púšťať hurá systémom, vzhľadom na mieru všetkých neistôt je potrebné počúvať rozumné protiargumenty. Napríklad renomovaný nemecký virológ Christian Drosten je k plošnému otváraniu škôl skôr skeptický. Jeho tím zverejnil štúdiu, z ktorej vyplýva, že u dospelých, ako aj u detí sa zhromažďuje v hltane porovnateľné množstvo koronavírusu. Drosten sa preto obáva, že deti môžu k šíreniu vírusu prispievať rovnako ako dospelí. Drostenova štúdia nabáda k istej opatrnosti, no ani ona nevyvracia indície z mnohých krajín, že hlavnými prenášačmi vírusu sú dospelí, a nie deti, ako to býva pri iných vírusoch.

Tou najlepšou štúdiou pre nás sú však predbežné výsledky dánskeho aprílového experimentu. Ak by sme začali s postupným otváraním škôl v prísnom hygienickom režime už v máji, aj naďalej by sme si mohli udržať status európskych protikoronových premiantov.

Ilustračné foto TASR/AP

Odporúčame